Inlägg från: Anonym (du klarar det) |Visa alla inlägg
  • Anonym (du klarar det)

Snart orkar jag inte mer...

Jag vet inte vad det är för svar du hoppas på att få. Tips och råd eller pepp?

Du är i en svår situation just nu. Då kan det vara skönt att påminna sig själv om att allt förändras. Du kommer inte alltid ha det såhär. Och du har ett litet barn - vad fantastiskt. Glöm inte att det är en gåva även om det är krävande att vara förälder.

Hur är din relation till din man? Kan du prata med honom? Vill du försöka bygga en meningsfull tillvaro med honom? Du kanske behöver ställa den här typen av frågor till dig själv.

Alla gör vi misstag. Var inte så hård mot dig själv. Det kommer bara göra situationen värre. Du har ju insett att du vill ha det på ett annat sätt - det är ett steg i rätt riktning. Grattis! Ditt barn är dessutom litet och kommer inte minnas denna tiden.

Så nu är det bara att jobba på. Du klarar det här. Försök undvika att slösa din energi på sådant som inte ger något. Omge dig med människor som får dig att må bra. Ta en dag i taget. Små framsteg ger energi och det är så man orkar vidare. Det gäller ditt liv och ditt barns liv - det är värt att kämpa för!

• Anonym (du klarar det)
    Anonym (Besviken) skrev 201G4-11-26 12:28:33 följande:

Vart vänder jag mig? Hur går jag tillväga? Blanketter.. Vart får man tag på det?

Gör en lista och låt honom kolla upp allt? Kom gemensamt överens om en tidsgräns, ex när han ska ha fått iväg blanketter och liknande. Det kan han väl göra om dagarna. Och sen söka jobb resten av tiden såklart.

Nu vet jag inte hur din man är, hur du är eller hur er relation ser ut. Men nu är ni i ett kritiskt lägeläge (skuldsätta er eller inte) och då finns inget utrymme för prestige, ursäkter eller sårade känslor. Glöm rättvisa och vem som gjorde vad först. Ni måste fokusera på lösningar, att du skyller allt på honom kommer inte göra honom mer handlingskraftig. Det tar dessutom energi från dig att gnälla. Ni behöver skapa energi, hopp och lite jävlaanamma! Utmana honom, gör något oväntat som får honom att vakna.

Och om han lyckas söka något bidrag, stipendie eller fått fram pengar på något sätt kanske det får honom att orka anstränga sig mer. Visa blir handlingsförlamade vid motgångar...
Svar på tråden Snart orkar jag inte mer...