Inlägg från: CinnamonLove |Visa alla inlägg
  • CinnamonLove

NIPT-test

Hej! Jag gjorde NIPT-test (Panorama) på VasaMamma och fick resultatet efter 15 dagar. Barnmorskan ringde och meddelade resultatet och skickade även hem Unilabs svararapport samma dag, så att den kom dagen efter.

Det sammanlagda resultatet på hela provet ("B-NIPT Panorama") anges som "hög risk" eller "låg risk".

Därefter följer en lista över respektive provsvar, B-fetal fraktion, B-fetalt kön (om man angett att man vill veta), B-Trisomi 21, B-Trisomi 18, B-Trisomi 13 och B-Monosomi X. Resultaten för de fyra sistnämnda anges i "<0,01% risk" om resultatet är låg risk.

Slutligen anges B-Triploid/tvilling (hög eller låg risk)

• CinnamonLove
    Hjärtefröjd skrev 2015-04-15 20:50:19 följande:

Tack! På vilket sätt får man svar, hög/låg risk, eller på annat sätt?

Se svar till dig ovan. :)
  • CinnamonLove
    Hjärtefröjd skrev 2015-04-16 16:57:38 följande:

Tack!

Ni som gjort NIPT har ni även gjort KUB?

Hade tänkt att göra bara NIPT, men mitt första NIPT-prov (gjordes i vecka 10+0) var icke-konklusivt, pga för lite foster-DNA i blodet. Valde då att skicka iväg ett nytt blodprov (kostnadsfritt), men för säkerhets skull gjorde jag samma vecka också ett KUB-test, som jag iofs inte blev så mkt klokare av. Hade inte mitt första NIPT blivit icke-konklusivt så hade jag inte gjort KUB-test. Oavsett hur man väljer att göra bör barnmorskan erbjuda ett ultraljud i vecka 10-13 oavsett, eftersom NIPT, vad jag förstår, inte bör ersätta det tidiga ultraljudet.
  • CinnamonLove
    Hjärtefröjd skrev 2015-04-16 17:46:23 följande:

Får jag fråga om resultatet skiljde sig mellan KUB och NIPT? Typ att du fick hög risk på KUB men låg på NIPT.

Litegrann skilde det. Fick inte bästa möjliga resultat på KUB när det gällde en av trisomierna. Blodprovet drog ner resultatet litegrann. Inte så att jag hamnade i en riskgrupp, men är man en grubblande person som jag, så fnular man ju ändå lite över varför man inte får ett lika spexigt resultat som "alla andra", typ 1 på 20 000. Pga (eller tack vare) KUB-testet fick jag reda på att jag har ett lågt papp-a-värde. Ännu en sak att grubbla på... Undrar hur många timmar jag ägnat åt att googla det...
  • CinnamonLove
    CinnamonLove skrev 2015-04-16 18:07:36 följande:

Litegrann skilde det. Fick inte bästa möjliga resultat på KUB när det gällde en av trisomierna. Blodprovet drog ner resultatet litegrann. Inte så att jag hamnade i en riskgrupp, men är man en grubblande person som jag, så fnular man ju ändå lite över varför man inte får ett lika spexigt resultat som "alla andra", typ 1 på 20 000. Pga (eller tack vare) KUB-testet fick jag reda på att jag har ett lågt papp-a-värde. Ännu en sak att grubbla på... Undrar hur många timmar jag ägnat åt att googla det...

Vill tillägga att det är lite klurigt att jämföra resultaten mellan testen. Båda testen resulterar ju i en form av uppskattad risk. NIPT är ju inte heller 100% diagnostiskt som t.ex. fostervattenprov. Fördelen med NIPT är väl att man får en mycket säker (>99%) uppskattning (åtminstone enligt laboratoriernas info, om man nu kan lita på dem). KUB känns ju lite mer hej hopp eftersom man räknar in massa olika faktorer (ålder, rökning etc), medan man med NIPT ju baserar svaret på mer "hårda fakta" (eftersom man ju tittar på kromosomerna). Jag är ingen expert dock, kan inte gå i god för någon klinisk info. ;)
  • CinnamonLove
    Charlie40 skrev 2015-04-16 18:44:29 följande:

När jag gjorde KUB innan mitt första avbrytande så fick jag 1:7 för trisomi13 (väldigt ovanlig trisomi) och gjorde då ett mkp som visade på just trisomi13. Blev gravid igen och denna gång gjorde vi direkt mkp vilket visade på Trisomi21. Enligt läkarna på akademiska så är detta högst otrolig otur eftersom det inte är av ärftlig karaktär. Så efter två avbrytanden i v16 väljer vi nu att göra NIPT. Det måste bara vara ett friskt barn denna gång.

Åh! Jag håller båda tummarna för er!!
  • CinnamonLove
    Charlie40 skrev 2015-04-22 21:13:59 följande:

Jo i måndags, gick bra men är så rädd provet kommer tillbaka och har för lite DNA. Då får vi två nya helvetes veckor. Det är hemskt och livet står lixom på "hold". Åh du måste skriva så fort du får svar. Lycka Till!

Jag tror att jag läste någonstans att bara 5% av proverna kommer tillbaks icke-konklusiva, så du har oddsen på din sida. :) Jag hade nog bara lite otur.

Håller tummarna för er båda!
Svar på tråden NIPT-test