Inlägg från: Goabullen |Visa alla inlägg
  • Goabullen

NIPT-test

Hej! 

Jag gjorde också provet hemma hos  min företagshälsovård och provet skickades till Tataa i Göteborg tisd den 28 april. Pratade med dem i början av denna veckan och hon väntade svar i början av veckan som kommer så jag antar att ni är med i samma sväng då :) Så hoppas det kommer på måndag eller tisdag.

Jag är redan i vecka 17.. Fick ganska bra siffror på KUB (1.2000 på allt utom på Downs 1:6000). Men jag känner att det där KUB-testet lika gärna kan vara helt fel då 10% inte alls är korrekta. Har en kompis som fick jättebra värde på KUB men där det upptäcktes vid ultraljudet att barnet hade trisonomi 13 och graviditeten fick avbrytas i vecka 20 då fostret inte skulle överleva förlossningen. Var ett tag inne på att ta fostervattensprov men kände att NIPT var ett säkrare (om än dyrare) alternativ.. Så NIPT är alltså för att stilla min ångest så jag är så förberedd som möjligt.. Konstigt det där att ångesten är som störst vid tredje graviditeten. Undrar om det är så att jag tänker att jag har sån tur med två friska barn så jag blir extra nojig inför tredje..

Vilken vecka är ni i Hjärtefröjd och Northerngiri?

• Goabullen
    Hjärtefröjd skrev 2015-05-08 12:20:21 följande:

Goabullen, jag är i vecka 11+4.

Gött och få bort oron lite tidigare än vad jag fått :) Men bara mitt eget fel då jag redan då funderade på det men "nöjde mig" med KUB. Har du gjort KUB också? 
  • Goabullen
    Hjärtefröjd skrev 2015-05-08 14:43:04 följande:

Gosbullen, vi har tid för KUB nästa vecka, men har inte riktigt bestämt om vi ska avboka eller inte.

En del tycker det är bra med båda men KUB verkar ju ofta kunna visa fel också så frågan är hur bra det är.. 
  • Goabullen
    Hjärtefröjd skrev 2015-05-12 10:20:49 följande:

Goabullen, du har inte heller fått svar än, eller hur?

Fick svar precis nu :) Mailade och frågade och jag fick tillbaka testet :) Och det var låg risk på allt och det ser ut som att vi väntar en liten lillebror. Så skönt!! 
  • Goabullen
    Hjärtefröjd skrev 2015-05-12 08:56:39 följande:
    Vi inväntar fortfarande svar på NIPT, men fick låg sannolikt på alla tre trisomierna (1:4000 resp 1:20 000) vid morgonens KUB. Så lite lättad vågar jag ändå känna mig.
    Härligt och få lite lugnande besked ändå :)
  • Goabullen

Grattis Hjärtefröjd!! Mysigt med en liten grabb. Nu har jag bara en vecka kvar till det stora ultraljudet - ska bli gött och få det avklarat :)

Tack chazbo :)

Hur har det gått för dig Northe­rngirl­13?

Svar på tråden NIPT-test