Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?

16 månader mellan våra äldsta. Vi hade aldrig dubbelvagn. Fast vi tillhör det "bärandet släktet". Det är bara äldsta som just åkte sittandes under en period. Barn två och tre har aldrig åkt vagn....alls. Beror ju på vad man trivs med

• Flickan och kråkan
    tomsfru skrev 2014-12-10 13:37:11 följande:

hmm, jag har en 22 mån hemma o tanken på att inte kunnat bära henne obehindrat (jag menar vart ska du göra av bebisen när 1,5-åringen ramlar eller är trött och gosig vid lek utomus) skulle vara otänkbart, måste jag säga. de är ju fortfarande väldigt små då på många sätt och har dessutom nyss fått ett syskon, vilket kan göra dem lite "extra små".
    vi väntar en liten om knappt två mån o kommer skaffa Emmaljungas dubbel viking. dottern fick lätt plats i sittdelen, och den kändes stadig och har vändbara delar men är inte mer än 77 cm bred totalt.

vårt beslut bygger dock mycket på att det kommer vara februari och förmodligen runt 20 minus häruppe där vi bor när bebisen kommer. hade det varit sommar hade vi nog hoppat det.

Det går fint att bära ett äldre barn med bebis i sjal (det äldre barnet tar man på höften och gosar, så blir inte lill*n mosad), eller så lägger man ner bebisen i vagnen under tiden. Tandembar dessutom ofta. Bebis på mage, 1,5-åring på ryggen .
  • Flickan och kråkan
    winnethepooh skrev 2014-12-11 11:32:34 följande:
    Hm lägga ner en nyfödd i sittdelen? Beror nog på vad man har för vagn då, våran är nog inte så lämpad. Och höftbärande, jag försöker dra ner på det för jag har tendens till ryggbesvär och det "stora" barnet väger runt 14 kg. Men just nu fuskar jag en hel del med det även fast jag är höggravid :) Det låter tufft som du hade det, om än mysigt, åkte du mest bil då för långa sträckor?
    Nej, vi åkte kommunalt. Jag bar äldsta på höften om han blev ledsen eller så. Det var ju det vi pratade om eller som jag svarade på. Ska man bära två barn längre så får man ju ha ett på mage och ett på ryggen så att man bär ergonomiskt. Vi hade en brio kombi som vi använde till äldsta då tvåan föddes. Gick att fälla fint om det behövdes....vilket det sällan gjorde.

Jag vet inte om det var så tufft. Jag tyckte att det var pest och pina den period jag var tvungen att ha vagn. Opraktiskt åbäke . Men man är givetvis olika och ska välja det som passar en och som man trivs med .

En fördelen med att bära dem och att inte ha vagn har varit att de varit snabba med att lära sig gå själva långt. Kommer ihåg att vi tog en promenad på drygt 5 km när de var precis 3 respektive 4,5 år. Äldsta knatade glatt på hela vägen. Yngsta bar jag på ryggen sista kilometern. 
  • Flickan och kråkan
    winnethepooh skrev 2014-12-11 13:37:03 följande:
    En fråga av nyfikenhet, när du tandembar och ni var ute på promenader och du till exempel skulle sätta dig och amma bebisen på en bänk eller så, vad gjorde du då med det större barnet?
    Satte antingen honom i vagnen om den var med eller så släppte jag helt enkelt ner honom. Var inte utan vagn om jag visste att vi skulle vara på ställen där det var svårt att ha honom "lös" . Man blev snabbt van vid och bra på att amma barn i farten...på armen. Det finns ju dem som ammar i sjal men jag kommer inte riktigt överens med det. 
Svar på tråden Klarar vi oss utan dubbelvagn till 18-mânaders och nyfödd?