• Förstörd

Lämna förhållande pga hans dotter?

Jag har ett litet problem som jag skulle vilja höra andras åsikter om.

Jag och min kille träffades för ca 3 år sedan.
    Han har 2 barn sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka.
    Senaste året har det bara blivit värre och värre. Hans dotter som är 11 år har nåt "problem" med mig. Allt jag gör och säger stör hon sig på. 

* Hon tycker inte att jag pratar tillräckligt mycket med henne
    Så jag börjar ändra på det och prata mer med henne

* Jag pratar för mycket med henne.
    Så jag pratar mindre

* Jag råkade peta hennes pappa i nacken med fingret,
    Hon bryter ihop och säger att jag försöker ta hennes pappa ifrån henne.

* Hon formulerar och misstolkar allt jag säger eller gör.

* Hon kan ljuga ihop nån story om att jag skällt ut eller skrikit på henne till sin pappa.

Det har nu gått så långt att jag känner att jag inte kan vara mig själv längre, att jag knappt vågar säga nåt för att inte dottern ska ta illa upp.
    Att jag får smyga på tånaglarna för att inte trampa henne på tårna.

Jag har pratat med min sambo och sagt att jag tror detta är ett försök från henne att splittra oss så att hon ska få hennes föräldrar att bli ihop igen.

Nån som upplevt nåt liknande och har några tips?

Jag ger snart upp och lämnar detta, men det är tungt då jag älskar min sambo.
  • Svar på tråden Lämna förhållande pga hans dotter?
  • Anonym (Lotta)

Känner igen det där precis!
    Min ex-mans äldsta dotter var precis som du beskriver. Fast inte i början, då gillade hon mig jättemycket men efter ett par år, när hon var 12-13 började det.

Hon gjorde allt för att provocera mig, skyllde allt på mig. När hennes pappa tvättat en tröja med fel färger grät hon och tjöt att det var jag som gjort det. Henne fina tröja var förstörd och det var mitt fel, tårar och skrik.

Pappan såg dottern som en ofelbar prinsessa.
    Glömmer aldrig när jag hittade använda kondomer under badkaret, varför hade hon lagt dem där tror du? Jo, för att JAG skulle hitta dem.
    Hennes pappa levde i förnekelse även då.

Jag stod ut tills hon var 14 sedan gav jag upp.
    Skilsmässan var ett faktum och den lilla råttan vann.
    Hoppas hon får en likadan svärdotter när hon blir vuxen!

• Anonym (Själv vart där)

Det viktigaste är ju att pappan pratar med henne och faktiskt inte tar hennes parti!

Det är väldigt vanligt att de blir så här har jag förstått.. Speciellt med flickor.

Vill pappan att ni ska ha ett fungerande förhållande borde han oxå ta tag i detta problem NU innan det eskalerar..

Jag drog.. Stod inte ut då pappan i mitt fall vägrade se att hon gjorde fel mot mig/oss med sitt beteende..

Lucka till och hoppas det löser sig!

• Förstörd
    Anonym (Lotta) skrev 2014-12-10 10:43:27 följande:

Min ex-mans äldsta dotter var precis som du beskriver. Fast inte i början, då gillade hon mig jättemycket men efter ett par år, när hon var 12-13 började det.

Hon gjorde allt för att provocera mig, skyllde allt på mig. När hennes pappa tvättat en tröja med fel färger grät hon och tjöt att det var jag som gjort det. Henne fina tröja var förstörd och det var mitt fel, tårar och skrik.

Glömmer aldrig när jag hittade använda kondomer under badkaret, varför hade hon lagt dem där tror du? Jo, för att JAG skulle hitta dem.

Ja det är ju så det är här åxå, att hans dotter är felfri och han tror på allt han säger.
    Fast det oftast är lögner när det handlar om mig.

Jag har sagt till min sambo att han får ju förklara för dottern att vi är ett par och att hon måste acceptera det och bjuda till lite själv.
    Dem veckorna hans barn är här så är jag som osynlig, ett osynligt hembiträde.
    Eftersom vi inte får pussas eller kramas när hon är här för att hon kan ta illa upp.
  • Förstörd
    Anonym (Själv vart där) skrev 2014-12-10 10:49:33 följande:

Det viktigaste är ju att pappan pratar med henne och faktiskt inte tar hennes parti!

Det är väldigt vanligt att de blir så här har jag förstått.. Speciellt med flickor.

Vill pappan att ni ska ha ett fungerande förhållande borde han oxå ta tag i detta problem NU innan det eskalerar..

Jag drog.. Stod inte ut då pappan i mitt fall vägrade se att hon gjorde fel mot mig/oss med sitt beteende..

Lucka till och hoppas det löser sig!

Nej han har lovat mig att han ska prata med henne att hon får ta och acceptera hur det ser ut.
    Men ju mer man pratar med honom så vänder han det till att det är så synd om henne osv.
    Barnen är inte hos oss just nu utan kommer på fredag, men jag vill ju att han ska ha pratat med henne innan dem kommer hit.

Jag vet åxå att det är skit jobbigt även för min sambo då han står med ett ben i varje "läger" men detta måste få ett stopp!

Tack för ditt svar
  • sextiotalist
    Anonym (Lotta) skrev 2014-12-10 10:43:27 följande:

Den ultimata "hämnden", eller varför inte råka ut för det själv som kvinna med en man med barn
    Det är sorgligt när man läser detta. För hur som helst, detta är en sak som pappan (i båda fallen) skulle tagit tag i det

Flickan är en tonåring och vissa tonåringar blir dramaqueens. Även i kärnfamiljer förekommer det att de försöker agera ut föräldrarna mot varandra. Inget ovanligt.
    Det var ju en tråd för bara några dagar sedan där den gemensamma dottern blev curlad av pappan.

Så länge pappan inte vill sed detta, hantera detta och agera, så kan ts inte göra något alls.
    Det är synd, för troligen är det så att dottern inte är fullt medveten om vad hennes handlingar kan innebära. För även om hennes önskan är att föräldrarna blir ihop igen, så kommer det troligen inte bli så, vad hon än gör.

Det kan sluta med att ts sticker, kvar finns en ledsen pappa, en för tillfället nöjd tonåring och troligen ett ledset syskon.

Innerts inne kommer flickan må dåligt, för även om man säger en sak som tonåring, så menar man det inte, innerst inne.
    >Tonåringar är förbaskat duktiga på att hitta omgivningens svaga punkter och trycka på dom. Men får man dom att förstå att man står pall och inte är så lättmanipulerad, då brukar det ofta sluta bra. De vågar ta ut svängarna där de har sin närmaste, men vet också att de vuxna förstår.och markerar när svängarna passerar det som inte är OK
  • Anonym (Lotta)
    Förstörd skrev 2014-12-10 10:50:51 följande:
    Ja det är ju så det är här åxå, att hans dotter är felfri och han tror på allt han säger.
    Fast det oftast är lögner när det handlar om mig.

Jag har sagt till min sambo att han får ju förklara för dottern att vi är ett par och att hon måste acceptera det och bjuda till lite själv.
    Dem veckorna hans barn är här så är jag som osynlig, ett osynligt hembiträde.
    Eftersom vi inte får pussas eller kramas när hon är här för att hon kan ta illa upp.
    Känner igen det också, hon pressade sig ner mellan oss om vi satt bredvid varandra i soffan. Gav mig en iskall blick och log mot sin pappa.

Det blev outhärdligt, jag hade ångest när hon skulle vara hos oss vv.
    Jobbade så mycket jag kunde men var jag borta för mycket så blev maken sur.

Min skilsmässa var som att kunna andas fritt igen.
  • cockoa

Flytta isär och träffas då hon inte är där eller gör slut kanske din sambo fattar att hans dotter beter sig illa.

• Anonym (Lotta)
    sextiotalist skrev 2014-12-10 10:57:38 följande:
    Den ultimata "hämnden", eller varför inte råka ut för det själv som kvinna med en man med barn
    Det är sorgligt när man läser detta. För hur som helst, detta är en sak som pappan (i båda fallen) skulle tagit tag i det

Flickan är en tonåring och vissa tonåringar blir dramaqueens. Även i kärnfamiljer förekommer det att de försöker agera ut föräldrarna mot varandra. Inget ovanligt.
    Det var ju en tråd för bara några dagar sedan där den gemensamma dottern blev curlad av pappan.

Så länge pappan inte vill sed detta, hantera detta och agera, så kan ts inte göra något alls.
    Det är synd, för troligen är det så att dottern inte är fullt medveten om vad hennes handlingar kan innebära. För även om hennes önskan är att föräldrarna blir ihop igen, så kommer det troligen inte bli så, vad hon än gör.

Det kan sluta med att ts sticker, kvar finns en ledsen pappa, en för tillfället nöjd tonåring och troligen ett ledset syskon.

Innerts inne kommer flickan må dåligt, för även om man säger en sak som tonåring, så menar man det inte, innerst inne.
    >Tonåringar är förbaskat duktiga på att hitta omgivningens svaga punkter och trycka på dom. Men får man dom att förstå att man står pall och inte är så lättmanipulerad, då brukar det ofta sluta bra. De vågar ta ut svängarna där de har sin närmaste, men vet också att de vuxna förstår.och markerar när svängarna passerar det som inte är OK
    Ojsan, skrev svär men menade såklart STYVdotter!

• Förstörd
    Anonym (Lotta) skrev 2014-12-10 10:58:29 följande:
    Känner igen det också, hon pressade sig ner mellan oss om vi satt bredvid varandra i soffan. Gav mig en iskall blick och log mot sin pappa.

Det blev outhärdligt, jag hade ångest när hon skulle vara hos oss vv.
    Jobbade så mycket jag kunde men var jag borta för mycket så blev maken sur.

Min skilsmässa var som att kunna andas fritt igen.
    Ja det är så jag också känner, att varannan vecka mår jag skit dåligt när hon är här och den andra veckan när barnen är hos sin mamma kan jag andas igen å vara mig själv.
    Sonen på 7 år är det inga som helst problem med utan bara med dottern, men man märker att hon även försöker påverka sin bror på senaste tiden.
  • Anonym (Lotta)
    Förstörd skrev 2014-12-10 11:05:40 följande:
    Ja det är så jag också känner, att varannan vecka mår jag skit dåligt när hon är här och den andra veckan när barnen är hos sin mamma kan jag andas igen å vara mig själv.
    Sonen på 7 år är det inga som helst problem med utan bara med dottern, men man märker att hon även försöker påverka sin bror på senaste tiden.
    Min man hade två barn till utöver henne, båda yngre.
    Dem hade jag inga problem med alls.
    Tvärtom, ena barnet fick jag t o m morsdagskort av ett år, med texten "världens bästa plastmamma".

Idag har jag ingen kontakt med någon av dem.
Svar på tråden Lämna förhållande pga hans dotter?