• Anonym (Undrande)

Bodelning, räknas pensionsväxling in?

Jag undrar om pensionsväxling via sitt jobb räknas in vid en bodelning?

• Svar på tråden Bodelning, räknas pensionsväxling in?
  • Anonym (Nej, ska inte delas)

[quote=74537354][quote-nick]Anonym (Jur) skrev 2014-12-17 20:05:59 följande:[/quote-nick]

Det är skillnad på privat pensionsförsäkring och en tjänstemannaförsäkring.

En privat pensionsförsäkring är samma sak som ett privat banksparande, dvs det ska delas vid en skilsmässa om inget annat är avtalat.

En tjänstemannaförsäkring är något som arbetsgivren betalar in, en privat pensionsförsäkring betalar man själv in.

[/

Sant. Men en som växlar lön mot pension avstår sin lön, mot inbetalning till en tjänstepensionsförsäkring. Hade sparandet skett på bank hade det ingått, men det göra det alltså inte nu.

• Maria 434
    Anonym (Undrande) skrev 2014-12-17 15:55:59 följande:
    Du har säkert rätt men är inte det väldigt orättvist? Jag tänker mig att en högavlönade då kan stoppa undan tusentals kronor per månad medan den som tjänar under 40 tkr eller var gränsen nu går dels kanske inte har råd att spara lika mycket eller inte har pensionsväxling via jobbet måste dela med sig av pengarna vid bodelning.
    Inte ett dugg orättvist, varför skulle det vara det? En som har högre lön har ju även arbetat sig till denna medan en som nöjt sig med en lägre lön har sett andra ssker som viktigare
  • Anonym (Undrande)
    Maria 434 skrev 2014-12-18 09:58:31 följande:
    Inte ett dugg orättvist, varför skulle det vara det? En som har högre lön har ju även arbetat sig till denna medan en som nöjt sig med en lägre lön har sett andra ssker som viktigare
    Du anser inte att om ett gift par båda har 100 tkr i pensionssparande så finns det en hygglig orättvisa i att den ena får behålla alla pengarna själv medan den andra ska dela med sig hälften av sitt pensionssparande?
  • Maria 434
    Anonym (Undrande) skrev 2014-12-18 10:33:04 följande:
    Du anser inte att om ett gift par båda har 100 tkr i pensionssparande så finns det en hygglig orättvisa i att den ena får behålla alla pengarna själv medan den andra ska dela med sig hälften av sitt pensionssparande?
    Om du avser den pensionsinbetalningen som arbetsgivaren gör och som dras från lönen så nej jag tycker inte det är ett dugg orättvist
  • Anonym (Undrande)
    Maria 434 skrev 2014-12-18 10:36:46 följande:
    Om du avser den pensionsinbetalningen som arbetsgivaren gör och som dras från lönen så nej jag tycker inte det är ett dugg orättvist
    Har aldrig diskuterat den vanliga tjänstepensionen utan pensionsväxling.
  • Maria 434
    Anonym (Undrande) skrev 2014-12-18 10:44:55 följande:
    Har aldrig diskuterat den vanliga tjänstepensionen utan pensionsväxling.
    Jag vet inte vad pensionsväxling är.
    Jag tycker har man som par satt in lika mycket på ett privat pensionssparande varje månad så ska detta såklart delas 50/50 vid eventuell separation. 
  • Anonym (mm)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-12-16 10:48:52 följande:
    Räknas pensionsväxling som en försäkring eller som nåt annat?
    Pensionsväxling, menar du att istället för lön betalar arbetsgivaren in mer till tjänstepensionen? Tjänstepension ingår normalvis INTE i en bodelning. (om han inte är egenföretagare, tror det är det enda undantaget)
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (mm) skrev 2014-12-18 12:52:34 följande:
    Pensionsväxling, menar du att istället för lön betalar arbetsgivaren in mer till tjänstepensionen? Tjänstepension ingår normalvis INTE i en bodelning. (om han inte är egenföretagare, tror det är det enda undantaget)
    Ja, jag har förstått av svaren att så är fallet, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tämligen konstigt och orättvist. Den ena har låst pengarna i sin tjänstepension och den andra har låst pengarna på ett IPS-konto. Ingen kommer alltså åt pengarna innan pension, men i ena fallet ska pengarna räknas in och i det andra fallet inte.
  • ensam1
    Anonym (Undrande) skrev 2014-12-18 12:57:12 följande:
    Ja, jag har förstått av svaren att så är fallet, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är tämligen konstigt och orättvist. Den ena har låst pengarna i sin tjänstepension och den andra har låst pengarna på ett IPS-konto. Ingen kommer alltså åt pengarna innan pension, men i ena fallet ska pengarna räknas in och i det andra fallet inte.

Men vari ligger det orättvisa? I att den ena parten har fått lov att göra en löneväxling och inte den andra? Det står ju var och en fritt att diskutera löneväxling med sin arbetsgivare och om en går med på det men inte en annan så kan man väl knappast kräva att en av parterna ska byta arbete till en arbetsgivare som tillåter löneväxling för att det ska bli rättvist mellan parterna.
  • Anonym (Undrande)
    ensam1 skrev 2014-12-18 13:09:39 följande:

Men vari ligger det orättvisa? I att den ena parten har fått lov att göra en löneväxling och inte den andra? Det står ju var och en fritt att diskutera löneväxling med sin arbetsgivare och om en går med på det men inte en annan så kan man väl knappast kräva att en av parterna ska byta arbete till en arbetsgivare som tillåter löneväxling för att det ska bli rättvist mellan parterna.
    För det första så krävs en lön på 40 tkr för att det ska löna sig och för det andra så tvivlar jag på att alla företag ger den möjligheten. Om du vill hävda att varenda kotte har den möjligheten (=lön>40 tkr + arbetsgivare som har den förmånen) så låter det lika smart som... "Varför ropar folket efter bröd? Kan de inte äta bakelser istället?" .

Varför ska ett pensionsspar delas och inte det andra? Bättre i så fall att lagstifta om att inget pensionsspar ska ingå vid bodelning.
  • Anonym (mm)
    Sparar man privat så måste man göra det som enskild egendom så ingår det inte i bodelningen. 

Så kommer jag göra framöver när det blir aktuellt. Eftersom det kommer vara särkullbarn inblandat i min situation har jag satt mig in rätt så mycket i det hela eftersom det blir sämre läge för mig. Och mitt eget sparande, om så i pension eller annat sparande, skall vara mitt. Jag jobbar och drar in pengar och jag måste tänka på min framtid å kommande eget barn e.t.c.

Men man kan ju tycka att om ni levt ett långt äktenskap att mannen ( eller kvinnan) inte är så girig att kräva halva din pension som du sparat för dina pengar. 
  • Anonym (mm)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-12-18 13:19:50 följande:
    För det första så krävs en lön på 40 tkr för att det ska löna sig och för det andra så tvivlar jag på att alla företag ger den möjligheten. Om du vill hävda att varenda kotte har den möjligheten (=lön>40 tkr + arbetsgivare som har den förmånen) så låter det lika smart som... "Varför ropar folket efter bröd? Kan de inte äta bakelser istället?" .

Varför ska ett pensionsspar delas och inte det andra? Bättre i så fall att lagstifta om att inget pensionsspar ska ingå vid bodelning.
    Jag tror faktiskt alla företag kan tänka sig det. Man får prata med ansvarig på ekonomin. Det är ju ingen nackdel för dem, Men som du säger om man ska tjäna på det måste man ligga på 40.000 eller över. 

Här är en bra sida som visar hur det kan se ut www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/lonevaxla-lonar-sig-for-vissa/
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (mm) skrev 2014-12-18 15:10:02 följande:

Sparar man privat så måste man göra det som enskild egendom så ingår det inte i bodelningen. 

Så kommer jag göra framöver när det blir aktuellt. Eftersom det kommer vara särkullbarn inblandat i min situation har jag satt mig in rätt så mycket i det hela eftersom det blir sämre läge för mig. Och mitt eget sparande, om så i pension eller annat sparande, skall vara mitt. Jag jobbar och drar in pengar och jag måste tänka på min framtid å kommande eget barn e.t.c.

Men man kan ju tycka att om ni levt ett långt äktenskap att mannen ( eller kvinnan) inte är så girig att kräva halva din pension som du sparat för dina pengar. 

Skulle det nånsin bli aktuellt hoppas jag att du har rätt men för säkerhets skull ska jag nog ställa om till pensionsväxling trots att jag totalstör mig på att jag inte kan sköta mitt sparande helt själv på Avanza då.
  • Anonym (Jur)
    Det är ju upp till var och en att skydda sina pengar. Vill man inte dela med sig av sitt sparande skriver man äktenskapsförord.
Svar på tråden Bodelning, räknas pensionsväxling in?