NIPT-test
Jag gjorde NIPT strax innan jul genom TATAA Biocenter i Göteborg. De skickade ett provtagningskit med instruktioner med post till mig. Min hälsocentral tog sedan blodprovet o det skickades sedan express till Göteborg där de preparerade provet innan det skickades till Hongkong.
Svar fick jag på mail. Svaret kommer som Låg risk eller Hög risk. Men tillförlitligheten är 99,9% på trisomi 21, 99,8% på trisomi 13 och 18.
Exempelvis fick jag Låg risk på T21 med 1/7613647.
Man kunde även välja om man ville ha svar på könskromosomavvikelse och annan ovanlig avvikelse (minns ej vad det var). Man kunde även välja om man ville veta kön.
Detta kostade 7500kr.
Jag valde dessutom att komplettera med NUPP (nackuppklarning, UL) i mitt hemlandsting så svaret skall vara mer än 99,9% säkert.
Innan jag bestämde mig för TATAA Biocenter så var jag i kontakt med Carlanderska (Gbg), Mamma Mia (Sthlm) o Köpenhamn minns ej namnet. Köpenhamn låg på samma pris som TATAA men då var man tvungen att åka dit. Carlanderska o Mamma Mia tog 9500-9900kr för prov + ultraljud o då var jag oxå tvungen att åka dit.
Då jag bor i Jämtland hade det blivit ännu dyrare med resor...
Det enda som strulade var Posten som sjabblade med expresspaketen så jag var tvungen att göra om hela proceduren o allt försenades en vecka. Mitt prov prioriterades dock så jag fick mitt efterlängtade svar innan julhelgerna Vi väntar en frisk tjej!! Det var värt vartenda krona! TATAA Biocenter var väldigt bra att ha och göra med!
På specMVC berättade dom att NIPT troligtvis kommer ingå i det vanliga programmet under 2015.