• Grumpy88

Äter fortfarande som en nyfödd??

Min 6,5 månaders äter fortfarande var 3e-4e timme dygnet runt och sover då alltså inte mer än 3-4 timmar på natten. Är det normalt? Hon har varit precis likadan sen hon föddes. Brukar dem inte vilja sova längre på nätterna nu utan mat? Känner att jag börjar bli knäpp här. Suktar efter lite sömn!

• Svar på tråden Äter fortfarande som en nyfödd??
  • Flickan och kråkan

Herregud 3-4 timmars sammanhängande sömn vid halvåret! Du ska skatta dig lycklig . Jag har tre barn om de har i den åldern och resten av separations fasen haft uppvak minst varannan timme. Oftast oftare.

• aleakim

Min son är åtta månader och har ätit med 2-3 timmars mellanrum dygnet runt sedan han kom. Är nog ganska normalt trots alla dessa mirakelbebisar  som sover hela nätter som man hör om ;)

• maribel

Har också en 6.5 mån pojke, tills han var 3mån åt han varje timme! Nu äter han var 3 timme dygnet runt, även på natten. Är olika för alla barn, min första sov hela natten från hon var 1mån.

• Limaliie

Det är la helt normalt.

Vakna var 3-4:e timma? Var glad! Tänk om man finge sova det i sträck....

• viseversa

Japp helt normalt. Den mindre roliga delen med att vara förälder. Bara att bita ihop.

• 2pågar

Allt är nog ganska normalt när de gäller små barn ;)

Men de sägs ju att vid 1 år sk dom i regel sova mer eller mindre hela nätter med kanske nått enstaka avbrott för mat 1 gång :)

Jag har haft tur, min äldsta sov hela nätter från 3 veckors ålder och gör än, han är 5 år nu. 2:an sov hela nätter från 6 veckors ålder , han är nu 3 år. Minsta åt 1 ggn/natt fram till han var 5 månader men sover hela nätter från då och är nu 10 månader.

• Grumpy88

Men vad skönt att höra andra som har likadant!! Har nämligen 4 närma vänner till mig som har barn i ungefär samma ålder å allihop har sovit hela nätter antingen från 2-3 månader eller börjat vid 5-6 månader. Känner mig ensam i min situation men det är jag då tydligen verkligen inte xD

• Limaliie

Man ska inte jämföra med alla andra. Alla barn är olika,vår dotter är 4 mån o vaknar varje timma!

• 2pågar

Ja man ska inte jämnföra med andra, alla barn är olika och allt är normalt. Alla barn har olika behov :)

Har en vän var son är 1,5 år och vaknar 10-15 ggr /natt och har gjort sen han föddes :(

Men hon har nu sökt hjälp för detta.

• Grumpy88
    2pågar skrev 2014-12-10 21:48:51 följande:

Ja man ska inte jämnföra med andra, alla barn är olika och allt är normalt. Alla barn har olika behov :)

Har en vän var son är 1,5 år och vaknar 10-15 ggr /natt och har gjort sen han föddes :(

Men hon har nu sökt hjälp för detta.

Herregud stackarn!! :( Vad får man för typ av hjälp då? Hoppas verkligen inte att så blir fallet. Men det kanske är ovanligt? Förstår självklart att man inte ska kolla på hur alla andra barn är. Men jag började nästan undra om det var ovanligt att barnet inte sov hela natten eftersom så många barn runtomkring mig gör det. Man undrar ju om man gör något fel som mamma för första gången.
  • Annelie 76

Min son är 3 år och har aldrig sovit en hel natt. Jag fick bort nattmatningen genom att ge mat vid 11 på kvällen när han sov sk dream feed. Han vaknade iaf men behövde inte äta.

• Flickan och kråkan
    Grumpy88 skrev 2014-12-10 22:15:12 följande:

Herregud stackarn!! :( Vad får man för typ av hjälp då? Hoppas verkligen inte att så blir fallet. Men det kanske är ovanligt? Förstår självklart att man inte ska kolla på hur alla andra barn är. Men jag började nästan undra om det var ovanligt att barnet inte sov hela natten eftersom så många barn runtomkring mig gör det. Man undrar ju om man gör något fel som mamma för första gången.

Det är din omgivning som känns udda. Även vetenskapliga studier visar att barn generellt har sin sämsta/oroligaste sömn andra lwvnafshalvåret. Har man ett barn som sover hela nätter tidigt så tillhör man en liten skara lyckligt lottade (på just sömnpmanet ). Runt året brukar det bli stabilare. Min äldsta började sova hela nätter runt 13-14 månader. Mellan var 20 månader (tidigt tycker jag men han hade å andra sidan vaknat konsekvent var 30-60 minut mellan det att han var 5 och 9 månader så det var rätt behövligt från min sida). Min yngsta var 14 månader. Det har med utveckling att göra. Jag ser det som så att sover de hela nätter före året så är det en oväntad bonus .
  • frökenelisabeth

Säger som Flickan och kråkan - när mitt barn var i den åldern så var det en BRA natt om han bara vaknade varannan timme. . Sjukt jobbigt, men inte onormalt och du gör inte något fel!

• Grumpy88
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-10 22:26:43 följande:

Det är din omgivning som känns udda. Även vetenskapliga studier visar att barn generellt har sin sämsta/oroligaste sömn andra lwvnafshalvåret. Har man ett barn som sover hela nätter tidigt så tillhör man en liten skara lyckligt lottade (på just sömnpmanet ). Runt året brukar det bli stabilare. Min äldsta började sova hela nätter runt 13-14 månader. Mellan var 20 månader (tidigt tycker jag men han hade å andra sidan vaknat konsekvent var 30-60 minut mellan det att han var 5 och 9 månader så det var rätt behövligt från min sida). Min yngsta var 14 månader. Det har med utveckling att göra. Jag ser det som så att sover de hela nätter före året så är det en oväntad bonus .

Ja det kan mycket väl vara så att min omgivning är udde xD dom verkar verkligen vara lyckligt lottade i såntfall! Men det känns bättre nu när jag fått det konstaterat att det inte är ovanligt. Mannen min blir ju också frågandes till varför vår dotter inte sover när barnen i vänskapskretsen gör det. Men man lär sig så länge man lever. Två av paren planerat ett till barn nu tätt inpå första medans jag själv känner att jag gärna väntar några år xD då kan man ju hoppas att dom har lika tur nästa gång med!
  • Grumpy88
    frökenelisabeth skrev 2014-12-10 22:27:44 följande:

Säger som Flickan och kråkan - när mitt barn var i den åldern så var det en BRA natt om han bara vaknade varannan timme. . Sjukt jobbigt, men inte onormalt och du gör inte något fel!

TACK!! Hjälper att höra att jag inte är ensam! :)
Svar på tråden Äter fortfarande som en nyfödd??