Inlägg från: CinnamonGirl |Visa alla inlägg
  • CinnamonGirl

Fertilitetsutredning 2014/2015

Jag har fått en tid för utredning på en fertilitetsklinik. Är de noga med att man bor ihop? Jag och mannen är skrivna på olika adresser, fast i samma kommun. Vi är inte gifta.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl
    roadstories skrev 2015-05-06 19:34:02 följande:

Hej tjejer!
    Har tagit en välbehövlig paus från Familjeliv då hela barnskapar-grejen kändes som ett infekterat sår och varje gång jag gick in här var det som att peta i det.

Har sedan senast genomgått en spolning, något av det mest smärtsamma jag gjort så min gyn trodde på stopp även om han inte kunde se något. 

Efter spolningen har jag inte fått min mens. Är på bim +2 idag och testade negativt senast imorse. Usch, man vill bara ha det ena eller det andra så att man vet. Det är hemskt att gå omkring och hoppas. Ena stunden tänker jag "Tänk om det tagit sig nu" för att i andra stunden vara övertygad om att mensen ska komma när som helst.
    Jag googlar runt som en galning, "plussa sent" osv haha.

Grattis till er som plussat! Skål

Hur går det för er andra? Glad

Jag var och kollade mig för ett par dagar sedan, gjordes en gynundersökning också fick jag lämna blodprov. Ska få en tid för spolning så fort nästa mens dyker upp. Jag blir lite skraj när jag läser om att det gör så ont. Tog det lång tid? Spelar det nån roll i cykeln man gör spolningen?
  • CinnamonGirl
    roadstories skrev 2015-05-08 06:07:29 följande:
    För majoriteten gör det inte ett dugg ont. Har man stopp kan det dock göra ont.

En spolning tar normalt ca 5 minuter, men vid min spolning hade han problem med att få till alla instrumenten bl.a. Jag tror det bidrog till att jag blev väldigt stressad och spände mig. Fick blodtrycksfall och tappade medvetandet en stund. Tror det är ganska ovanligt att reagera på det sättet för läkaren blev ganska ställd själv.

En spolning gör man så nära inpå mensen som möjligt, före ägglossningen.

Oroa dig inte, för majoriteten gör det som sagt inte alls ont. :)
    Var det spänningen och stressen som gjorde att du fick blodtrycksfall tror du? Jag har tagit biopsier och då kände jag mig jättekonstig, det bara surrade i huvudet och jag kände mig svinfärdig.
  • CinnamonGirl
    roadstories skrev 2015-05-09 16:51:39 följande:

Bim +5 och varken mens eller plus på stickan. Håller på att bli tokig. 
    Jag förväntar mig snarare mens än ett plus dock. Tror mensen är sen pga att jag ätit Borago denna månad. Det enda jag vill är att den jäkla tanten ska komma eftersom jag har Pergotime-månad nästa cykel. Baah..

Vad är Borago? Nåt nyttigt för fertiliteten?
  • CinnamonGirl
    roadstories skrev 2015-05-10 16:20:47 följande:
    Ja, det sägs så i alla fall haha.

Det är ett naturläkemedel som ska göra livmoderslemhinnan tjockare så att ägget fäster lättare. Om du söker på det här på familjeliv så finns det en del trådar om det. Glandin ska vara samma sak så sök på det med :)
    Jag tycker jag har provat det mesta för att öka chanserna till ägglossning och infästning... Royal Jelly, Eye Q (bra fetter), munkpeppar, rosenrot och nåt mer med en massa nyttiga fetter. Men känner mig skeptisk till det mesta numera, det enda som är viktigt är att ha ägglossning och har jag inte det hjälper inte alla naturmedel i världen.
  • CinnamonGirl

Hur går det med utredningar och allt?

Själv har jag fått tid för spolning nästa vecka, och får väl resultat på blodproven som togs. Ska bli mest intressant att få veta hur äggreserven ser ut. Vet genom företagshälsans hälsokontroll i våras att jag har lite högt TSH (3,4 - "normalt" värde ligger inom 0,4-3,5).

• CinnamonGirl
    TheKitten skrev 2015-06-22 07:47:35 följande:

Uppdate:

Inge plus i sikte.

Nu har mottagningen stängt så nu under sommaren kommer jag inte gå på någon behandling.

Så ska bli lite skönt att slippa alla besök och hormoner under sommaren. Blir nya tag i augusti.

Då ska jag ta en halv Letrozol i 3 dagar och se vad det ger. Kanske slipper jag ägglossningsspruta. Den får mig sjuk varje gång :(

Glad sommar på er!

Tråkigt att inte få plus! Men jag vet hur det känns. Du får ta och njuta av semester från allt - jobb (om du har) och barnproduktion, och bara njuta av sommaren. Har ni försökt länge och hur gammal är du?
  • CinnamonGirl

Jag har nu gjort en spolning och det gick jättebra, gjorde inte ett dugg ont. *lättad* (Tog dock två Panodil en timme innan, det kan ju ha påverkat.)

Vänster äggledare såg bra och fin ut, men höger hade de svårt att se... så blev inbokad för hysteroskopi i augusti.

• CinnamonGirl
    Lilla_lou skrev 2015-10-01 09:07:39 följande:
    Till er som är eller har varit i samma situation. Hur hanterar/hanterade ni tankarna kring utredningen? Efter första mötet kände jag mig lugn, men bara några dagar efter kom tankarna och nedstämdheten tillbaks. Hur ska jag orka vänta tills nästa kallelse kommer? Längtan, oro och av någon anledning även sorg tar kål på mig! Jag vill att det ska gå fort, jag vill börja med något, ha en plan. Antar att detta är normala känslor som man lär sig hantera med tiden.

Hur lång tid tog utredningen för er, ni som är klara eller börja närma er slutet på utredningen?
    Jag hade första mötet i maj (blodprov och vanlig gynundersökning), i juni gjordes en spolning och eftersom det var svårt att se ena äggledaren fick jag göra en hysteroskopi, hade tur och fick en tid i augusti. Hade det avslutande mötet i september, då alla prover och undersökningar gicks igenom.

Denna procedur har tagit enormt på mina krafter. Vissa dagar har jag varit jätteledsen, andra ganska glad. Att jag ska bli mamma en dag har alltid funnits i mina tankar, ända sedan gymnasiet... det är 20 år sedan. Nu har tankarna på att jag kanske kommer bli barnlös komma. Då blir jag ledsen igen... jag märker att jag har börjat få en ilska inom mig som jag inte känt av så här mycket förut. En ilska och trötthet över jobbet, arbetskamrater, boende, grannar, livssituation. Men sen tänker jag att det är väl en procedur jag måste ta mig igenom.

Och det som inte dödar... det härdar väl?
Svar på tråden Fertilitetsutredning 2014/2015