• Anonym (tomten)

Vad ge för julklapp till min soc-tant?

Vi har sen i somras haft stöd och hjälp av en underbar familjepedagog som verkligen ställt upp i allt och hjälpt framför allt min man att skapa de rutiner han behöver för att bli en så bra pappa och man som möjligt.

Jag skulle vilje ge henne en julklapp, men vad kan man ge? 

• Svar på tråden Vad ge för julklapp till min soc-tant?
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)

Inte hembakat och inget som har mer än ett obetydlig värde. Hembakat slänger vi ändå av princip eftersom det förekommit förgiftningsförsök. Har en gåva mer än ett obetydligt värde så tar vi inte heller emot det.

• Anonym (vega)
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2014-11-24 19:52:19 följande:

Inte hembakat och inget som har mer än ett obetydlig värde. Hembakat slänger vi ändå av princip eftersom det förekommit förgiftningsförsök. Har en gåva mer än ett obetydligt värde så tar vi inte heller emot det.

Låter sunt.
  • Anonym (insatt)

Ingen soctant eller familjepedagog (som det här är fråga om) väntar sig en julklapp av ngn klient. Men om du verkligen vill ge något så är det ju en fin gest till en utsatt yrkesgrupp och då duger det med en billig hyacint omplanterad i en kruka med lite mossa t.ex. (kostar väl typ en tjuga)

• nozpa

Beställ en tårta dit hon jobbar. Så blir det lite fika på jobbet. Så har vi gjort vid vissa tillfällen när man inte vill vara för personlig osv. Tårta till jobbet. Det uppskattas av alla.

• Anonym (vega)
    nozpa skrev 2014-11-25 13:32:39 följande:

Beställ en tårta dit hon jobbar. Så blir det lite fika på jobbet. Så har vi gjort vid vissa tillfällen när man inte vill vara för personlig osv. Tårta till jobbet. Det uppskattas av alla.

Ngn här ovan talar om att det förekommit förgiftningsförsök mot socialkontor så jag tror ingen vill äta den tårtan!
  • nozpa
    Anonym (vega) skrev 2014-11-25 14:12:03 följande:
    Ngn här ovan talar om att det förekommit förgiftningsförsök mot socialkontor så jag tror ingen vill äta den tårtan!
    Men en beställd tårta från ett konditori. Alltså dom får hämta den själva, alt få den levererad. Kanske ett presentkort på en tårta för X-antal personer. Bör ju vara safe.
  • Anonym (vega)
    nozpa skrev 2014-11-25 14:26:57 följande:
    Men en beställd tårta från ett konditori. Alltså dom får hämta den själva, alt få den levererad. Kanske ett presentkort på en tårta för X-antal personer. Bör ju vara safe.
    Ja det borde fungera men kanske har man regler om att inte ta emot sådant öht?
  • nozpa
    Anonym (vega) skrev 2014-11-25 14:36:42 följande:
    Ja det borde fungera men kanske har man regler om att inte ta emot sådant öht?
    Ja kanske har man det. Har svårt o tro det dock.
  • Essence

Räcker gott och väl med ett kort där det står att ni uppskattar hennes hjälp. Som socialsekreterare skulle jag nog dra mig för att ta emot något eftersom det dessutom kan ses som att man har en mer personlig kontakt med klienten. Ingenting ätligt, inga blommor. 

• hammarhajen

Jag hade köpt en blomma och ett fint kort med ordet "Tack".

Och jag hade blivit väldigt glad som socialsekreterare! Ett "tack" med ord är ju också lika fint förstås, men det ena utesluter inte det andra (som några verkar tro, "säck tack med ord istället!" - jag gör både och...) och det är alltid roligt att få uppskattning.

Visst finns det folk som är allergiska mot blommor, men man kan anstränga ihjäl sig heller. Några vill inte äta sött, några avskyr smycken och några har barn som är superallergiska mot nötter. Blommor är ett traditionellt sätt att säga tack och blir säkert uppskattat även om man personligen ogillar blommor eller är allergisk. Det finns det alltid fikarum på arbetsplatsen eller kollegor som kan ta hand om dem!

Har hon träffat barnen också kanske de kan göra något litet pyssel att hänga i blomman också!

Man kan också köpa en finare tomte (om man tror att hon gillar sådant), skulle hon inte få ta emot den kan den ju stå på arbetsplatsens fikabord tänker jag. En tomte till jul kan väl ändå inte räknas som muta? Eller några ljus som du binder om med  ett vackert band. Just hur man slår in en present kan göra att den känns så mycket mer "fin" även om värdet är bara någon 20-lapp, tycker jag. Cellofan och sidenband runt en hyacint och skillnaden blir stor!

• Anonym (tapio)

min sosstant som heter pirjo får ett helrör Koskenkorva varje jul
    hon blir jetteglad

• Anonym (tomten)

Har bestämt att hon ska få en fin hyacint som vi planterar om i en fin kruka och har lite fina dekorationer till och sen ett litet kort. Billigt och personligt utan att hon behöver bekymra sig över att den skulle vara förgiftad.

• AngoStura
    Anonym (tomten) skrev 2014-12-04 21:20:52 följande:

Har bestämt att hon ska få en fin hyacint som vi planterar om i en fin kruka och har lite fina dekorationer till och sen ett litet kort. Billigt och personligt utan att hon behöver bekymra sig över att den skulle vara förgiftad.

Låter bra tycker jag. Och nej, förgiftning behöver hon ju inte oroa sig för om hon inte äter hyacinter...
  • Anonym (..)

Är det bara jag som blir helt chockad över att folk försöker förgifta soctanterna????

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (..) skrev 2014-12-11 23:22:46 följande:

Är det bara jag som blir helt chockad över att folk försöker förgifta soctanterna????

Om du visste hur folk kan reagera. Vi får inte ha...eller bör inte ha öppna profiler på nätet tex. Dödshot är vardagsmat för att folk inte får de pengar de anser sig ha rätt till eller när ett barn blir LVUat så händer det att föräldrarna visar sin olämplighet genom att söka upp Socialsekreteraren i hemmet...eller hotar med att sätta eld på sig själv inne på handläggarens kontor. Skrämmandeen sant även om det inte skrivs om det....

Därför skulle nog viljen soctant som helst bli glad över en blomma eller en teckning som ett barn gjort.
Svar på tråden Vad ge för julklapp till min soc-tant?