Bodelning, räknas pensionsväxling in?
Jag undrar om pensionsväxling via sitt jobb räknas in vid en bodelning?
Jag undrar om pensionsväxling via sitt jobb räknas in vid en bodelning?
[quote=74537354][quote-nick]Anonym (Jur) skrev 2014-12-17 20:05:59 följande:[/quote-nick]
Det är skillnad på privat pensionsförsäkring och en tjänstemannaförsäkring.
En privat pensionsförsäkring är samma sak som ett privat banksparande, dvs det ska delas vid en skilsmässa om inget annat är avtalat.
En tjänstemannaförsäkring är något som arbetsgivren betalar in, en privat pensionsförsäkring betalar man själv in.
[/
Sant. Men en som växlar lön mot pension avstår sin lön, mot inbetalning till en tjänstepensionsförsäkring. Hade sparandet skett på bank hade det ingått, men det göra det alltså inte nu.
Sparar man privat så måste man göra det som enskild egendom så ingår det inte i bodelningen.
Så kommer jag göra framöver när det blir aktuellt. Eftersom det kommer vara särkullbarn inblandat i min situation har jag satt mig in rätt så mycket i det hela eftersom det blir sämre läge för mig. Och mitt eget sparande, om så i pension eller annat sparande, skall vara mitt. Jag jobbar och drar in pengar och jag måste tänka på min framtid å kommande eget barn e.t.c.
Men man kan ju tycka att om ni levt ett långt äktenskap att mannen ( eller kvinnan) inte är så girig att kräva halva din pension som du sparat för dina pengar.