• Dakine

Fertilitetsutredning 2014/2015

TheKitten skrev 2015-02-05 10:18:07 följande:

Hej!
    Jag hoppar in här! :)
    Jag och min sambo började våran utredning i december 2014 då vi försökt över ett år.
    Dom to spermaprov och det var bra och konstaterade att jag hade PCOS.
    Diagnosen var skön att få. Äntligen vet jag varför jag aldrig blir av med mina finnar och min mens är borta 5 månader och varför jag är "hårig". Kändes skönt.
    Jag fick Primolut som jag har tagit och Pergotime som jag tog sista tabletten igår.
    På fredag ska jag på äggledarspolning (låter så skönt, not). Sen nästa vecka ska jag dit och kolla om någon äggblåsa växer! :D
    Jag har så många känslor! Glad, rädd, förväntansfull osv. Efter att försökt så länge utan resultat så känns det sjukt att man eventuellt kommer bli gravid 2015!

Känner igen mig så mycket i din berättelse, ska bli roligt att få följa er på vägen. 

Jag startade med pergotime i tisdags, och har två tabletter kvar. På måndag ska jag på vul! 

Finnarna har redan börjat minska med hjälp av pergotime tror jag !? :S 
    Jag har också många känslor nu... allt känns snurrigt! ;) 
  • Dakine
    roadstories skrev 2015-02-05 21:49:13 följande:
    Jag märkte också att finnarna minskade med pergotime :o Fick jättefin hy (för någon med pcos) som höll i sig till en vecka innan bim ungefär.
    Ja helt otroligt, mina finnar på ryggen är typ helt borta nu! Vill aldrig sluta äta hormoner! 
  • Dakine

Kan de se om det krävs en äggledarspolning eller är det bara på känn !? 

• Dakine

Okej, dom har då inte ens lyft tanken att spola mina äggledare. Undrar varför. Jag frågade en gång och då sa de "Det tror vi inte alls behövs". 

• Dakine
    TheKitten skrev 2015-02-08 18:17:58 följande:
    okej.
    min läkare sa att mina förmodligen är öppna men att vi skulle spola för att säkerhetsställa det bara.
    dom sa också att om man opererat magen tex blindtarmen att det finns en chans att det skulle påverkat och göra dom stängda. men jag har aldrig gjort det så för mig ville dom väl säkerhetsställa så jag inte tog pergotime i onödan. :)
    Okej. Har du gjort spolningen eller? 
  • Dakine
    TheKitten skrev 2015-02-09 10:11:59 följande:
    Ja det har jag.
    Okej. Hur var det då? Och kunde de se efter spolningen om det var täppt eller? 
  • Dakine
    TheKitten skrev 2015-02-09 10:14:20 följande:

Idag var jag på ul och hade 3 stora blåsor. Så graviditetsförbud nu tills vidare. Ska börja på ny dos med en halv tablett Pergotime efter mensen. Om inte det funkar blir det spruta.

Jag var också på VUL idag. En stor blåsa på 17 mm. Cd 11. Han sa att det var helt normalt. Att jag mest troligt skulle få ägglossning någon gång i veckan, och att vi nu skulle ha samlag varannan dag denna vecka ut. Nästa vecka ska jag få ta blodprov för att se att det var en "bra" ägglossning! Så är bara vänta och se. 

Fan vad surt att få sexförbud... :( Ni vill inte ha fler än ett barn? Jag hade nog skitit i sexförbudet och haft sex ialla fall :D Aldrig att jag hade missat en chans till barn ;) Så länge det inte var 8 äggblåsor. hehe. 
  • Dakine
    TheKitten skrev 2015-02-09 18:16:05 följande:
    gjorde ont, som värsta mensvärken.
    dom ser när dom gör det. dom fyller ju livmodern med vätska och den vätskan ska då kunna rinna ut. om vätskan stannar i livmodern har man stopp. dom kollar med ul samtidigt dom spolar
    Ja, jag förstår. Men vad fick du för besked då? Var det stopp eller inte? :P 
  • Dakine
    TheKitten skrev 2015-02-09 18:22:12 följande:

okej hoppas det tar sig! :)
    nja sexförbud är de ju inte men måste vara skyddat (lite tråkigare)

nja man ska nog följa vad läkaren säger. finns ju fler risker osv.

Jag förstod att du menade skyddat samlag. 
    och ja, i bästa fall bör man väl följa vad de säger men samtidigt så kunde jag nog inte hållt mig även om det finns risker. även om det släpper 3 ägg så behöver ju itne alla bli befruktade. 
  • Dakine

Jag hörde att pergotime skulle sluta säljas, till fördel av letrozol... Men vet inte om det stämmer :) 

Jag slutade min pergotimekur i lördags, och idag fick jag glad gubbe på CB äl test så det betyder att ägglossningen sker imorgon! :D 

• Dakine
    Fick just resultatet från blodprovet jag tog veckan efter ägglossning. 

"Provet du tog visade att progesteronet var 21 nmol/L. För att säkert kunna veta att det var en ägglossning ska värdet vara över 30 nmol/L. Jag har inget bra svar på varför ÄL-testerna visade positivt. Under dagen ska jag prata med våra doktorer och se vad de har att säga om saken. Jag återkommer efter det." 

Känner mig så uppgiven. 
  • Dakine
    FirstOne skrev 2015-02-26 18:10:14 följande:

Dakine, hade du tagit någon äl-spruta för att ägget ska lossa, typ. Ovitrelle eller pregnyl?

Lyckobubblor, känner att mensen är påväg.. Planerar redan inför nästa månad :)

Nope, endast pergotime. 
  • Dakine

Jag vet inte :( Tyckte att gravtestet i torsdags visade svagt plus. Tog ett fredagen som jag också tyckte visade svagt, dock ännu svagare så nästintill osynligt. Digitala sa "inte gravid". Fick ljusrosa flytningar torsdag kväll & fredag övergick det till bruna flytningar. Idag är det typ ljus rött ibland och rosa ibland. Kommer bara på pappret, behöver inget trosskydd. Mensvärk till och från. Fortfarande ömma bröst. Men det är så konstigt! Jag brukar alltid ha riklig mens med mycket klumpar och få byta trosskydd hela tiden... så jag vet ingenting! Ska ta ett till test på tisdag får vi väl se.

• Dakine
    FirstOne skrev 2015-02-28 14:25:54 följande:

Ville bara uppdatera: Jag hade fel och det tog sig.. ;)

Lycka till tjejer!

Grattis!!! :)
  • Dakine
    FirstOne skrev 2015-02-28 22:16:33 följande:

Tack!

Att det skulle gå på första pergotimekuren trodde jag inte att jag skulle få turen att uppleva kan jag säga. Detta var "receptet som funkade för mig":

Fick efter pergotimens sista dag östrogenpiller som jag tog i 5 dagar och vitamin E tills några dagar efter äl.

Hade sex ungefär varannan dag men runt äl 3-4 nästan varje.

Nej, man tror ju verkligen inte det ska fungera. Vem fick du östrogen och vitamin e piller utskrivet av? Ska tipsa min läkare om det! Vi har också haft sex varannan dag... och runt äl varje.
  • Dakine
    FirstOne skrev 2015-03-01 20:03:01 följande:

Dakine, jag är inte 100% på varför men fick det utav gyn för att motverka förtunnad hinna (vilket är en biverkning utav pergotime) enligt henne och vitamin e har tydligen samma effekt (200 mg per dag). Fråga din svenska läkare för det är lite diffust här borta.

Sen blev det ju en inseminering för mig, precis innanför livmoderhalsen (?).. Kanske va det som tog sig? Vem vet..

Okej, ska höra med dem. Jag äter ju vitaminer från apoteket, men kanske är lite e vitamin i dem. Jag har ju ett barn som innan så jag tror inte det är problem för spermierna att ta sig fram iaf :)
  • Dakine
    Jag tror att jag plussat efter 1 år och 8 månader. 
    Jag är helt i chock, och kan inte tro det själv. Testade mig nu ikväll, på äl+12. 
    Ska testa mig imorgon bitti också!
    Har typ inga symtom jag inte haft förut vid mens. Lite ömma bröst, och gasig! 

Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015