• Litet My

Vem står för kläder vid varannan helg?

viseversa skrev 2014-11-30 13:22:21 följande:

Alltså seriöst, är det hela världen om ni måste köpa två tröjor och två par byxor extra? Ytterkläder antar jag hon har på sig när hon kommer?! det är inte barnets fel att mamman har problem. Men NI kan väl i alla fall bege er vuxet? För hennes skull. Jösses

Tänker samma sak, dessutom är det ju lätt fixat via loppis, tradera, önska julklappar att komma ner i en minimal summa för 2 ynka ombyten.
  • Litet My
    Litet My skrev 2014-12-16 02:26:55 följande:
    Tänker samma sak, dessutom är det ju lätt fixat via loppis, tradera, önska julklappar att komma ner i en minimal summa för 2 ynka ombyten.
    Dessutom mycket enklare än att packa smutstvätt, tycka att man får med "fel kläder" eller att något glöms.
  • Litet My
    Anonym (hm) skrev 2014-12-16 19:44:04 följande:
    En 1237+ 1237+1050 ska absolut räcka till en 7 - åring. Men tänker man som mina bonusbarns mamma så ska hon inte stå för något. Verkar som många boendeföräldrar glömmer att de också ska betala för sina barn. Sen finns det giriga umgöngesföräldrar med tyvärr.
    Det beror lite på hur man tänker, tar msn med extra mat, aktiviteter, större boende, ev VAB, skjuts av barn osv så räcker inte pengarna långt. Dvs saker man kanske inte tänker på om man inte har barnen i vardagen.
  • Litet My
    Anonym (hm) skrev 2014-12-16 20:41:29 följande:

Större boende brukar många med bonusbarn också ha. Vi har två extra rum som givetvis också kostar fast dom inte är här..

Fast fortfarande blir det inte samma behov av eget rum om man bara har bonusbarn 4 dagar i månaden jämfört med all annan tid.
  • Litet My
    Anonym (hm) skrev 2014-12-16 20:39:33 följande:
    Kanske i tonåren. Men att min 7 - åring skulle kosta så mycket i månaden är inte troligt. Då har hon ändå astma, som kräver mediciner och glasögon. Kanske någon men att alla boendeföräldrar HR super dyra barn är inte sant.
    Jodå, räknar man ut i smått och stort så blir fet en hel del. Vi betalar en hel del extra för större boende, sista månaderna för div mediciner, en vabbdag, skridskor, ny uppsättning vinterkläder (rubbet), julklappar, sparande, glasögon och simlektioner.Nu är det inte såhär hela året men just nu har han kostat massor. Och som sagt jag tror det är saker som är svåra att se om man inte räknar på det eller ser det i vardagen men om man tvångsmässigt räknar varje krona blir det en hel del.
  • Litet My
    Brumma skrev 2014-12-16 21:49:35 följande:
    Jo. .. Många vill att deras barn skall känna sig lika hemma i båda hemmen. Vilket ofta inkluderar ett ru.

De som inte väljer att barn som bor vh brukar ofta - på det här forumet - få skit för DET istället. .. rummet finns där även om det står tomt större delen av tiden.

dessutom - är man ensamstående med barn är chansen mkt stor att man får bostadsbidrag för barnets del i boendet.. så det argumentet går lite bort...

Vad menade du förresten med "extra mat" tidigare?
    Absolut, jag menade bara att det inte blir samma krav på ett eget rum för 4 dagar. Många gör en myshörna eller som sonen gjorde, delade med bonusmammans barn. Är man ensamstående går det ibland på bostadsbidraget men inte alltid i synnerhet inte om den ensamstående föräldern har väldigt låg inkomst som min granne som hade en liten 2:a med en 10 åring och en 18 åring där mamman och den äldsta sov i vardagsrummet.
  • Litet My
    Anonym (hm) skrev 2014-12-16 21:49:36 följande:
    Läs i varenda tråd här på fl om rum för bonusbarn så märker du att det är skit viktigt för att dessa barn ska må bra och känna sig lika värdefulla....

Sen som Brumma säger så är det mycket som behövs även vid vh. Bara det att det inte hinner användas lika mycket.

Jag säger inte att en del inte har "dyra" barn, men mina bonusar har varit friska (även vi har vabbat) har inga fritidsintressen (tyvärr) och ja vi har ett dyrare boende pga att vi vill ge dom känslan av att dom är lika viktiga som våra gemensamma barn.

Våra gemensamma kostar inte Heller så mycket just nu trotts ganska mycket VAB. Små barn är inte så dyra oftast iaf...

Men vi kan väl enas om att vi tänker/tycker olika.
    När jag och mitt ex var på familjerätten för rätt många år sedan nu sa de att vh föräldern skulle stå för förbrukningsprodukter dvs mat, blöjor och extrakläder, resten skulle jag stå för tex vinterkläder, skridskor, ev cykel, barnvagn osv. Där blev det inte dyrt för honom och jag är såpass schysst att det är helt ok att skicka med bara det kom tillbaka. Nu bryr jag mig inte speciellt mycket om hur andra ser på saker på forumet utan utgår från mig själv. Vad andra tycker eller hoppar på andra för får du gärna hålla mig utanför. Nej små barn är inte så dyra tycker jag, däremot kostar åtminstone 9 åringen här många gånger mer än de små gör i och med aktiviteter, kläder och annat.
  • Litet My

Brumma: Med extra mat menade jag matkostnaderna för barnet under umgänget, ganska lindrigt när de är små mrn som ökar med åren inkl det som äts på utflykter eller som kompisar äter eller som ska med till skolan. Inte för att det är den största kostnaden men väl en kostnad.

• Litet My
    PrinsessanLeia skrev 2014-12-16 21:53:38 följande:

Nu är det ju så att ett barn kostar betydligt mycket mer än vad ett underhåll är pengamässigt så givetvis bör båda föräldrar skjuta till ytterligare pengar för att barnet ska få det den behöver. Rimligtvis står ni båda för kläder. Fattar inte ens hur en sån här grej blir ett problem. Har banet två förärar som vill det väl är det en icke fråga.

Barnomsorgen missade jag, den brukar gå på en del.
  • Litet My
    Brumma skrev 2014-12-16 23:21:38 följande:
    Ahh. Just det där med utflyktsmat i skolan är förresten en sak som engagerar mig (förutom barns rätt i övrigt ). Enligt skollagen skall skolan vara avgiftsfri.. Eftersom alla familjer faktiskt inte har råd att skicka med matsäck så blir det ett utanförskap för barnen. Helt OT men, enligt mig, en mkt viktig fråga. Vill man engagera sig så kolla gärna upp fruktkampen :D
    Japp, såna saker. Här krävs det även skridskor (för 2 gånger), man trycker på om frukt varje dag och annat. För vår del spelar det ingen roll men vet många som tycker det blir för mycket, exempelvis var det förra året flertal föräldrar som höll barnen hemma vid luciafirandet för de hade inte råd att ordna Luciakläder. En helt annan diskussion men väl så viktig.
  • Litet My
    Tom Araya skrev 2014-12-17 00:34:08 följande:

Jag vet inte hur man gör nuförtiden, men jag är själv uppväxt med ekonomiska förhållanden där lucia-kläder hade kunnat bli ett problem....jag gick aldrig något lucia-tåg och jag kände inte att det var ett måste jag missade. Inte behövde jag stanna hemma för det. Det måste ju vara några som ser på ett uppträdande också...

Absolut, dessutom har de luciafirandet ute på sonens skola så en röd luva räcker eftersom barnen ändå har jacka över (10 kr på Nilles). Det var dock då jag fick berättat för mig då jag var lite sur över att de tagit bort luciafirandet och ersatt det med "julkör". Kan dock tänka mig att det gör ont i de barn som verkligen velat lussa att bara få titta på, på sonens skola är luciatåget med tillhörande lussefest årets höjdpunkt.
Svar på tråden Vem står för kläder vid varannan helg?