Inlägg från: Anna Hady |Visa alla inlägg
  • Anna Hady

Han tillhör FUB jag blev förtvivlad

Får man fråga vad ditt ex har för funktionsnedsättning? Min store bror har Asperger. Idag lever han ett liv som alla andra. Han är gift. Har en liten tös och jobbar som arkivarie på högskolan. Inte desto trots har han en diagnos som kan yttra sig i att han kanske inte är lika spontan som de flesta andra. Han har sina egna rutiner, typ. Men bara för att han har diagnosen Asperger är han inte intellektuell nedsatt på något sätt. Tvärtom. Som de flesta med den diagnosen har han ett mycket högt IQ. Så, du borde vara försiktigt, vem du kallar "retardet", för någon elak människa skulle komma då på tanken och undra varför du inte tidigare märkt något. Inte så att du också har lite, kanske kognitiva problem?

• Anna Hady

Har läst alla dina inlägg nu. Du har mycket större problem än någon med diagnosen Asperger någonsin öht kan ha. Ni är inte ihop sedan ifjol och det är bra så. Så varför den här kalabaliken? Någon med Asperger lever på ett mycket högt intellektuella nivå. Han skulle ändå förr eller senare lämna dig, även eller framför allt med den diagnosen för att du är så lågbegåvad att det bara ger fysiska smärtor för en Asperger. Ni är inte ihop längre. Du behöver inte skämmas inför släkt och vänner och du behöver inte bortadopteras ditt barn. Allting är bra alltså.
    Om jag får ge dig ett tipps. Sök dig till en bra terapeut. 

• Anna Hady

Ärligt talat är det mycket enklare och även mycket mer givande att diskutera med någon ASP än med dig och då pratar jag inte din syn på saken utan framför allt din okunskap som gör det komplicerad att svara adekvat. Bara att påstå att du skulle bortadoptera ditt barn när den får någon diagnos är lika hemskt som det är dumt. När tänker du bortadoptera ditt barn då? Så vitt jag ser det är det endast trisomy 21 som kan diagnostiseras. Fosterdiagnostik alltså. Alla andra funktionsnedsättningar brukar diagnostiseras flera år senare. Skulle du alltså bortadoptera ditt barn efter ni varit tillsammans i flera år?  
    Självklart får du hata vem och vad du vill bara du skaffar lite kunskaper om saker och ting du hatar. Du vill inte vara ihop med honom. Fine. Säg det då som alla andra utan att bygga upp något märkligt scenario.
    Och eftersom du är så konsekvent i dina tanker, typ jag skulle ta livet av mig, väntar jag bara att du berättar att personer med funktionsnedsättning är inte livsdugliga och har därmed inte rätt att leva öht för då hamnar vi verkligen på den historiska nivån från 1933. Jag tänker inte ställa någon diagnos på dig, men oempatisk är du iaf.

Svar på tråden Han tillhör FUB jag blev förtvivlad