Har invandrare bättre gemenskap?
Som sagt, det går inte att generalisera. Men nej, invandrare har inte "större gemenskap" än vad svenskar har. Däremot umgås _vissa_ invandrargrupper ofta på ett annat sätt än vad många svenskar gör. De är ofta mer sociala och "högljudda" t ex. Detta är på gott och ont.
Det finns många områden där det i huvudsak bor svenskar, som har en väldigt trevlig och "lagom" gemenskap. Dvs man springer inte in och ut hos varandra, men barnen leker på gården, man kanske grillar ihop ibland osv. Grannar hjälps åt och litar på varandra.
Sen finns det invandrartäta områden där det visserligen är "socialt" men också stökigt och inte alls särskilt trevligt. Jag har varit med om det flera gånger. Men ingenting är svart eller vitt. Två företeelser har jag upplevt som delvis ger en annan - mer positiv bild - av dessa gruppers sätt att umgås.
Den ena upplevelsen gäller en av Stockholms mest "ökända" förorter, med en liten inomhusgalleria. Jag vet inte hur mycket skit som har skrivits om detta område och mycket är tyvärr sant. Men inte allt och en del är också överdrivet.
Denna inomhusgalleria borde enligt ryktet vara värsta farliga gangsterställe. Så var det inte alls. Det pågick säkert en del oegentligheter eller olagligheter visserligen, en det var inget man direkt märkte av. Utan det fanns flera småbutiker och caféer där boende satt och pratade och umgicks när den svenska vinterkylan trängde sig på utanför. De flesta var trevliga. Gick man in i de butiker som fanns, möttes man ofta av ett stort leende t ex. Det fanns en gemenskap och en slags "trygghet" i det där fruktansvärt baktalade förortscentret. Alla var välkomna.
Det andra exemplet är invandrare - ofta från Mellanöstern - som grillar vid sina kolonilotter. Ofta bjuder de in alla på hela koloniområdet eller t om alla som råkar gå förbi. "Kom och var med, kom och smaka" osv. Jag har varit med om det flera gånger.
Inget av ovanstående är något som svenskar gör i någon större utsträckning. Det är en myt att vi skulle vara "kalla och stela", men vi är sällan lika öppna mot främlingar.