Inlägg från: Anonym (Bamselina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bamselina)

Har invandrare bättre gemenskap?

Hej!

Intressant fråga. Jag som själv är invandrare känner inte så. Jag tycker det oftast beror på stad/område men även familjesituation, uppväxt, normer etc.  I mindre städer känner de flesta till varandra och på så sätt får man känslan av en bättre gemenskap/sammanhållning. Man kan tex inte förvänta sig samma känsla i en storstad som exempelvis Stockholm. Däremot kan man få den känslan i ett område i Stockholm exempelvis i ett villaområde.

Sedan handlar det också hur ens sociala bakgrund ser ut. Många gånger hamnar invandrare i ett slags nästan frivilligt utanförskap, och tillsammans i detta utanförskap skapar någon slags mening eller sammanhållning. Du nämner tex att många gånger sitter dem utanför gården och konverserar, får jag då lov att fråga hur många gånger dem konverserat med dig?

Jag kan endast tala ur egen erfarenhet. Jag och min man har en jätte bra kontakt med grannfamiljerna i mitt kvarter. Bor i en lite större ort. Det är blandade nationaliteter ;  svenskar, finskar, turkar m.m. Själv är jag ifrån Bosnien (har dock bott i Sverige sedan jag var två år).

Svar på tråden Har invandrare bättre gemenskap?