• Nimrin

börjar bli desperat, måste få sova

Jag måste börja med att skriva att jag förstår att det finns de som har och har haft det värre men detta sömnproblem har verlligen börjat tära på oss och vår relation. Det började för snart två månader sen när sonen just blivit 8mån, han började vakna mitt i natten hysterisk och ända som hjälpte va att lägga honom mellan oss, jahapp - närhetsfas tänkte jag. Nu är han 9,5 månad och det pågår än, vilket jag vet är helt normalt och jag skulle aldrig neka honom närhet och kärlek.hoppet gick uppnår han för två veckor sedan började vakna runt 6.30 några dagar i rad, då tänkte vi att han kanske börjat känna sig trygg och säker i sin säng Men senaste veckan har haft feber och i samband med detta även sovit och ätit väldigt dåligt, vilket såklart är helt förståeligt. Problemet är att han har under denna vecka inte bara vaknat för att sova med oss utan vill även krypa runt, ställa sig upp och sparkas. I natt fick sambon nog och gick å la sig på soffan och sedan nu på morgonen fick jag höra hur det var mitt fel att det blivit såhär för att jag börjat lägga honom i vår säng, förklarade att jag också viööe sova hela nätter men fick hela örat fullt ned att jag kan sova på dagen etc..

Har skit mycket ångest över allt det här med sömn nu och det gör det inte bättre av att vi åker till svärmor i 3 veckor på söndag där jag och sambon ska dela på en 140's säng, vi kommer inte rymmas alla 3 i den... Vet inte vad jag ska ta mig till

• Svar på tråden börjar bli desperat, måste få sova
  • Frontline

Så är det med barn..

Hmm inte få plats 2 vuxna och ett barn i en 140 säng det var illa vi får plats 3 barn och 2 vuxna i en 160 säng och då är barnen mellan 2-7 år...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • lövet2

Problemet i det här fallet är ju uppenbarligen inte barnet utan sambon. Sonen är liten och sover lite så där halvtaskigt som de gör i den åldern. Dessutom har han haft feber - vilket ger dålig sömn oavsett ålder. Sonen kommer inte att sova gott vid sjukdom någonsin antagligen. Din sambo måste lära sig att hantera det. Du i din tur måste lära dig att inte ta skit, och framförallt inte få ångest och skuldkänslor över att din baby sover som en baby.

Om det blir trångt hos din svärmor, så har hon säkert en soffa där sambon kan få sova. Sedan får du förstås hoppas att din svärmor inte är av den sorten som förträngt hur det var att ha småbarn. En del som får barnbarn, får plötsligt för sig att de kan och vet allt och måste dela med sig av det oavbrutet ....

• Nimrin

Hahaha tack för allt stöd :) min sambo är världens underbaraste, men har ett temperament som heter duga när han inte får tillräckligt med sömn och ja, jag tar lätt på mig skulden för saker jag inte rår för och så har det varit hela mitt vuxna liv tyvärr.

Okej vi ryms i en 140 men det blir trångt, ingen av oss är direkt spinkig och jag blir rädd att sonen ska kvävad, ja jag är överbeskyddande och paranoid ibland :P sån där mamma som alltid tänker det värsta :P

• Nimrin

Svärmor kan mycket på gott och ont, hon är barnläkare och har även jobbat med barns beteenden osv, så hon kan verkligen sin sak(och tar mitt parti) det jobbiga är att det känns som att jag måste bevisa att jag kan, och är rädd att hon ska tycka att jag gör fel.

• Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2014-12-11 08:46:23 följande:

Problemet i det här fallet är ju uppenbarligen inte barnet utan sambon. Sonen är liten och sover lite så där halvtaskigt som de gör i den åldern. Dessutom har han haft feber - vilket ger dålig sömn oavsett ålder. Sonen kommer inte att sova gott vid sjukdom någonsin antagligen. Din sambo måste lära sig att hantera det. Du i din tur måste lära dig att inte ta skit, och framförallt inte få ångest och skuldkänslor över att din baby sover som en baby.

Om det blir trångt hos din svärmor, så har hon säkert en soffa där sambon kan få sova. Sedan får du förstås hoppas att din svärmor inte är av den sorten som förträngt hur det var att ha småbarn. En del som får barnbarn, får plötsligt för sig att de kan och vet allt och måste dela med sig av det oavbrutet ....

TS, det du skriver är fullkomligt normalt för ett barn i den åldern. Jag hade snarare varit förvånad om barnet betett sig annorlunda. Sedan är det självklart ändå jobbigt att inte få sova hela nätter själv.....men så är det ju liksom när man har små barn. 

Och som sagt. Någon kan säkert sova på en soffa om det blir för trångt hos svärmor. Nu har vi en 180-säng men inte sällan att vi vaknar med tre barn i sängen.  Yngsta samsover vi alltid med, de två äldre kommer traskande ibland. Sambon har svårt att sova när det är trångt så visssa sådana nätter tar han sin kudde och täcke och lägger sig i en extrasäng. Det är ju liksom helt ok .
  • Nimrin
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-11 08:57:52 följande:

TS, det du skriver är fullkomligt normalt för ett barn i den åldern. Jag hade snarare varit förvånad om barnet betett sig annorlunda. Sedan är det självklart ändå jobbigt att inte få sova hela nätter själv.....men så är det ju liksom när man har små barn. 

Och som sagt. Någon kan säkert sova på en soffa om det blir för trångt hos svärmor. Nu har vi en 180-säng men inte sällan att vi vaknar med tre barn i sängen.  Yngsta samsover vi alltid med, de två äldre kommer traskande ibland. Sambon har svårt att sova när det är trångt så visssa sådana nätter tar han sin kudde och täcke och lägger sig i en extrasäng. Det är ju liksom helt ok .

Så otroligt skönt bara att höra att vi inte är ensamma, vilket jag vet att vi inte är men IAF :)
  • Flickan och kråkan
    Nimrin skrev 2014-12-11 08:51:16 följande:

Hahaha tack för allt stöd :) min sambo är världens underbaraste, men har ett temperament som heter duga när han inte får tillräckligt med sömn och ja, jag tar lätt på mig skulden för saker jag inte rår för och så har det varit hela mitt vuxna liv tyvärr.

Okej vi ryms i en 140 men det blir trångt, ingen av oss är direkt spinkig och jag blir rädd att sonen ska kvävad, ja jag är överbeskyddande och paranoid ibland :P sån där mamma som alltid tänker det värsta :P

Jag har också en sambo som har svårt att hantera sömnbrist. Han får helt enkelt sova någon annanstans om han behöver det. Det är helt ok att dela på sig ibland på nätterna när man har små barn. 
  • glutten

Hur är det med din egen sömnbrist, när får du ta igen sömn? För "sova på dagarna" är väl knappast alltid möjligt...

• Nimrin
    glutten skrev 2014-12-11 09:10:23 följande:

Hur är det med din egen sömnbrist, när får du ta igen sömn? För "sova på dagarna" är väl knappast alltid möjligt...

Vi tar sovmorgon en dag var på helgen, det är väl egentligen det
  • glutten
    Nimrin skrev 2014-12-11 09:13:49 följande:
    Vi tar sovmorgon en dag var på helgen, det är väl egentligen det
    Det låter inte så jätterättvist. Visst, jag fattar att sömnbrist påverkar alla på olika sätt - jag är själv extremt känslig medan min sambo klarar det bättre - men jag vet inte jag. Varför ska sambon få sova mer än du?
  • VaBussig

Ja vet att det är en klen tröst, men det är vanligt att barn sover sämre i den åldern. Min dotter sov bra till hon va 8 månader, sedan började hon krångla en del. När man tänker tillbaka på det så undrar man hur man orkade, inget man saknar direkt. Det blir bättre, idag är hon 7 år och jag har nog redan glömt hälften av hur tufft det var.

You can look your doors, but the evil's out there....waiting
  • Leola
    Nimrin skrev 2014-12-11 08:51:16 följande:

Om du är rädd för det så kan ju någon av er sova på en soffa hos svärmor, så sover bara en vuxen och ett barn i sängen. Men är ni inte väldigt överviktiga så tror jag inte det är någon fara :)

Gällande din sambo så får han faktiskt fatta att det är väldigt vanligt att få mindre sömn när man har småbarn. Viktiga är ju att man delar på ansvaret så att båda får sova lite mer ibland! 
Svar på tråden börjar bli desperat, måste få sova