NIPT-test
Vill gärna också veta!
Har bokat in ultraljud och blodprov om 3 1/2 vecka.
Pratade dock med företaget som har hand om testerna och då sa hon att resultatet brukar komma på 2 veckor.
Vill gärna också veta!
Har bokat in ultraljud och blodprov om 3 1/2 vecka.
Pratade dock med företaget som har hand om testerna och då sa hon att resultatet brukar komma på 2 veckor.
Företaget i Göteborg som tar hand om provet samarbetar med Kvinnokliniken, Carlanderska i Gbg, så där kommer jag göra både ultraljudet och blodprovet.
Hoppas nu bara allt går vägen!
En fråga: Vet ni vilka kromosomavvikelser NIPT testet testar? Är det enbart Trisomi 21?
Jag tror inte att det är korrekt att kalla Nipt otestat. Info om Nipt Panorama finns på leverantörens hemsida och där kan man även jämföra testet mot Nipt Harmony (det som idag görs i Gbg).
http://www.natera.com/
Har bokat Nipt Panorama hos BB Stockholm Family på Skeppsbron. Fick info om att man behöver göra ett ultraljud innan för att kontrollera att det inte är mer än en krabat, är det fler så funkar inte Nipt eftersom man inte vet vems DNA man testat. De sa dessutom att det kan vara en fördel att vänta något efter 9+0 eftersom risken för att de inte ska hitta DNA (från fostret) minskar då.
Någon som vet hur säkert Nipt Panorama är? (För en "vanlig" grav utan äggdonation o tvillingar)
Nu har Jamtlandstaus redan beskrivit en del men tänkte att jag kan dela min erfarenhet jag också.
Jag gjorde mitt test på Carlanderska i Gbg då det inte finns möjlighet att få göra tidigt ultraljud i mitt landsting. Åkte upp och gjorde ultraljud, fick då höra att nackuppklarningen såg tunn och fin ut. De tog även blodprovet och hade i förväg beställt hämtning för vidare leverans till TATAA Biocenter. Detta var den 29:e december, var då i v.12, så väntar nu aningens nervöst på resultatet.
Vi valde att få besked om de tre trisomierna 13, 18 & 21. Tre olika mikrodeletions syndrom och fyra könskromosomavvikelser. Könet valde vi inte att ta reda på. Gick på 9900kr. Testet de använder sig utav heter NIFTY och analyseras i Hongkong.
Tänkte dela med mig av hur mitt svar såg ut. Det tog totalt 10 dagar att få svar.
Fick sannolikhetssvar på de tre trisomierna t.ex 1/10917690.
På deletionssyndromen blev svaret att inga deletioner hittades.
På könskromosomavvikelser blev svaret att inga hittades.
Hej,
Undrar om NIFT-testet är mycket mer tillförlitligt än KUB? Måste man ha gjort ett ultraljud innan man kan göra NIFT? Är där någon som vet om det finns något hälsocenter i Malmö som utför det?
Hoppas att någon ligger på svar! Är i vecka 5 och börjar känna mig stressad, iblan kan det ju vara svårt med tider.
Länken ville sig inte riktigt men gå in på www.emmaultraljudsklinik.se/
Välj Ultaljud och sedan Undersökningar så kan du sedan klicka på NIPT/Harmony test.
Hoppas det funkar!
Jag håller helt med Jamtlandstaus. Ett betydligt säkrare resultat än kub-testet samt ingen risk för missfall gjorde valet enkelt.
Stort stort grattis!! Måste kännas fantastiskt skönt!