Inlägg från: Anonym (.l.l.l.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.l.l.l.)

Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?

Anonym (cp-kvinnor.) skrev 2014-12-02 00:47:42 följande:

Tack. Svaren på denna TS visar kvinnors rätta sida. När en kvinna hämnas med våld, så stöttar ni detta. När en man skulle svara med en örfil på en otrohet skulle ni bli galna. KVINNOR ÄR DEN MEST SCHIZOFRENA OCH STÖRDA FLOCKEN DJUR JAG HAR STÖTT PÅ! Ja...kvinnor är djur!

Och själv nämner du inte ett dugg om killens våld på sin tjej, du tar inte avstånd från det.
    Kom över vad det är som har gjort dig så bitter mot kvinnor eller gå och årata med någon, både för din egen skull och för alla kvinnors skull för du låter lite obalanserad i ditt hat

När det gällde ts så gjorde hon fel och skulle följt med till polisen och anmält killen men killen hade större chans att försvara sig mot ts än vad hans flickvän hade mot honom, tänk på det nästa gång du sitter och försvarar en kvinnomisshandlare som alltså fick smaka på sin egen medicin.

Ts jag förstår dig och din ilska, tycker inte synd om mannen men nu har han blivit det stackars offret för sin familj och vänner så det du ska göra nu är ta din kompis till sjukhuset och till polisen och anmäla.
    Sen kan ju hans familj och vänner även få se hur hans flickvän ser ut så får dom ta ställnign till om dom vill försvara en kvinnomisshandlare. Det är lite svårt att förklara bort fotobevis.

Stötta din vän och försök hindra att hon inte går tillbaka till honom, ta även med henne till din träning så att även hon får lära sig självförsvar.

• Anonym (.l.l.l.)
    Anonym (cp-kvinnor.) skrev 2014-12-02 02:33:52 följande:
    kom över DU och alla andra kvinnor ert hat mot män!
    Oj vilken replik, där satte du mig verkligen på plats.. eller inte
    *suck*

och fortfarande inte ett ord från dig angående killens misshandel av sin tjej, vad tycker du egentligen om det om vi nu ska försöka hålla oss till ämnet
  • Anonym (.l.l.l.)
    Gathenhielm skrev 2014-12-02 04:16:25 följande:
    TS slog honom i hans hem, han slog tillbaka, TS tvingade honom ner på marken och bröt hans näsa.

Mycket svårt för TS att hävda nödvärn.
    Nja..det beror sig på hur ts slog honom och hur han slog tillbaka, dvs styrka och antal gånger. Att han har bruten näsa betyder inte att han med säkerhet går fri från det bråket.
    Sen har jag svårt att tycka synd om honom eftersom han misshandlade sin tjej, där bör han ju inte gå fri, och hans tjej hade ju ingen chans när det gällde att försvara sig.

Ser förresten inte att du säger något om hans beteende utan det är alltså bara ts som är störd inte mannen som misshandlade sin sambo i deras gemensamma hem, eller du kanske tänkte det men glömde det.. vilken tur at tdu inte glömde din indignation över ts våld då
  • Anonym (.l.l.l.)
    Gathenhielm skrev 2014-12-02 11:07:37 följande:
    Låt mig reda ut ditt trassliga inlägg:

1. TS är kampsportstränad. TS anföll mannen i hans eget hem. TS slog först. TS bröt mannens näsa. TS slog mannen så hårt (eller brottade ner honom) att han föll till marken. 

2. TS kommer att ha mycket svårt att hävda nödvärn. Mannen kommer ha mycket lätt.

3. Huruvida det är synd om mannen eller inte är irrelevant. Vigilantism blir inte lagligt även om det riktas mot skitstövlar.

4. Även om det självklart finns en viss tillfredsställelse i att se en kvinnomisshandlare få smaka på sin egen medicin måste man tänka på situationen i vilken TS vän har placerats, som ju borde vara huvudpersonen i dramat. Polisutredning och eventuell rättegång kommer att kompliceras oerhört efter TS bravader, för att inte tala om hur bodelning och eventuell kontakt med mannens familj eller labila vänner. Att springa ut som Boltie och banka skiten ur killen i hans egen lägenhet var knappast den bästa valmöjligheten i den givna situationen.

5. Kvinnomisshandel är avskyvärt. Jag såg ingen vidare anledning att dryfta ett ovedersägeligt faktum, varför jag inte inkludera detta, utan istället valde att svara på TS fråga. Men du insisterar på att jag bakar in självklarheter så är himlen fortfarande blå, daggen är våt och lego är olämplig föda för treåringar.
    1. Mannen är starkare än sin tjej och misshandlade henne grovt. trots att du finner det avskyvärt med kvinnomisshandel som du senare säger så kommer inte ett ord om mannens beteende.

2. Det vet du faktiskt ingenting om, lika lite som jag eller någon annan i tråden. Det kan vara så att ts började men att hans försvar/motanfall inte stod i propotion,  dvs hon kanske gav han en smäll med öppen hand för att provocera och han reagerar med samma besinningslösa våld som mot sin flickvän med skillnaden att ts kunde försvara sig och fick ner han på golvet och bröt näsan på honom.
    I ett bråk där båda använder sig av våld betyder det inte att man står utan skuld och inte får några konsekvenser själv bara för att man själv är den som får mest skador i slutänden. I första misshandlen var det ensidigt i andra så kan det befinnas vara våld från båda sidor, allt handlar om uppsåt och om våld/försvar begfinns vara i propotion eller befogat.

3. Kvinnomisshandel är inte heller lagligt, vare sig mannen blir misshandlad eller inte i ett senare skede

4. Tjejens anmälan och hennes falld dvs misshandeln av henne påverkas inte av vad som hände sedan, våldet mot henne var ensidigt och påverkas inte av den andre misshandlen då hon inte var delaktig i den vare sig fysiskt eller bad andra att misshandla mannen.
    Däremot så har den andre misshandeln med det första att göra då det kan visa på mannens psyke och våldsbenägenhet och också är orsaken till varför ts gick dit för att konfrontera. men det är något som inte påverkar tjejen. Det påverkar alltså åt ena hållet men inte andra. Men återigen du och jag vet inget om hur utfallet komemr bli men  tjejen är enbart ett offer och inte delaktig i den andre situationen, det är enbart ts och mannen som är ansvarig för den.

Tjejen behöver dessutom inte ha något att göra med mannen personligt utan kan använda sig av ombud, eller i värsta fall ha med vänner i de fall de krävs men eftersom de inga barn har så räcker nog ombudnär det gäller bodelnign etc, tjejen behöver alltså inte vara ensam med mannen.
    Man ska dessutom inte behöva trippa på tå för en misshandlare och dennes labila vänner och familj, det brukar ofta inte heller hjälpa om det är riktigt sjuka individer för då fortsätter dessa oavsett så istället ska man anmäla på en gång när sådana människor går över gränsen vare sig det gäller hot eller andra trakasserier

5. Du såg ingen anledning till att dryfta mannens misshandel av sin tjej då det är avskyvärt säger du, men du anser ju även ts handling som avskyvärt och då hade du inga problem med att kritisera och ta avstånd.

Så efter att ha rett ut ditt långa försvarsinlägg så har vi i slutänden ändå bara kvar det enkla faktumet dvs att du hade en massa problem med ts våld mot mannen men inte med ett ord nämnde du hans våld mot tjejen och tog avstånd från det.
  • Anonym (.l.l.l.)
    molly50 skrev 2014-12-02 23:11:44 följande:
    Jättebra att ni tagit bilder på skadorna och anmält!
    Hoppas att din vän inte går tillbaka till honom igen.
    Bra också att du vet att du egentligen gjorde fel och tänker stå för allt.
    Men jag kan på ett sätt förstå hur du tänkte också.
    Jag hade också blivit förbannad om en vän blev behandlad på det sättet.

Men en sak jag undrar över.
    Du skrev att hans vänner och familj har kallat dig störd efter vad du gjorde.
    Vet de vad han har gjort mot din väninna och tycker de att han är lika störd då eller försvarar de honom där också?
  • Anonym (.l.l.l.)
    Anonym (Tjej) skrev 2014-12-02 23:00:09 följande:

Fel att ta lagen i egna händer, det är det men jag hade ingen avsikt att skada honom allvarligt. Jag ville visa att man gör inte såhär. Sen så var han inget litet offer som inte kunde försvara sig, tvärtom. Han slog mig precis lika mycket som jag slog honom, om inte mer. Bara att jag ''vann'' när jag fick ner honom på golvet och han gav upp och lipade som en liten flicka. 

Min kompis har anmält honom och hennes skador är fotade. Har även fotat mina skador. Han kommer förmodligen få något litet skitstraff men han kommer aldrig röra min kompis igen. Han får anmäla mig om han vill och jag kommer att stå för vad jag gjort isåfall. Jag är som sagt ingen galning så mitt straff lär inte bli särskilt hårt, han däremot har slagit en som är betydligt svagare än honom själv vid flera tillfällen, en som varit helt oskyldig.  

Jag är inte för våld. Varken att killar slår tjejer eller tjejer slår killar. Det är fel. MEN håller man själv på och slåss och tillochmed blir varnad innan så får man fan skylla sig själv. Jag skulle aldrig slå någon som är svagare än mig själv eller en som inte kan försvara sig

• Anonym (.l.l.l.)
    Gathenhielm skrev 2014-12-03 08:02:33 följande:
    1. Eftersom att det är irrelevant i frågan om TS beteende.

2. Jag går efter vad TS säger hände. Spekulationer får du stå för själv.

3. En självklarhet, vilken också är irrelevant, varför jag inte nämnde den.

4. Om du inte tror att TS misshandel av mannen komplicerar vännens sits är du fruktansvärt naiv.

5. Eftersom att mannens agerande inte är mål för diskussion. Alla i tråden är eniga om att hans upprepade misshandel av vännen är vidrig. Om TS agerande råder inte lika stor enighet, varur debatt uppstår.

Men för din skull kan jag dra till med lite fler oväsentliga självklarheter: borrande grannar är irriterande, jag behöver raka mig, slaget vid Hastings utkämpades år 1066.

För övrigt har jag varit i TS väns situation, och jag tvivlar starkt på att den hade underlättats av att en av mina polare hade brutit näsan på min hustru. Bara en känsla...
    1 Nej det är INTE relevant dfå det är skälet till varför TS åkte hem till mannen och handlade som hon gjorde. Så hur tänkte du egentligen där?

2. Men då ska du ju inte och säga att mannen kommer ha det mycket lätt och att TS får svårt att hävda nödvärn eller hur?

3. Så varför nämde du det ena men inte det andra eftersom du själv säger att du tycker BÅDA är fel?

4.Nej, att mannen senare misshandlas pga hans misshandel mot sin tjej kommer inte vara en förmildrande omständighet när det gäller hans beteende och hans misshandlande, den senare situationen har då ännu inte skett och är inget som har med tjejen att göra däremot kan mannens tidigare beteende mot sin tjej påverka när det gäller situationen med han och ts, och kan ts då visa att han brukat lika mycket våld som ts plus det faktumet att han tidigare misshandlat sin flickvän så kan det påverka mannens andra rättegång, om man förutsätter att det blir två rättegångar alltså.

5. Du anser att mannens agerande inte är mål för diskussionen, det betyder inte att övriga är av samma åsikt utan vi är kanske många som finner det ytterst relevant. Tror många är ense om att TS agerande var fel men förståeligt, medans mannens agerande bara var fel och inte förståeligt någonstans, han hade möjlighet att försvara sig, den möjligheten hade inte hans flickvän, därför får ts sympati.

Sen är det beklagligt att du upplevt en liknande situation, men det innebär inte att alla situationer är liknande din eller att alla delar de känslor och åsikter du har.
    Du har alltså rätt till dina åsikter men som med alla åsikter så blir vi ibland ifrågasatta - du ifrågasatte ts, jag ifrågasatte dig och du ifrågasatte mig och så går det runt i diskussionstrådar.

• Anonym (.l.l.l.)
    Haskel skrev 2014-12-03 20:42:42 följande:
    Hon har brukat våld och misshandlat en kille, som INTE rört eller hotat TS.

Inget som helst självförsvar, i den handlingen.
    Fast det du säger stämmer ju inte:
    Anonym (Tjej) skrev 2014-12-02 23:00:09 följande:

Sen så var han inget litet offer som inte kunde försvara sig, tvärtom. Han slog mig precis lika mycket som jag slog honom, om inte mer.

Min kompis har anmält honom och hennes skador är fotade. Har även fotat mina skador.

• Anonym (.l.l.l.)
    Haskel skrev 2014-12-03 21:08:16 följande:
    Det är klart att han slogs. Det gjorde han ju även med rätta.

Självförsvar, kallas det!
    Fast rättsväsendet ser som sagt också till om försvaret var i propotion, det är även en skillnad på att försvara sig och att 'sätta en tjej på plats genom våld' ett beteende han alltså uppvisat innan och som ligger honom i fatet.

Sen, skrev du inte själv
    Haskel skrev 2014-12-03 20:11:33 följande:
    Det kvittar väl, vem som började!
    så ska man gå efter ditt resonemang så spelar det alltså ingen roll att ts slog honom först, han utdelade lika mycket slag med samma styrka som ts och är då också skydligt till misshandel.
    Haskel skrev 2014-12-03 19:15:53 följande:

OM, TS är en hjälte, så är även vännens kille en hjälte!

Det här är bara för dumt.

Du anser att ts har gjort fel men straffar istället flickvännen genom att säga att manenn isåfall var en hjälte. På vilket sätt tycker du han var en hjälte då?
    Oavsett vad andra tycker eller inte tycker om ts så svara gärna på frågan om du tycker mannen var en hjälte för det hand gjorde mot sin tjej?
    Och om du inte anser att han var en hjälte för att att han brutalt misshandlade sin flickvän (vilket jag självklart utgår ifrån) så varför blir han det då helt plötsligt för samma misshandel bara för att ts misshandlade honom? Varför drar du alltså in flickvännen som är det enda helt oskyldiga offret i det hela och använder henne som slagträ? Otrolig dåligt gjort.

• Anonym (.l.l.l.)
    Haskel skrev 2014-12-03 22:17:43 följande:
    1. I det här fallet behöver inte diskussionen om övervåld eventuellt övervåld hållas. TS slog killen. Killen slogs tillbaka i självförsvar, men lyckades i slutändan inte värja sig, utan blev nedslagen.
    Övervåld diskuteras först, om gärningsmannen blivit nedslagen. 

2. Här för jag lov att ge mig en smula. Våld kan mycket riktigt försvaras om det rör sig om självförsvar. Då kvittar det, mycket riktig, inte vem som börjat.
    Men när jag skrev att "det kvittar vem som började", avsåg jag killen fel mot sin flickvän i förhållande till TS fel mot killen.
    Båda gjorde fel, oavsett vem som börjat.

3. För det första skrev jag: "OM", ("TS är en hjälte, så är killen en hjälte").
    Vilket innebär att jag ifrågasätter och förnekar att TS skulle vara en hjälte. Då jag anser det lika vansinnigt som att kalla killen för hjälte. Båda har misshandlat en annan människa. 
    TS har förvisso visat killen att det gör ont att bli slagen, vilket kanske kan ses som positivt. Dock har hon även visat att våld är ett acceptabelt sätt att lösa konflikter. Vidare har hon nästan omöjliggjort en polisanmälan av killen, då det i praktiken kommer innebära att hon själv ställs inför rätta.

Att jag anser att TS gjort fel, innebär INTE att jag försvarar killen. Allt är INTE "svart eller vitt". 
    Som ts skriver, hon gav en knuff och en örfil han svarade med ett kntynävslag i ansiktet. Där har vi alltså frågan om 'självförsvaret' är i proportion.

På vilket sätt har hennes handlande i en helt ny situation som inträffar efter killens misshandlande av tjejen omöjlitgjort en polisanmälan av den första misshandeln?
    Bara för att han blivit misshandlad så innebär det inte att det på något sätt nollar ut hans misshandel av någon annan vid etttidigare tillfälle.
    Han fråntas alltså  inte skuld för det brott som HAN har begått tidigare bara för att han senare råkar ut för samma brott av en annan person
    Däremot så kan hans tidigare våld mot tjejer ligga honom i fatet.

• Anonym (.l.l.l.)
    Haskel skrev 2014-12-03 22:52:05 följande:
    Vad är en knuff och en örfil, om inte våld?
    Vänd på könen en gång, och tänk dig att en kille gav en tjej en knuff och en örfil. Tjejen svarar med ett knytnävsslag.
    Tänker du då samma sak, angående övervåld?

Det är helt korrekt att TS handlande INTE fråntar killen skuld eller ansvar på något sätt. Han är fortfarande lika skyldig inför lagen.
    Men, killen avstår säkerligen från att polisanmäla TS, då han vet att då själv kan räkna med en polisanmälan för sin misshandel av TS vän.
    Om TS eller TS vän nu polisanmäler killen, finns inte längre någon anledning till att hålla tyst. Det slutar då troligtvis med att killen döms för misshandel mot TS vän, och TS döms för misshandel mot killen. 
    återigen det handlar om det våld man använder i självförsvar är befogat eller inte.
    Det är alltså inte ok att slå en tolvåring som har slagit dig som är vuxen hur hårt det än är, försvara sig ja, hålla fast etc men om du slår en tolvåring tillbaka i ansiktet så kan det bli konsekvenser för det då det antaglien inte anses försvarsbart, så det är skillnad på självförsvar och självförsvar.
    En man som redan har misshandlat en tjej och som får en örfil och en knuff och replikerar med ett knytvöslag i ansiktet? Det kanske alltså inte ses som försvarsbart eller befogat

och självklart ska man inte avstå att anmäla en brutal misshandel bara för att man är rädd att ts då ska bli anmäld, han kan dessutom också lika gärna anmäla oavsett. Att ts också kanske får konsekvenser för sitt handlande är det pris hon får betala för sitt agerande, och hon verkar vara beredd på det.

Men man köpslår inte och använder misshandelsoffer som en handelsvara, killen ska självklart anmälas för misshandeln på sin flickvän oavsett om ts blir anmäld eller inte.
Svar på tråden Jag slog ner honom, är det JAG som är störd?