Är det okej?
Vi har 3 barn i åldern 1-7 år. Jag är föräldraledig med yngsta. Sambon arbetar heltid och har 40 minuters bilpendling ena vägen till arbetet.
- Nu sover våra barn oftast bra på nätterna, men vi delar på uppvak som alla tre har ibland. Likaså nätter då de är sjuka.
- På morgonen hjälps vi åt med frukostbestyren. Vi har delat på det lite så sambon som ska iväg tidigast gör frukost till barnen och tar tandborstningen. Jag tar ofta över frukostätandet med yngsta som tar lite tid på sig och hjälper till med påklädning, packning av skolväska etc.
- Jag lämnar och hämtar de äldsta barnen i skola och förskola (då har sambon redan åkt till jobbet).
- Jag tar hand om lunch för de barn som är hemma, tar mellanmål och förbereder ofta lite inför middagen.
- Middagslagningen delar vi på under vardagarna. Jag tar de dagar då vi är hemma. Sambon tar de dagar vi är borta på aktiviteter på eftermiddag/kväll (3-4 dagar). Jag lagar mer mat under helgerna. Sambon diskar mer.
- Båda handlar mat, men sambon är den som handlar det mesta. Jag brukar dock oftast stå för listan över vad som behöver handlas.
- Jag tvättar mitt och barnens kläder. Han tvättar sina kläder.
- Jag plockar en hel del under dagarna tillsammans med barnen för att hemmet inte ska se ut som ett slagfält. Sambon är den som sköter den mesta övriga städning. Vi hjälps oftast åt under helgerna.
- Nattning, iordninggörande av barn etc på kvällar hjälps vi åt med.
Kan du inte ta och "försvinna" under en helg och så att han får han känna på hur det är att ha allt ansvar för ett barn? Jag tror att du helt enkelt måste överlämna mer ansvar till honom....för allt.