Inlägg från: Petite Dudute |Visa alla inlägg
  • Petite Dudute

NIPT-test

Hej! Jag gjorde KUB idag och fick risken 1:84 för Downs. Fick direkt en tid för NIPT imorgon kostnadsfritt. Det får alla med en risk på 1:200 eller högre inom Stockholms läns landsting vad jag förstått. Men det förutsätter alltså att KUB görs först. Tycker att jag borde ha fått NIPT direkt eftersom jag är 41 år. Om man bara ser till ålder skulle min risk vara ännu högre. Jag blev alltså något lugnad av KUB-resultatet.

Jag såg någon fråga om fostervattenprov. Om NIPT visar hög sannolikhet rekommenderar de fostervattenprov så att ingen ska göra abort i onödan. Vid låg sannolikhet behövs det inte.

• Petite Dudute

Vad jag förstod var det blodprovet och min ålder. Allt på ultraljudet såg bra ut. Jag skulle hellre få resultatet i %. En risk på 1,2% känns ju inte så farlig. Men när min hjärna radar upp 84 personer och pekar ut en så

• Petite Dudute

Så känns det mer konkret tänkte jag skriva innan jag slant på telefonen. Men jag har ju förstås de där 83 andra att välja på å andra sidan. Det borde förstås gå bra. Lycka till du också!

• Petite Dudute

Idag, exakt två veckor / tio arbetsdagar efter testet ringde de kl 16:39. Resultat: allt var normalt! Skööönt!

Svar på tråden NIPT-test