Annelie 76 skrev 2014-11-29 10:23:48 följande:
Jag har ätit LCHF av och till under flera år så det var inget nytt för mig. Äter det främst för att jag blir bättre i magen av det, har ibs.
Fullkornsprodukter och cerealier innehåller inte så mycket näring. Äter man ägg och grönsaker får man i sig allt man behöver, lägg till nötter och mjölkprodukter på det så får man definitivt ingen näringsbrist. LCHF är mer än bara kött och smör (även om det är gott). Läs gärna böckerna "Matrevolutionen" och "Ett sötare blod" för mer väldigt bra info om LCHF och hälsa.
Fullkornsprodukter är viktigt för hälsan och innehåller fiber, vitaminer, mineralämnen, antioxidanter, fett och kolhydrater. Kostfiber är den komponent som traditionellt har ansetts stå för de hälsofrämjande egenskaperna i olika fullkornsprodukter. Ny forskning visar dock att hälsoeffekterna inte enbart kommer från ett högt innehåll av kostfiber (som är bra för magen, minskar risken för hjärt och kärlsjukdomar, gör att blodsockret stiger långsamt, motverkar cancer mm) utan från ett sammantaget innehåll av vitaminer, mineralämnen och andra biologiskt aktiva ämnen som finns knutna till kostfibern.
Att säga att fullkornsprodukter inte innehåller så mkt nyttigt känns lite ignorant.
Exempel på vad fullkornsprodukter innehåller:
B-vitaminer
Tiamin, niacin, riboflavin, pyridoxin, antotensyra och folat är exempel på B-vitaminer som finns i fullkornsprodukter. Vitaminerna hjälper bland annat till att frigöra energi från kolhydrat, fett och protein.
Mineralämnen
I fullkornsprodukter finns bland annat zink, järn, koppar, selen och magnesium. Järn transporterar syret i kroppen och zink behövs för immunförsvaret.
E-vitamin
E-vitamin finns huvudsakligen i spannmålskärnans grodd och är en antioxidant som skyddar människans cellväggar från skador.
Kostfiber
I fullkornsprodukter finns både lösliga (fermenterbara) kostfibrer och olösliga kostfibrer. De lösliga ger näring till mikroorganismer i tjocktarmen. De kan dessutom sänka något förhöjda kolesterolvärden om de äts i tillräcklig mängd. De olösliga ger volym till innehållet i tjocktarmen och motverkar förstoppning. Det finns alltid en blandning av olösliga och lösliga kostfibrer i cerealierna.
Resistent stärkelse
Resistent stärkelse ger näring till mikroorganismer i tjocktarmen.
Protein
Protein behövs för tillväxt, underhåll och reparation av celler i kroppen.
Fett
Fullkornsråvaror är naturligt fettsnåla och det fett som finns innehåller livsnödvändiga fettsyror och ger energi.
Biologiskt aktiva ämnen
Är naturligt förekommande växtämnen. I kombination med övriga näringsämnen som vitaminer, mineralämnen och kostfibrer har de stor betydelse för hälsan. De kan till exempel fungera som antioxidanter eller ha en positivt hormonell påverkan. Två exempel på biologiskt aktiva ämnen är lignaner och isoflavonoider. Kostkällor till lignaner är fullkornscerealier, linfrö, grönsaker och frukt. Kostkällor till flavonoider och isoflavonoider är te, frukt, cerealier, baljväxter, vin, soja och grönsaker.
Biologiskt aktiva ämnen i cerealier
Fytinsyra, lignaner, tokoferoler, tokotrienoler, flavonoider, ferulasyra och kaffesyra är exempel på biologiskt aktiva ämnen som är bundna i cellväggarna i cerealier. I havre finns de biologiskt aktiva ämnena avenantraminer.
Jag skriver inte detta för att säga att LCHF inte är bra, men det fins mängder av forskning på fullkornsprodukter, kostfibrers betydelse samt kroppens behov av kolhydrater för en god hälsa. LCHF är relativt nytt och det finns ingen forskning som sträcker sig över 5 år. Man vet att det mättade fettet ger ökat kolesterol (det onda kolesterolet LDL) medan det goda kolesterolet (HDL) förblir oförändrat. Eftersom det goda är oförändrat skriver många LCHF förespråkare att kolesterolet förblir oförändrat, vilket inte riktigt stämmer om man läser flera studier.
Men mår du bra av det så är det ju jättebra, alla ska göra det som känns bra för just dom. Men man bör ändå se helheten och läsa vidare och ta in information från olika källor. Förespråkare som skriver böcker endast om LCHF skriver såklart bara fantastiska saker om metoden.
Må väl, jag är glad att det hjälpt för dig. För mig får det bli försök till lättare träning och bygga upp stödmuskulaturen och smidigheten som förhoppningsvis kan hjälpa mig.