• MeAndBaby

Hur agera i 3-årstrotset?

Tänker mest på läggningssituationen. När sonen gång på gång upprepar med klagande gnällande röst Jag vill inte sova! I ca 1 tim, efter sagor när vi släckt lampan. (Jag sitter alltid kvar tills han somnar). Hur bemöta detta?? Svara med bestämt Jo du ska sova hjälper ju inte. Inte svara alls men klappa på honom?

Och i övergångar kommer ju också dessa protester. Vill inte gå till dagis!

Vill inte gå hem!

Vill inte äta mat!

Vill inte klä på mig!

Osv...

Att sova på natten, följa med till och från dagis är det enda vi inte ruckar på.

• Svar på tråden Hur agera i 3-årstrotset?
  • Mandelskorpan

En timme, oj det var länge. Hur blir det om ni lägger senare? Har det kommit nu, har han varit lätt att lägga tidigare? Sover han middag fortfarande? Då kanske det är dags att slopa middagslur.

• Natulcien

Om det tar en timme för ett barn att somna så hade jag lagt barnet senare. Att försöka natta ett barn som inte är trött brukar ofta gå illa.

Sen kan man ju inte tvinga någon att sova såklart. När vår son (4 år) nån gång har sagt att han inte vill sova, så låter vi honom antingen vara uppe en stund till eller så säger vi att han inte behöver sova men att vi kan ligga och vila lite i sängen bara...

Sen är det oftast enklast att vara handgriplig med en 3-åring än att försöka diskutera. D.v.s. om hen inte vill gå hem från förskolan så får man väl bära hem barnet istället för att försöka övertala verbalt s.a.s.

• Leiben
    Natulcien skrev 2014-12-03 09:43:05 följande:

Sen är det oftast enklast att vara handgriplig med en 3-åring än att försöka diskutera. D.v.s. om hen inte vill gå hem från förskolan så får man väl bära hem barnet istället för att försöka övertala verbalt s.a.s.

Om man gör detta med ömhet och respekt så är man en trygg vuxen att lite på. 
  • frökenelisabeth

När min 2,5-åring inte vill sova så brukar jag säga att jag vill att han ligger ner en stund och försöker i alla fall - går det inte så sjunger vi en sång, eller läser en bok, eller går en sväng i lägenheten och tittar ut genom fönstren för att konstatera att det är mörkt och solen sover. Och sen försöker vi igen. Att prata om dagen som varit, eller om dagen i morgon kan också hjälpa till att varva ner. 

Vill han inte klä på sig kan det ibland funka att ta med kläderna ut i trappuppgången och klä på sig på vägen - när han märker att det börjar bli kallt (fast det gör jag bara med ytterkläder, känns lite väl meckigt att sitta på trappan med hela påklädningsprocessen). Men med ytterkläder och speciellt skor (som ofta är "dumma" och åker av så fort de kommit på) så funkar detta väldigt bra. 

Att han inte vill gå till dagis löser sig nästan alltid på vägen dit, så om det kommer protester hemma så brukar jag tolka det som en önskan om att få bestämma över sig själv snarare än att han inte vill till dagis. 

Med alla former av protester så brukar jag tänka att det viktiga är att visa acceptans och förståelse för känslan - det är ju helt normalt i ett barns utveckling att vilja bestämma själv och att bli arg när man inte får! För det är ju ofta jag som vuxen som bestämmer - om man tänker efter är det faktiskt väldigt många gånger under en dag som jag bestämmer något som går emot min sons vilja för stunden. Den makten ska man förvalta med ödmjukhet och omsorg, tycker jag.

• Annsiss

Mitt bästa tips är att säga att alla ska sova nu, det är natt sedan tar jag och mannen på oss pyjamas släcker överallt och går och lägger oss, då brukar det snabbt bli trist att vara uppe.

• Natulcien
    Leiben skrev 2014-12-03 09:47:51 följande:
    Om man gör detta med ömhet och respekt så är man en trygg vuxen att lite på. 
    Ja, exakt. Självklart menade jag att det ska vara respektfullt och vänligt. Inte burdust och hårdhänt, eller att man ska köra över barnet, på något sätt.
  • Leiben
    Natulcien skrev 2014-12-03 10:50:08 följande:
    Ja, exakt. Självklart menade jag att det ska vara respektfullt och vänligt. Inte burdust och hårdhänt, eller att man ska köra över barnet, på något sätt.
    jag förstår det för jag har koll på dig men alla kanske inte har det ;)

ha det gott!
  • Leiben

Men också att man som förälder kan känna sig obekväm och tro att man uppfattas som "hård" när man bara är tydlig. Att det är okej att vara bestämd om man gör det med trygghet och värme. Att det till och med är att föredra ibland än att vara "mjuk" dvs velig och otydlig. Att man man vara både inlyssnande men äga beslutet om situationen.

Jobbar som lärare och ser ofta detta hos föräldrar.

• Natulcien
    Leiben skrev 2014-12-03 10:59:17 följande:
    jag förstår det för jag har koll på dig men alla kanske inte har det ;)

ha det gott!
    Aha! Skönt att nån har koll och kan hjälpa till att förtydliga! Flört
    Ha det gott, du med!
Svar på tråden Hur agera i 3-årstrotset?