Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?

Det var ju Stockholms-Tidningen som tog upp vår "nya" Lucia-tradition, och de valde ut kvinnor med typiskt nordiskt utseende eftersom det samtidigt var ett slags "Fröken Sverige"-skönhetstävling. Därför blev detta att Lucia ska vara blond VÅR tradition. Oavsett hur helgonet såg ut. 

...och i den långa allmogetraditionen, hemma på gårdarna, var ljusbruden naturligtvis också blond eftersom majoriteten av svenskarna var blonda här i Sverige före invandringen.

Den här tjejen var en perfekt Lucia tycker jag (SvT:s Lucia för några år sedan):

• Centurione
    GrönaDruvan skrev 2014-12-14 11:00:54 följande:

Nåt sånt här kanske...

Ja, det är inte omöjligt i alla fall. Den tjejen är ju även väldigt vacker. Annars brukar det bli så, att när PK-tomtarna kommer på att "det måste vara en invandrad Lucia i år för att göra ett statement", så tar de sig inte ens tid att hitta en vacker invandrarflicka - som inte skulle väcka så mycket ilska, utan hennes skönhet skulle vara försonande. Utan de tar vem som helst bara flickan är invandrad, och då blir det ofta någon som är jätteful och som aldrig skulle ha kunnat komma ifråga av DEN anledningen, om hon haft nordisk färgskala heller.
  • Centurione
    GrönaDruvan skrev 2014-12-14 11:41:49 följande:
    Fast jag tänker inte alls på invandrare, men jag tycker en lucia ska ha mörkt långt hår!
    OK, men tjejen på bilden är uppenbart invandrare. Från Syrien, Libanon eller något land där i närheten skulle jag gissa. Det är inte en svensk tjej med mörkt hår.
  • Centurione
    Beverly Marsh skrev 2014-12-14 12:30:42 följande:

Tjej med långt mörkt hår. Traditionell Lucia-klädsel. Levande ljus.

Eftersom Lucia inte var kille känns det fruktansvärt löjligt med en kille som Lucia. Jag är för jämställdhet men någon måtta får det väl vara på det hela.

Ja, och jag förstår inte ens hur genustanterna tänker här. Ska killar vara lucior i 50 procent av fallen, för att lucia är en kränkande roll och skammen därför ska spridas jämnt mellan könen? Eller ska killar vara lucior i 50 procent av fallen, för att det är en hedrande roll - och det alltså är orättvist mot killarna om de inte får vara..? Någon som fattat vilket alternativ de menar?
  • Centurione
    Anonym (Anna) skrev 2014-12-14 12:33:32 följande:

Alla barn skulle få klä ut sig till vad de ville så de fick ett så roligt luciatåg som möjligt, och sen har jag inga fler önskningar än så.

DET tycker jag är OK på dagis, och möjligen på lågstadiet om barnen endast ska lussa för jämnåriga och/eller föräldrar. Men från mellanstadiet och uppåt tycker jag att barnen/ungdomarna ska kunna förstå, att man går i tåget för publikens skull och inte för sin egen skull. Att man kanske måste ta en roll som inte var ens eget förstahandsval, för att glädja t.ex. föräldrarna eller de gamla som man ska lussa för.
  • Centurione
    Anonym (Fia) skrev 2014-12-14 13:35:54 följande:
    Hur långa tror du att kvinnor var på 280-talet?Drömmer Jag menar att här slänger ni med påstådda traditioner, ursprung osv så då kan vi väl ta lite fakta också?
    I rika familjer - och Lucias familj var rik - kan de mycket väl ha varit lika långa som idag. Det är ju inte genomet som har ändras, utan att ungdomar blir längre nu beror på att de får tillräckligt mycket näring under uppväxten för att kunna uppnå sin "genetiska" längd. 

Och sedan är väl det intressanta inte längden i cm, utan hur det ser ut gentemot följet. Det snyggaste är ju om lucia är lite längre än de andra som står närmast henne i uppställningen och går närmast efter henne i tåget, eller möjligen jämnlång. Och så får de längre flickorna och pojkarna gå längst bak. De långa flickorna hamnar ytterst på kanterna i uppställningen i främsta raden, och pojkarna, som vanligen är lite längre än flickorna, står bakom flickorna. En lucia som är kortare än de tärnor man ser nära henne, blir märkligt.
  • Centurione
    Lilje skrev 2014-12-14 13:33:17 följande:
    Varför skall en dagistjej behöva ha slöja?
    Vissa har det tyvärr. Min granne - somaliska - satte slöja på sin ettåring, och en hellång, snäv svart klänning med strass på ärmarna, precis som en vuxen somalisk kvinna från en högrankad klan. Faktiskt ganska fint - men helt galet. Flickan hämmas ju i sin motoriska utveckling! Hennes bröder har dock shorts, jeans, t-shirt, gympaskor o.s.v. som vilka svenska pojkar som helst.
  • Centurione
    Anonym (-) skrev 2014-12-14 19:34:17 följande:
    Lucia var de facto nästan svarthårig.

Lucia betyder inte att HON var ljus, utan att hon kommer med ljus.
    Nej, hon HETTE faktiskt Lucia. Hon tillhörde den romerska släkten Lucius, och det innebar att alla döttrarna fick namnet Lucia. Den andra dottern blev Lucia minor, den tredje Lucia tertia o.s.v.. Och den förste sonen hette Lucius, men följande söner fick egna namn.

Jämför med Julius Caesar - hans dotter och hans faster hette Julia.
  • Centurione
    Anonym (-) skrev 2014-12-14 19:37:02 följande:
    Så små muslimska tjejer bär inte slöja. Det är när man når tidiga tonåren. Innan dess har de inte det. Finns ingen anledning.
    Varför hade min somaliska grannflicka slöja redan i somras, då, när hon var bara c:a 18 månader gammal..?
  • Centurione
    Anonym (jaså?) skrev 2014-12-14 19:38:38 följande:
    Hur vet du det?
    Jag undrar också. Hon kanske har en tidsmaskin..?
Svar på tråden Hur skulle Lucia se ut om du fick bestämma?