Inlägg från: Jamtlandstaus |Visa alla inlägg
  • Jamtlandstaus

NIPT-test

Jag gjorde NIPT strax innan jul genom TATAA Biocenter i Göteborg. De skickade ett provtagningskit med instruktioner med post till mig. Min hälsocentral tog sedan blodprovet o det skickades sedan express till Göteborg där de preparerade provet innan det skickades till Hongkong.

Svar fick jag på mail. Svaret kommer som Låg risk eller Hög risk. Men tillförlitligheten är 99,9% på trisomi 21, 99,8% på trisomi 13 och 18.

Exempelvis fick jag Låg risk på T21 med 1/7613647.

Man kunde även välja om man ville ha svar på könskromosomavvikelse och annan ovanlig avvikelse (minns ej vad det var). Man kunde även välja om man ville veta kön.

Detta kostade 7500kr.

Jag valde dessutom att komplettera med NUPP (nackuppklarning, UL) i mitt hemlandsting så svaret skall vara mer än 99,9% säkert.

Innan jag bestämde mig för TATAA Biocenter så var jag i kontakt med Carlanderska (Gbg), Mamma Mia (Sthlm) o Köpenhamn minns ej namnet. Köpenhamn låg på samma pris som TATAA men då var man tvungen att åka dit. Carlanderska o Mamma Mia tog 9500-9900kr för prov + ultraljud o då var jag oxå tvungen att åka dit.

Då jag bor i Jämtland hade det blivit ännu dyrare med resor...

Det enda som strulade var Posten som sjabblade med expresspaketen så jag var tvungen att göra om hela proceduren o allt försenades en vecka. Mitt prov prioriterades dock så jag fick mitt efterlängtade svar innan julhelgerna Vi väntar en frisk tjej!! Det var värt vartenda krona! TATAA Biocenter var väldigt bra att ha och göra med!

På specMVC berättade dom att NIPT troligtvis kommer ingå i det vanliga programmet under 2015.

• Jamtlandstaus
    Losan skrev 2015-01-12 12:07:07 följande:

Tänkte dela med mig av hur mitt svar såg ut. Det tog totalt 10 dagar att få svar.

Fick sannolikhetssvar på de tre trisomierna t.ex 1/10917690.
    På deletionssyndromen blev svaret att inga deletioner hittades. 
    På könskromosomavvikelser blev svaret att inga hittades.

Grattis vad skönt med ett så fint svar! Valde ni att inte veta kön?
  • Jamtlandstaus
    MAD86 skrev 2015-02-17 19:13:27 följande:
    Hej!
    Funderar själv på att gör NIP via Gendia och hoppas på att du kan hjälpa mig. Gick allting smidigt? Vart tog du blodprovet? Fick du själv med provet hem? Funderar på om jag kan be min syster som är sjuksköterska ta provet och sedan åker jag själv och lämnar in paketet till närmsta DHL ombud. Gick det smidigt att skicka med DHL? Hur stort är emballaget från Genda? Såg att man var tvungen att skicka i DHLs egna paket. Vad kostade frakten? Behöver jag be om några fler uppgifter från Gendia som DHL behöver för att kunna leverera?

Vore jättetacksam för snabbt svar. Fick 1:232 på Trisomi 18+13 idag på mig KUB-test och är orolig. Har kämpat med IVF för att bli gravid och vill inte göra fostervattensprov pga risken för missfall.

Tack på förhand för hjälpen!
    Om du väldigt gärna vill göra via Gendia i Antwerpen så kan jag inte hjälpa dig ...men en svensk kontakt kan du få på TATAA Biocenter i Göteborg som gör samma. Testet skickas från Göteborg till Hongkong och svaret kommer snabbt, inom 21 dagar. Mitt tog inte ens en vecka...
    Läs mitt inlägg #27 så ser du mer.
  • Jamtlandstaus

"Det är förekomsten av Y-kromosomen som avgör könet på barnet. Du tittar då på siffran i din resultatrapport, är procent-siffran större än 0,0048 så väntar du en pojke, är den lägre så väntar du en flicka."
  • Jamtlandstaus
    MAD86 skrev 2015-02-23 13:29:45 följande:

Hej!

Någon som vet om man får svar från TATAA biocenter på mail eller på post?

Du får bådeoch, mailsvaret kommer först
  • Jamtlandstaus

"Resan" är ju inte klar för mig, har bara nått till v26 men för mig var det värt det. I mitt landsting erbjuds endast FVP o det upplever jag är för sent i graviditeten plus innebär en viss MF-risk. Så då är det värt det då vi kunde spendera dessa pengar.

Spec MVC tror att detta test kommer ingå i programmet för gravida ngn gång under 2015 i vårt landsting. Synd att man inte kunde få lite subventionering av priset från landstinget...

• Jamtlandstaus
    Hjärtefröjd skrev 2015-04-01 17:28:22 följande:

Ni som gjort NIPT-test, har ni valt att enbart kolla trisomi 13,18, 21 och ev. kön, eller har ni valt den utökade varianten som även omfattar deletionssyndrom och könskromosom-aneuploidier?

Någon som gjort hos Vasamammorna i Sthlm? Hur länge fick ni vänta på svar?

Vi valde att få veta allt som erbjöds
  • Jamtlandstaus

Då UL+NIPT ger absolut bästa sannolikheten så gjorde vi enbart ultraljudsbiten i KUB o då kallas det tydligen NUPP (nackuppklarning) plus NIPT. På NUPP mäter de nackspalten samt övriga skelettet för att se avvikelser som man inte kan se i blodet.

Då posten sjabblade med expresspaketet så att jag fick ta om provet till NIPT o därmed blev en vecka försenad så prioriterade labbet mig o vi fick svar på fyra dagar!

Svar på tråden NIPT-test