• Brumma

Vem står för kläder vid varannan helg?

Vi har bonus vh och har haft så sedan hon var ett år (hon är tonåring nu). För att minimera konflikterna valde vi ganska tidigt att ha egen garderob o egna saker här hos oss. Ja det kostar några hundralappar mer om året men det är helt klart värt det.

kläderna från mamma plockar hon av sig när hon går o lägger sig första dagen o tar på sig när hon åker hem. Det gäller alltså EN dag...

Förstår faktiskt inte problemet riktigt. ...

• Brumma
    Tom Araya skrev 2014-12-16 02:44:50 följande:

Säg att ni köper alla kläder och dra av det från underhållet eftersom mamman uppenbarligen inte klarar att sköta det och om hon inte skickar med kläder så dra av ännu mer.

Det är som du säger, helt meningslöst och slöseri att ha kläder som bara används hos er. Flickan ska ha allt hon behöver hos sin mamma och få med sig det hon behöver ha över helgen.

Du får inte göra avdrag på underhållet utan överenskommelse. Även då kan boendeföräldern ändra sig och få den avdragna summan i efterhand. Det finns däremot ingen lag på att man måste skicka med kläder över umgänget. Anser pappan att barnen missköts får han göra en orosanmälan och ansöka om boendet.
  • Brumma
    Tom Araya skrev 2014-12-16 02:48:33 följande:

Det kommer inte alltid att fungera så, så det är lika bra att lära morsan göra rätt på en gång istället.

Praxis säger faktiskt att umgägesföräldern ska ha ombyteskläder hemma. Men återigen så finns ingen lag varken för det ena eller det andra...
  • Brumma
    MxMeNow skrev 2014-12-16 07:56:47 följande:

Underhåll och bb är inte mycket pengar egentligen om mamman har barnet större delen av tiden!

Nja. Det, tillsammans med boendeförälderns egen del, är alat ganska mkt... tillräckligt för de flesta barn iallafall.. dessutom får hon ynnesten att ha sitt barn boende hos sig.
  • Brumma
    Litet My skrev 2014-12-16 20:05:14 följande:

Det beror lite på hur man tänker, tar msn med extra mat, aktiviteter, större boende, ev VAB, skjuts av barn osv så räcker inte pengarna långt. Dvs saker man kanske inte tänker på om man inte har barnen i vardagen.

Fast jo.. jag har barn i vardagen. ..o de kostar inte 43000 om året. De SKULLE kunna kosta det - o mer där till, men man rättar sig lite efter vad man har att röra sig på, eller hur?
  • Brumma
    Anonym (hm) skrev 2014-12-16 20:41:29 följande:

Större boende brukar många med bonusbarn också ha. Vi har två extra rum som givetvis också kostar fast dom inte är här..

Ja det är lustigt hur ofta det glöms bort... bonus har ett fullt inrätta tonårrum, böcker osv. Cykel, en nästintill full garderob - inklusive regnkläder, stövlar, termokläder, flytväst, badkläder osv...

ungefär samma saker som hos mamman faktiskt... fast mamman får barnbidrag och underhåll som hon kan lägga på sådant...
  • Brumma
    Litet My skrev 2014-12-16 21:24:35 följande:

Fast fortfarande blir det inte samma behov av eget rum om man bara har bonusbarn 4 dagar i månaden jämfört med all annan tid.

Jo. .. Många vill att deras barn skall känna sig lika hemma i båda hemmen. Vilket ofta inkluderar ett ru.

De som inte väljer att barn som bor vh brukar ofta - på det här forumet - få skit för DET istället. .. rummet finns där även om det står tomt större delen av tiden.

dessutom - är man ensamstående med barn är chansen mkt stor att man får bostadsbidrag för barnets del i boendet.. så det argumentet går lite bort...

Vad menade du förresten med "extra mat" tidigare?
  • Brumma
    Litet My skrev 2014-12-16 22:03:21 följande:

Brumma: Med extra mat menade jag matkostnaderna för barnet under umgänget, ganska lindrigt när de är små mrn som ökar med åren inkl det som äts på utflykter eller som kompisar äter eller som ska med till skolan. Inte för att det är den största kostnaden men väl en kostnad.

Ahh. Just det där med utflyktsmat i skolan är förresten en sak som engagerar mig (förutom barns rätt i övrigt ). Enligt skollagen skall skolan vara avgiftsfri.. Eftersom alla familjer faktiskt inte har råd att skicka med matsäck så blir det ett utanförskap för barnen. Helt OT men, enligt mig, en mkt viktig fråga. Vill man engagera sig så kolla gärna upp fruktkampen :D
  • Brumma
    Tom Araya skrev 2014-12-17 01:31:27 följande:

Det var ju frivilligt och jag vill minnas att många löste behov av kläder och attiraljer genom lån. Vissa grejer, bl.a. till pepparkaksgubbarna fanns på skolan.

Fr.o.m. mellanstadiet har jag för mig att man i första hand rekryterade frivilliga ur skolkören då sång och övningstillfällen blev allt viktigare.

Jag får känslan av att det är en "alla-ska-vara-med"-attityd idag, som jag inte ser varken nödvändig eller alltid så positiv.

Ursäkta mig om jag halkade lite OT nu...

Förlåt att jag hänger på och är lite mer OT, men det där med frivilligt är ju bara blaj..

Det ÄR inte frivilligt att välja bort luciatåg, skridskoåkning, frukt osv när man gör det för att man vet att mamma eller pappa inte har råd. Lever man med den vardagen så är det ett hån att kalla ngt sådant frivilligt.. det skapar bara klyftor och utanförskap. Det kan vara verkligt frivilligt om möjligheten att vara med är lika för alla - dvs att det inte hänger på att det kostar ngt.

Tillbaka till ämnet ;)
  • Brumma
    Tom Araya skrev 2014-12-17 16:21:21 följande:

Fast när man själv ser det som frivilligt, jag anmäler mig till detta för att jag vill, då kommer också en drivkraft att lösa problemen på ett annat sätt och man löste det (exempelvis genom lån). Jag tror inte det gör det på samma sätt idag, för att det inte är lika frivilligt.

Fast alla HAR inte ngn att låna ifrån... Sedan gäller det inte bara lucia. Det är så oändligt mkt mer och även om varje grej är "bara en tjuga" så blir det ganskany i slutänden - speciellt för den som inte har.

Men nu har vi varit nog OT ;)
Svar på tråden Vem står för kläder vid varannan helg?