• mackanja

BRUK

Hej, jag är lite fundersam över vad missbruk är och hur man kan hamna i detta elände?

Jag har sedan ett par år tillbaka brukat alkohol, cannabis och även div. andra substanser, men aldrig nyttjat dessa för kompensation av vardagen. Med andra ord, jag använder inte dessa för att må bra, utan för att må jättebra, på de lediga dagar som jag får, här och där.. :)

Så ja, min fråga är egentligen riktad åt de som befinner sig i ett missbruk, och de som lyckats ta sig ur ett missbruk. Jag vill jättegärna veta vad som "triggade" er att fastna i ett missbruk, och vilken drog ni fastnade i. Exempel på droger kan vara alkohol, cannabis, onani, amfetamin, benzodiazepiner.

Själv har jag aldrig känt ett beroende av någon av dessa, men däremot finner jag att dessa är hjälpfulla i situationer där jag har det svårare att uppehålla en stabil vardag, men även när jag vill koppla av.

Hittils har jag inte känt något beroende alls av någon drog, möjligen för nikotin, då jag brukat det i x antal år, och det känns onödigt att sluta, då jag inte har någon annan än mig själv och det känns verkligen skönt att ha en.. snus under läppen, skulle däremot kunna sluta om det vore en tävling mellan mig o en annan, för skojs skull!  ;) 

Det specifika jag vill veta är vilket tillstånd ni befann er i när ni började och fastnade, dvs. om ni var lite svagare(deprimerade, någon nära som dött, gick dåligt i skolan, jobbiga arbetskamrater osv.)

Hur ni hanterade drogen, om ni fastnade i den direkt och använde den dagligen i en längre tid framöver osv. och sedan konstaterade att ni BEHÖVDE drogen för att vara "normal".

Vilka droger ni använde, dosering per gång, hur många gånger per dag, använde ni några andra droger för att motverka dess biverkningar(bakfylla, avtändning).

Jag har säkert glömt något jätteintressant som jag vill veta, så om ni orkar så skriv allt ni kommer på och försök få med så mycket ni kan! :)

Svar på tråden BRUK