Celines Essence skrev 2015-11-19 20:08:14 följande:
Den direkta översättningen av det latinska ordet kontext är "med text" och dess ursprungligliga betydelse är att förstå ett ord, eller en mening, utifrån dess sammanhang. Ordet kontext har med tiden vidgas i sin betydelse och kan bäst översättas med det svenska ordet sammanhang, och i en ytterligare utvidgning, social situation, miljö och omständigheter.
I diskussionen mellan Smecker och mig har jag tydliggjort att miljön, som jag syftar på, är vanlig krogmiljö med blandade människor, dvs ingen sexklubb. Jag har vidare tydliggjort att situationen jag utgår ifrån är om en man i det första ögonblick man möts frågar "vill du knulla" . Jag har också skrivit att jag kan förstå om frågan kommer efter olika typ av flirtade, som tex blickar eller kråmande dans. Dansar en kvinna utstuderat sexigt, tex tar sensuellt på sin egen kropp, får man betrakta det som en typ av inbjudan till sexuell kontakt.
Det som är speciellt i diskussionen mellan mig och Smecker är att jag gett mig själv, eller andra kvinnor som inte vill ha sex, som exempel. I de fallen tycker han att man är lättkränkt om upplever att frågan om sex känns respektlös.
Då undrar jag, vilken kontext, dvs vilken social situation, vilket sammanhang, är det han tänker på när han ihåligt och torftigt upprepar ordet kontext utan att förklara vilka sammanhang han syftar på.
Menar du att Smecker har fel i att det inte per automatik är respektlöst att fråga någon på krogen om hen vill knulla? Menar du att det kvittar vilket sammanhang det sker i utöver att det är på krogen och att personerna varken känner varandra sen tidigare eller har flirtat under kvällens gång?
Jag tänker att det är ganska svårt, för att inte tala om omöjligt, att motbevisa hans påstående. Då måste man ju fråga alla på hela jorden. Däremot räcker det med att en person välkomnat en sån fråga av en okänd person på krogen, för att han ska få rätt i att det inte automatiskt är respektlöst Han behöver ju inte ens känna till hela kontexten, dvs omständigheterna utöver att hans vän inte flirtat med den tillfrågade under kvällen och befinner sig på krogen, för att kunna påstå att det beror på kontexten. Uppenbarligen är det ju något i kontexten som skiljer, om den ena uppskattat det och den andra blivit kränkt.
Hans åsikter får du däremot fråga honom om.