Snart orkar jag inte mer...
Bered dig på att det blir en massa närgångna frågor med svar som ska fyllas i en massa blanketter när ni söker försörsörjningsstöd.
Det ska med intyg och handlingsplan från AF, kommer inte ihåg om det var från era läkare också - ni ska redovisa er fysiska och psykiska hälsa ingående och ni ska kunna bevisa att ni har gjort allt för att få jobb och inkomst.
Det var minst en cm tjock hög med papper där hela ens privatliv skulle redovisas sist jag såg ansökningspapper till försörjningsstöd. Mycket avskräckande!
Sedan ska man naturligtvis även visa inkomster minst tre månader bakåt i tiden. Man får inte ha några besparingar eller något som kan omsättas i kontanter. Bil är inte tillåtet.
Under de senaste åren har ansökningskraven blivit absurda. Åtminstone i min kommun. Har man en ansträngd ekonomi och behöver ekonomisk hjälp, mår man oftast så dåligt att man inte orkar med att skaffa fram en massa intyg, förklara varför man inte har ett jobb eller inkomst och hamna i korsförhör om sitt privatliv.
Därför tror jag att du måste se till att allt blir fixat - om du nu orkar med att jaga sambons handlingsplan och intyg.
Funkar det inte med försörjningsstöd, finns det andra som tillfälligt kan hjälpa:
lagerstedt.wordpress.com/2013/12/10/om-du-har-nagot-som-du-inte-behover-sa-kanske-nagon-annan-kan-fa-det/
Skrolla ner till Mathjälp, Fattiga, Studenter, Stipendier och fonder så kanske du hittar något som kan passa din familj.