Jag hade köpt en blomma och ett fint kort med ordet "Tack".
Och jag hade blivit väldigt glad som socialsekreterare! Ett "tack" med ord är ju också lika fint förstås, men det ena utesluter inte det andra (som några verkar tro, "säck tack med ord istället!" - jag gör både och...) och det är alltid roligt att få uppskattning.
Visst finns det folk som är allergiska mot blommor, men man kan anstränga ihjäl sig heller. Några vill inte äta sött, några avskyr smycken och några har barn som är superallergiska mot nötter. Blommor är ett traditionellt sätt att säga tack och blir säkert uppskattat även om man personligen ogillar blommor eller är allergisk. Det finns det alltid fikarum på arbetsplatsen eller kollegor som kan ta hand om dem!
Har hon träffat barnen också kanske de kan göra något litet pyssel att hänga i blomman också!
Man kan också köpa en finare tomte (om man tror att hon gillar sådant), skulle hon inte få ta emot den kan den ju stå på arbetsplatsens fikabord tänker jag. En tomte till jul kan väl ändå inte räknas som muta? Eller några ljus som du binder om med ett vackert band. Just hur man slår in en present kan göra att den känns så mycket mer "fin" även om värdet är bara någon 20-lapp, tycker jag. Cellofan och sidenband runt en hyacint och skillnaden blir stor!