Brumma skrev 2014-11-25 12:53:52 följande:
Jag har inte läst allt nu men skriver lite om hur vi gör och har gjort..
Vi har extremt engagerade föräldrar både jag och min man - vilket är alldeles fantastiskt med tanke på hur många barn som inte får möjlighet att skapa ett starkt kontaktnät utanför "mamma o pappa sfären"... Jag är själv uppvuxen med mina morföräldrar i huset bredvid och farföräldrar en halvtimme bort - och jag vill gärna att mina barn får samma möjlighet till kontakt med sina mor o farföräldrar.
Det är INTE för att vi vill ha avlastning, även om det kommer på köpet, utan för att jag innerligt tror att det är bra för mina barn att ha så starka band till fler vuxna än mig o min man. När jag blev akut sjuk tex kunde vi lämna barnen hos farmor o farfar några dagar utan att de blev oroade för att rutinerna ändrades..
När jag o min man började arbeta efter föräldraledigheten var min äldsta med sina farföräldrar några dagar i veckan. Ca tre dagar i månaden sov han hos sin morfar.
Nu går den äldsta på förskolan medans minstingen är hemma med pappa. Eftersom min man studerar samtidigt så är farfar där några dagar i veckan och bygger upp samma band som han har med den äldsta.
Min mamma och hennes man har barnen någon gång i månaden.
Bilstolar har både min pappa, min mamma och mina svärföräldrar - deras val :) Vilket naturligtvis underlättar oerhört om de hämtar på förskolan eller hos varandra.
Jag och mina svärföräldrar har inte riktigt samma regler - MEN så länge det inte är superviktiga saker för mig så känner jag att mina barn vinner mer på detta upplägg än vad jag förlorar.. Det irriterade mig en del i början men jag har insett att det är mer "prestige" och har därför lyckats släppa det rätt bra..
Vi bestämmer några dagar i förväg när passning och övernattningar sker (om det inte sker ngt speciellt naturligtvis, eller om barnen frågar spontant o vi ringer för att kolla). ALLA mor o farföräldar kollar med oss vuxna INNAN barnen tillfrågas om de vill komma. Ibland säger vi (oftast jag) nej om jag känner att det blir lite mkt "utlåning" på en gång..
Att de sparar är fantastiskt. Att de lagar deras favoriträtter är - tja, det är ju lite så far o morföräldar ska vara..
Mitt råd - fundera över vad som är bra för barnen och vad du kan tänka dig att "ge".. Bestäm gärna ngn/några dagar i veckan som de hämtar från förskolan (eller varför inte ha en dag i veckan helt ledig?).
Säg att de kan sova hos farmor o farfar två gånger i månaden tex.
Gällande regler så fundera över vad som är riktigt viktigt o vad du kan släppa på - barn KAN ha olika regler på olika ställen..
Och försök att inte se det enbart som att du förlorar tid med dem, utan att de vinner ngt extra..
Mina barn lämnas inte bort för att jag o min man vill ha egentid - utan för att mina barn vill ha/behöver ha egentid med sina far o morföräldrar ;)
Så otroligt bra skrivet....
Jag får nog släppa lite på både prestige och "ägande". Barnen mår bra av att ha andra vuxna som bryr sig 110% och alltid finns dör för dom. Det är en tillgång, en trygghet om något skulle hända. Jag vill inte ge bort för mkt tid, pga egoistiska skäl, men kanske kan släppa lite mer än vad jag gör idag.
Tack för ditt välskrivna & kloka svar.