Inlägg från: winnethepooh |Visa alla inlägg
  • winnethepooh

Vill du äta GMO?

Vill du äta genetiskt modifierade grödor som GMO-majs och GMO-soja?

Vissa väljer bort dessa, ofta pâ grund av de relativt starkare pesticider som används vid odlandet av GMO-grödor. Dessa pesticider har generellt en negativ effekt pâ miljön runt omkring där grödorna odlas och har även därför visats orsaka hälsoproblem för de människor som bor i området. Anomalier och hälsoproblem har även rapporterats hos djur som äter GMO-soja.

Vad tycker du om detta? Vill du köpa dessa produkter att själv servera hemma ât dig och din familj? Motivera gärna din röst och skriv i trâden varför du vill eller inte vill äta GMO-grödor.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du äta GMO?
  • winnethepooh
    Iarwain skrev 2014-11-23 13:47:44 följande:

Från vad du skriver här och i tråden om vaccin, verkar det som om det snarare är pesticiderna du vänder dig mot.

Vi har i årtusenden påverkat grödors och boskaps gener. Det har gjorts genom det som kallas förädling.
    Förädling är, som jag ser det, det som kallas, GMO i grövre form.

Är det inte bättre om vi förändrar de gener vi vill, istället för att få en väldig massa andra "på köpet".
    Men vi har tidigare modifierat på ett, mycket grövre, sätt än vad GMO gör, utan att få denna uppståndelse som råder nu.

Nu menar jag inte att detta med GMO är oproblematiskt.
    Man måste ansvarsfullt se till kortsiktiga och långsiktiga sidoeffekter av det som modifieras, med detta gäller även det som kallas förädling.
    Vi måste väga förmågan att rädda folk från svält mot att kanske slå ut vissa arter. Vi måste väga förmågan att få fram effektiv odling mot att kortsiktigt bli tvungna att tillföra pesticider.

Kort sagt är detta långt från en svart/vit fråga och ta avstånd från GMO som helhet är rent ut sagt korkat.

Personligen anser jag absolut att det problematiska med GMO-grödor i dagsläget är de starka pesticider som används och inte det faktum att grödorna är genetiskt modifierade i sig. Utan de starka pesticiderna verkar GMO-grödor inte vara sâ intressanta för bönderna. Enligt all information jag har kunnat hitta sâ inträder den stora ekonomiska lönsamheten dâ man kan använda mycket starkare pesticider än med de icke-modifierade grödorna (som inte skulle klara av dessa starka pesticider). Därför odlas och säljs GMO-soja billigare och ges i högre grad som mat till t ex slaktdjur i EU än icke-modifierad soja.
  • winnethepooh
    Iarwain skrev 2014-11-23 14:04:37 följande:
    De modifierade grödorna som man drar nytta av genom starkare pesticider anser jag också vara ett problem.
    Förhoppningsvis är detta ett mellansteg till något som är mer hållbart på längre sikt.

Att för denna saks skull dra all GMO över samma kam blir tokigt och riskerar att förstöra framtiden för många svältande runt om jorden.
    Men finns exempel pâ genetiskt modifierade grödor som inte är modifierade bland annat just för att bli mer resistenta mot pesticider? Detta är ju presenterat som den stora fördelen med GMO-grödor. Utan dessa starka pesticider har jordbruket inget intresse av GMO vad jag förstått. 
  • winnethepooh
    Aniiee skrev 2014-11-23 14:25:19 följande:
    Du tittar förmodligen för snävt. På rak arm kan jag ju nämna gmo-rissorten som togs fram för att minska vattenåtgången. 
    Antar att du talar om "Golden Rice"? Den verkar ju kräva färre pesticider än modifierad majs och soja i allmänhet gör men samtidigt verkar det som om det inte gjorts sâ mânga tester av den ännu och det râder dessutom en hel del kontrovers om den i Asien (och pâ andra ställen). Mânga protesterar sâ det är inte bara "golden".

Jag tror hursomhelst att det i dagsläget finns fâ GMO-grödor som inte är riktiga miljöförstörare och dessutom väldigt tvivelaktiga ur hälsosynpunkt. Men det kanske förhoppningsvis kan ändras i framtiden. Tyvärr är en annan fara att biodiversiteten påverkas negativt.
  • winnethepooh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-23 14:45:27 följande:

Jag anser mig vara väl insatt i det och jag konsumerar gärna GMO. Men jag vet också att majoriteten av GMO inte används till mänsklig konsumtion.

Det finns åtskilliga exempel där resistens mot bekämpningsmedel inte är den primära funktionen:

BT-corn är ett exempel där man gör majs resistent mot en viss bakteriesort. Vilket alltså kan minska användandet av insekticider.
    Golden Rice, som är a-vitaminberikad.
    Tomater som håller längre.
    Soja som är modifierad för att ge en större produktion av oljesyra.
    Virusresistent squash.

Listan fortsätter.
    Att det primära syftet skulle vara att uppnå resistens mot pesticider och insekticider är inte sant. Det är ett av syftena för att genmanipulera diverse grödor, inte det enda.

Även om det finns andra syften sâ verkar GMO-jordbruket sällan vara villiga att ge upp denna höga pesticidanvänding dâ grödan ju dâ skulle bli mindre lönsam. Sâ miljö- och hälsoproblemen kvarstår sâ vitt jag kan se.

Angående BT corn, det verkar inte vara sâ enkelt. Hittade en artikel om hur även med denna typ av "inbyggda" pesticid sâ blir grödan mer och mer resistent och till slut behövs ändâ andra starka pesticider läggas till. 

With Bt corn, the use of such insecticides was supposed to be curbed, but now, just 10 years later, the pests are already developing resistance to the GM corn and other serious consequences are also being uncovered.

I denna artikel talar de även om riskerna med att äta denna majs. I USA finns ju ingen GMO-märkning av produkter, trots att det var ett av Obamas vallöften att all genmodifierad mat skulle märkas sâ att konsumenterna kan veta vad det äter och fâ chansen att välja:

This failure of Bt corn could be the most serious threat ever to a genetically modified crop in the US, with billions of dollars at stake, because not only is Bt corn producing resistant "super-pests," researchers have also found that the Bt toxin can indeed wreak havoc on human health. 

Monsanto and the EPA swore that the GM corn would only harm insects. The Bt toxin produced inside the plant would be completely destroyed in the human digestive system and would not have any impact at all on consumers, they claimed. But, once again, Monsanto?s claims turned out to be false. In 2011, doctors at Sherbrooke University Hospital in Quebec found Bt-toxin in the blood of:8

93 percent of pregnant women tested 
    80 percent of umbilical blood in their babies 
    67 percent of non-pregnant women 

The study authors speculated that the Bt toxin was likely consumed in the normal diet of the Canadian middle class?which makes sense when you consider that GM corn is present in the vast majority of all processed foods and drinks in the form of high fructose corn syrup, corn oil and other corn products. They also suggested that the toxin may have come from eating meat from animals fed Bt corn, which most livestock raised in confined animal feeding operations (CAFOs) are. 

These shocking results also raise the frightening possibility that eating Bt corn might actually turn your intestinal flora into a sort of "living pesticide factory", essentially manufacturing Bt toxin from within your digestive system on a continuing basis through the transference of the Bt-producing gene to your gut bacteria.

Här är länken:

articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/09/10/monsanto-bt-corn.aspx

Visst, jag kan inte svära pâ att denna artikel är perfekt men jag skulle inte tvivla pâ att det åtminstone ligger en del sanning bakom den dâ detta är ett typiskt scenario för genmodifierade grödor, "ogräset" anpassar sig alltid och därför behövs starkare och starkare pesticider. Det är ungefär som med människor som tar antibiotika för ofta, bakterierna anpassar sig och blir resistenta.
  • winnethepooh
    Iarwain skrev 2014-11-23 22:29:34 följande:

Jag har skummat den studie som refereras.

Författaren du länkar till har dragit lite väl stora växlar på en preliminär studie.

Jo det skulle inte förvåna mig. Men som sagt ligger det nog vissa saker bakom ändå. GMO- jordbrukets metoder i dagsläget är problematiska och det är antagligen ingen av oss som via nätet kan få tillgång till all viktig information i frågan för att göra informerade beslut. Och lobbyn är stenhård även i Bryssel.

Pesticidkombinationer bland "vanliga" frukter och grönsaker (ej ekologiska) har redan en klar hormonrubbande effekt på möss. Vad händer inte då vid ännu starkare pesticider som med GMO-grödor? Problemet är att när pesticiddoserna godkänns för marknaden så analyserar man dem enskilt när i själva verket en människa äter flera frukter och grönsaker varje dag och därför får i sig mycket mer och dessutom en kombination av olika ämnen som reagerar tillsammans.

Vad det gäller svält så är det inte självklart att GMO är lösningen, redan idag är det inte mängden mat som är ansvarig för svält utan distributionen.
  • winnethepooh
    winnethepooh skrev 2014-11-24 08:15:12 följande:

Jo det skulle inte förvåna mig. Men som sagt ligger det nog vissa saker bakom ändå. GMO- jordbrukets metoder i dagsläget är problematiska och det är antagligen ingen av oss som via nätet kan få tillgång till all viktig information i frågan för att göra informerade beslut. Och lobbyn är stenhård även i Bryssel.

Pesticidkombinationer bland "vanliga" frukter och grönsaker (ej ekologiska) har redan en klar hormonrubbande effekt på möss. Vad händer inte då vid ännu starkare pesticider som med GMO-grödor? Problemet är att när pesticiddoserna godkänns för marknaden så analyserar man dem enskilt när i själva verket en människa äter flera frukter och grönsaker varje dag och därför får i sig mycket mer och dessutom en kombination av olika ämnen som reagerar tillsammans.

Vad det gäller svält så är det inte självklart att GMO är lösningen, redan idag är det inte mängden mat som är ansvarig för svält utan distributionen.

Nämnde frukt och grönsaker som exempel men detsamma gäller ju för grödor.
  • winnethepooh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-24 17:41:03 följande:
    Han drar, som Iarwain säger, långtgående slutsatser utifrån en studie som helt enkelt inte påstår det han påstår. Utöver det så gissar han, riskerna han påstår är överdrivna och har inte stöd i vetenskaplig forskning.

Mercola är utöver det kraftigt anti-gmo och han säljer dessutom kosttillskott och är emot en grödobaserat föda (bland mycket annat, han är ovetenskaplig på många områden, bland annat är han något av en AIDS denialist och anti-vaccinare). Ska vi inte lita på företagen som gör studier kanske vi inte ska lita på någon som sitter på andra sidan, eller hur?
    Utlandssvensk skrev 2014-11-24 16:27:22 följande:
    Vi kan inte offra vår hälsa och inte heller vår miljö. Inte ens pâ kort sikt. Vi har inte råd med det. Och för att hamna var någonstans? Hur kan du vara så säker på att det ens skulle leda till någonting hållbart på sikt?

Hållbar utveckling är det vi måste koncentrera oss på nu idag, såväl inom jordbruket som inom andra områden:

www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/svar-pa-tal-om-ekologiskt-och-svalt
    Nej, det kan vi inte. Det är därför det bedrivs intensiv forskning på området och inga stora och välgjorda studier har visat på några negativa hälsoeffekter av GMO. Och studier har gjorts, stora och välgjorda.Vad är det som Monsanto gjort som gör de till en "bov"?
    Monsanto gör många människor sjuka med sina odlingar och verkar inte ha några skrupler överhuvudtaget angående detta. (Intressant förresten att notera att en hel del barn som föds nära Monsanto-sojaodlingar i Argentina har samma missbildningar och sjukdomar som europeiska slaktdjur, bland annat danska grisar, som senare äter sojan, men det är en annan historia.)

Artikeln är lite lång men läs gärna hela:

www.huffingtonpost.com/2013/10/20/argentina-pesticides-health-problems_n_4131825.html
  • winnethepooh
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-24 17:41:03 följande:

Han drar, som Iarwain säger, långtgående slutsatser utifrån en studie som helt enkelt inte påstår det han påstår. Utöver det så gissar han, riskerna han påstår är överdrivna och har inte stöd i vetenskaplig forskning.

Mercola är utöver det kraftigt anti-gmo och han säljer dessutom kosttillskott och är emot en grödobaserat föda (bland mycket annat, han är ovetenskaplig på många områden, bland annat är han något av en AIDS denialist och anti-vaccinare). Ska vi inte lita på företagen som gör studier kanske vi inte ska lita på någon som sitter på andra sidan, eller hur?Nej, det kan vi inte. Det är därför det bedrivs intensiv forskning på området och inga stora och välgjorda studier har visat på några negativa hälsoeffekter av GMO. Och studier har gjorts, stora och välgjorda.Vad är det som Monsanto gjort som gör de till en "bov"?

Jo, som sagt, det förvånar mig inte om han tog ut svängarna lite, syns på hemsidan att han är någon slags self-promoting guru. Men grundpåståendet angående BT corn och ogräsresistens, i detta fall rootworm, verkar vara sant. Här några mer seriösa källor:

www2.ca.uky.edu/entomology/entfacts/ef147.asp

www.extension.iastate.edu/CropNews/2014/0820hodgsongassman.htm
  • winnethepooh
    Utlandssvensk skrev 2014-11-25 08:32:56 följande:
    Tillåt mig tvivla pâ att Monsanto är intresserade av miljö och hälsa. Angående stora och välgjorda studier, vem finansierades de av? Glad Det är där "boven" kommer in.

Men det finns många mânga indikationer angående negativa effekter på miljö och hälsa. Den som tittar efter lite kan inte undgå att se det. Men kanske saknas det intressenter för att finansiera en självständig och mer objektiv "stor och välgjord studie". Vem har intresse av det förutom de som fallit offer för Monsanto och det är inte särskilt troligt att de kommer att ha pengar till detta.

Ja det finns verkligen indikationer.

T ex här, taget ur en artikel i Huffington Post:

Monsanto engineers its seeds to be resistant to its own pesticide, glyphosate (Round-Up). The pesticide needs to be applied to kill unwanted weeds. That's the scientific rationale for producing GMO seeds. They are pesticide resistant. Farmers can drench their fields in glyphosate, killing off the weeds without damaging the pesticide resistant crop. 

But the farmers themselves are not resistant to the toxic pesticide.

For years, scientists have been trying to unravel the mystery of a chronic kidney disease epidemic which has hit Central America, India and Sri Lanka. Unlike in most kidney diseases, the kidney tubules are the site of injury, not the kidney's complex filtration apparatus. New research has shown that glyphosate has the unique ability to bind with heavy metals like cadmium and arsenic. The glyphosate-heavy metal complexes appear to be toxic to the kidney tubules, and may be the cause of this worldwide kidney disease epidemic.

www.huffingtonpost.com/jeffrey-ritterman/us-bullying-el-salvador-monsato_b_5497701.html

Eller här, en artikel frân Reuters som visar att det verkligen inte verkar råda någon enighet ens i USA om att GMO-produkter skulle vara ofarliga ur hälsosynpunkt. Som vanligt initierar Monsanto en rättslig process så fort en amerikansk stat vill att det ska stå på produkterna när de innehåller GMO. Om produkterna verkligen var så uppenbart ofarliga, varför vill de absolut inte att det ska stå på dem när de innehåller deras GMO?

www.reuters.com/article/2014/06/12/vermont-gmo-idUSL2N0OT20620140612

• winnethepooh
    Mandel skrev 2014-11-24 19:42:06 följande:

Kan inte rösta eftersom det beror på vad man har gjort med grödan för att jag ska äta den.

All gmo är inte av ondo utan en del är faktiskt för att man ska slippa använda handelsgödsel eller växtskydd i samma mängder som vid den vanliga grödan. Då är gmo ok.
    Att ta fram monstergrödor som lakar ur marken  eller smakar sämre är inte intressant.

Ta bara potatis. Ett av vårt mest besprutade livsmedel. Potatis angrips lätt av svamp - bladmögel. Denna spor sprids med vinden och älskar fuktigt väder - svensk sommar. Angrips potatisen måste man direkt skörda den annars ruttnar den. Angrips potatisen tidigt på säsongen innan den har hunnit växa till sig så blir det i princip ingen skörd alls.
    Går alltså inte att lite på skördevolymerna om vi skulle odla all potatis eko.
    Och i detta fall så är eko samt hobbyodlarna på kolonilotter och trädgårdar en stor smittspridare. Om dessa slutade med sin ekoodling skulle bekämpningen i den konventionellt odlade potatisen - volymproduktionen, i princip kunna halveras.

Men annars skulle man kunna ta och korsa vår matpotatis med en sydamerikans vildpotatis som är resistent mot bladmögel, men det går ju inte eftersom det då blir gmo...

Jag förstår vad du menar med potatisen men GMO-frågan är ju inte så enkel, tyvärr. Om det bara handlade om att helt enkelt korsa vissa arter och på så viss få ett helt igenom bättre resultat för alla inblandade så skulle nog få vara emot GMO.
  • winnethepooh
    Maline skrev 2014-11-26 17:03:20 följande:
    Nix en korsning mellan potatis och dess vilda sydamerikanska arter blir inte GMO under något regelverk, det blir en hybrid. Hybridisering är helt OK i konventionell förädling och enligt EUs lagstiftning.  Som växtförädlare kan man göra korsningar, symetriska eller assymetriska hybrider mellan närbesläktade arter i labbet.

Assymetriska hybrider mellan två arter, av ex. potatis, gör man genom att först stråla sönder DNA:t i celler från den ena arten med röntgenstrålar och sedan slå samman de cellerna med celler från den andra arten. Plantorna som växer upp har mest DNA från den ostrålade  arten men här och var kommer de ha lite DNA från den röntgenbehandlade arten. Har man tur är det just snuttarna med ex. bladmögelresistens som följt med in i hybriden. Det låter artificiellt och det är det, men det är fortfarande inte GMO. GMO blir det om jag  isolerar DNA-snutten med bladmögelresistens från den vilda arten och  stoppar in den i potatisens DNA genom genetisk transformering, då blir det förbjudet.

Annars håller jag med dig fullt ut GMO som teknik är inte av ondo. Min utläggning ovanför är bara för att illustera hur bisarrt regelsystemet och GMO debatten är.

Jag är väl insatt i frågan och äter gärna GMO.
    Du säger att du gärna vill äta GMO sâ jag antar att du menar alla GMO-produkter, det vill säga vilken som helst. Om du gärna äter en liknande Monsanto GMO-soja som danska grisar äter sâ är du minst sagt modig.

Här är lite information om de danska grisarna som blir sjuka och föder kultingar med missbildningar. Dessutom fâr ju danska grisar som bekant mycket antibiotika i allmänhet. Men de grisar som äter icke-GMOsoja blir inte alls sjuka lika ofta och behöver inte ofta antibiotika. De föds inte heller med missbildningar (oftare än det som är vanligt i naturen). 

En dansk bonde upptäckte detta samband när han gick tillbaka till icke-GMOsoja. Han upptäckte även att hans kultingar hade samma slags missbildningar som barn i Argentina som fötts i närheten av Monsantos GMO-sojaodlingar. Han har sedan dess lyckats fâ en del av forskarvärlden att börja lyssna pâ honom vilket är en början till undersökningar angående detta. Det han hävdar har delvis redan bekräftats.

Monsantos GMO-soja som ges till slaktdjur innehåller nämligen höga doser av pesticiden glysophate (Round-Up) vilket misstänks skada och därför sänka nivåerna pâ viktiga mineraler i kroppen. Brist pâ dessa mineraler är just det som ofta ligger bakom cancer och andra allvarliga sjukdomar.

Sâ läs gärna dessa artiklar och, som sagt, modigt av dig om du fortfarande vill äta det.

ing.dk/artikel/aarhus-forskere-i-unik-advarsel-verdens-mest-solgte-sproejtemiddel-kan-goere-dyr-syge-167272

www.gmwatch.eu/index.php/news/archive/2014/15400-deformed-piglets-from-roundup-contaminated-feed-shown-on-danish-tv
  • winnethepooh
    Maline skrev 2014-11-27 10:44:29 följande:
    Nej jag är inte modig, jag följer den vetenskapliga literaturen runt GMO väldigt noga av det otroligt enkla skälet att jag jobbar med frågor kopplade till GMO och odling. Precis som det är skillad på djurhållning mellan Sverige och ex. USA är det skillnad på reglerna för odling och foderproduktion.

Glyphosate har marknadsfört väldig aggressivt både in om jordbruket och mot trädgårdssektorn och det blev snabbt ganska uppenbart att halveringstiderna var betydligt längre än vad som angivits. Men att glyphosate inte är så "bra" som Monsanto vill göra gällande, påverkar inte min åsikt om GMO överhuvudtaget. Vad jag tycker om Monsanto och deras affärsmetoder påverkar inte min åsikt om GMO överhuvudtaget.
    Monsanto är världens näst största producent av genmodifierade frön och deras produkter riskerar att släppas fria för mänsklig konsumtion pâ EU-marknaden i och med de frihandelsavtal som just nu pâgâr mellan USA och EU. Stör det dig dâ inte att människor kan bli sjuka av att äta deras produkter? 

Och utöver det, även om det skulle kunna påvisas att människor som äter t ex Monsantos soja inte blir lika sjuka som de danska grisarna eftersom de antagligen äter mindre mängder av sojan än vad grisarna gör, stör det dig dâ inte att köpa deras produkter och därmed finansiellt stödja deras verksamhet? En verksamhet som gör andra människor och djur sjuka och orsakar allvarlig miljöförstöring.

Själv försöker jag undvika att köpa produkter som kommer frân barnarbete eller som orsakar miljöförstöring eller som pâ andra sätt står bakom andras lidande.
  • winnethepooh
    Maline skrev 2014-11-27 10:44:29 följande:
    Nej jag är inte modig, jag följer den vetenskapliga literaturen runt GMO väldigt noga av det otroligt enkla skälet att jag jobbar med frågor kopplade till GMO och odling. Precis som det är skillad på djurhållning mellan Sverige och ex. USA är det skillnad på reglerna för odling och foderproduktion.

Glyphosate har marknadsfört väldig aggressivt både in om jordbruket och mot trädgårdssektorn och det blev snabbt ganska uppenbart att halveringstiderna var betydligt längre än vad som angivits. Men att glyphosate inte är så "bra" som Monsanto vill göra gällande, påverkar inte min åsikt om GMO överhuvudtaget. Vad jag tycker om Monsanto och deras affärsmetoder påverkar inte min åsikt om GMO överhuvudtaget.
    Sedan skulle jag gärna vilja läsa någon källa i den vetenskapliga litteratur runt GMO som du hänvisar till, för att se vad för slags frön, produkter, osv. det handlar om, om du râkar ha en eller flera länkar till hands.
  • winnethepooh
    Mamori skrev 2014-12-01 22:52:14 följande:

Låter dåligt med pesticider men då tänker jag snarare att jag vill undvika sånt, inte undvika GMO. GMO som sådant känns bara positivt.

Ja exakt, men att "undvika sånt" blir ju att undvika GMO eftersom att de flesta GMO-produkter idag innehåller ännu mer pesticider och insekticider än vanliga icke-ekologiska produkter. Helst äter jag ekologiskt när jag kan så jag har verkligen ingen lust att äta ännu större mängder gifter än vanligt europeiskt jordbruk ger, jag kan inte se poängen, varför skulle någon vilja det?
  • winnethepooh

Och frågan är ju, med de handelsavtal som pågår i dagsläget, varför skulle vi vilja ha dessa produkter med så höga halter pesticider på EU-marknaden? Det ser mest ut som om vi skulle få en massa otrevliga amerikanska produkter på marknaden som Monsantos. Nästa steg skulle ju bli att Monsanto möjligtvis skulle kunna tvinga EU att inte skriva på produkterna när de innehåller GMO precis som det är i USA. Det är detta de vill, det finns redan många högt placerade personer från Monsanto i Bryssel, och nej det är ingen konspirationsteori, det är bara att kolla upp, det kallas lobbying :)

• winnethepooh
    Mamori skrev 2014-12-03 00:20:57 följande:

Nej det är inte alls samma sak. Det går att göra GMOs utan pesticider även om jag inte har någon aning om hur ovanligt det är. Och genom att säga att man ogillar GMOs så dissar man då även dessa.

Du säger att du inte har en aning om hur ovanligt det är. Det är just det som är problemet. Diskussionen handlar ju om de GMO-produkter som finns på marknaden idag, inte om några eventuella produkter som kanske kommer att finnas om 100 år. Det verkar meningslöst att diskutera det senare.

Den stora finansiella fördelen för bönderna med de de flesta GMO-frön idag är just att de kan använda starkare pesticider och insekticider än med "vanliga" frön för att GMO-fröna är modifierade att tåla det. Om man inte har förstått det så måste man nog läsa på lite mer innan man uttalar sig om GMO.
  • winnethepooh
    Mamori skrev 2014-12-03 09:27:28 följande:
    Ja men teoretiskt går det att genmanipulera växterna att själva bli insektresistenta så att det inte behövs några pesticider överhuvudtaget. Det är svårare men pågår experiment med det för nuvarande. Så därför känns det att fokusera på fel sak att säga att man är emot GMO på grund av det, då kan man lika gärna säga att man är emot överdrivet användande av pesticider.

Jag är väldigt påläst angående GMO, har en masterutbildning i ett relaterat ämne och har själv arbetat med det. Däremot har jag bättre koll på möjligheterna med GMO än hur det används kommersiellt idag.
    Monsanto har försökt med detta men misslyckats, de behöver nu externa insekticider vid odlingen av t ex BT corn pâ grund av root worms vars resistens ökar sâ att starkare och starkare insekticider behövs allteftersom. Det är detta som är det stora dilemmat. Jag har inte hört eller sett något om några GMO-frön som i dagsläget inte behöver några pesticider eller insekticider överhuvudtaget.
    Iarwain skrev 2014-12-03 09:41:06 följande:

Som jag skrivit tidigare i tråden är fokus lite konstigt i GMO-frågan.

Titeln på tråden är "Vill du äta GMO".
    Jag har ingenting emot att äta GMO. Det är inte vad som är viktigt. Man kan göra bra eller dåliga saker med tekniken.

En annan fråga som ofta kommer; "Är du pro-GMO"
    Nej, jag är emot anti-GMO.

GMO är, lekmanna-, namnet på en teknik. En teknik som kan användas bra eller dåligt.

Det måhända att frågeställningen kunde ha varit bättre, typ "vill du äta de produkter innehållande GMO och höga halter pesticider/insekticider som finns pâ marknaden idag?". 

Det som irriterar mig är att det inte verkar föras någon seriös debatt i Sverige angående denna överdrivna användning av pesticider och insekticider överhuvudtaget. Det antas att allt som har att göra med GMO är okej och säkert (för att det ofta kommer frân USA ? Vi skulle ju kunna ta efter deras vapenlagar också i sâ fall) när i själva verket självständiga neutrala och seriösa vetenskapliga studier inom området saknas och det dessutom finns en massa tecken pâ att mânga människor och djur blir sjuka av vissa GMO-produkter. Det finns skräckexempel vid vissa odlingar i Latinamerika men egentligen räcker det med att titta pâ amerikanerna själva för att misstänka att något inte står rätt till. Men den som säger något emot GMO-produkter i Sverige verkar bli behandlad som antingen en flummig hippie eller som någon slags konstig prick som är emot "nymodigheter" för sakens skull.
  • winnethepooh
    Maline skrev 2014-12-03 23:39:46 följande:
    Vi behöver inte och kommer knappast spruta mer i det svenska jordbruket om GM "släpps fritt" inom EU  av två skäl. 1 IPM-direktivet (integrated pest management) tillåter inte det. 2 Det kostar  mycket för lantbrukaren att spruta.

Integrated pest mangement (integrerat växtskydd) om det genomförs rätt minskar jordbrukets miljöpåverkan. Det syftar till att integrera metoder inom konventionellt och "ekologiskt" jordbruk för att kontrollera skadeinsekter, skadesvampar etc. Om vi ska lyckas genomföra IPM-direktivet fullt ut så behövs välutbildade lantbrukare, nya biologiska bekämpningsmetoder som slår mot de värsta skadegörarna och grödor med bättre resistens mot sjukdommar och skadegörare. För om växterna är immuna mot sjukdommen ja då behöver vi inte spruta med bekämpningsmedel överhuvudtaget, varken kemiska eller biologiska, på så vis skulle GM-växter vara en tillgång för IPM. I det perspektivet har Bt-majs fungerat bra i Spanien.

Men, men,  IPM direktivet är ett sidospår för GM frågan eftersom GM-växter i princip är förbjudet inom EU (utom Bt-majs då)... Det stör mig självklart att människor kan bli sjuka av exponering för gifter som zeralenone, deoxynivalenol, glyphosat mfl. genom mat men det påverkar fortfarande inte min åsikt om GMO. GMO är fortfarande en metod bland andra.

Bananer är ett paradexempel där GM-tekniker kan vara ett bra alternativ. Man klarar inte av att förädla fram sorter som är resistenta mot angrepp av vissa skadesvampar, tex black sigatoka med andra förädlingsmetoder. I stället sprutar man i konventionell bananodling runt om i världen upp till 70 gåner om året för att kontrollera svampangrepp. Det är direkt skadligt för plantagearbetarna, det vet vi alla och många köper ekologiskt odlade bananer från Karibien och Ecuador av det skälet. Vad händer när black sigatoka får fäste på riktigt i Karibien och Ecuador? Ska de sluta odla ekologiskt, och spruta med bekämpningsmedel? Ska de söka sig mot resistenta sorter och var ska de sorterna komma i från om man inte använder sig av GM-tekniker? Ska man sluta odla bananer?-Frågorna är många och svaren inte helt självklara (för mig) alla gånger. Jag skulle inte sakna banan en sekund om black sigatoka slog ut hela bananproduktionen i Karibien, men banan är en viktig basvara i där, vad ska de äta i stället?

Jag har ett par motfrågor och jag är verkligen nyfiken på dina svar: Hur förhåller du dig till tillsatser av riboflavin och C-vitamin i mat? Vitaminer produceras idag på olika sätt inom industrin och som konsument kan man aldrig veta om de är syntetiserade kemiskt eller utvunna från GM-svampar när man äter mat med tillsatta vitaminer. Om du äter ost, är den gjord med löpe utvunnen ur kalvmagar, eller chymosin ur GM-svampar? Har du gjort ett val? Hur har du valt och varför?
    Det låter ju bra men om det vore sâ enkelt och problemfritt med genmodifierat jordbruk sâ skulle nog inte flera av de största EU-länderna (som Frankrike och Tyskland) ha sâ stora reserver, dâ skulle nog större enighet râda. Här en artikel frân dagens SVD:

www.svd.se/nyheter/utrikes/4163743.svd&utm_medium=email_article_primarylink&utm_campaign=20141204

Jag frågar mig efter att ha läst vad du skrev: varför skulle det fungera sâ mycket bättre i Europa än i USA, Latinamerika, Sri Lanka, Spanien, osv.? Det besprutas där mer med GMO-frön än med vanliga frön, detta är ett faktum, och det blir billigare för bönderna att göra detta därför att de pâ sâ vis kan döda ogräs och skadedjur pâ ett mycket effektivare sätt och fâ mycket mer ut av skörden.

Angående BT-majs sâ är resistensen som root worms utvecklar mot det inneboende giftet i majsen ett lika stort problem i Spanien som i USA eller i Argentina. Sâ majsen mâste ändâ besprutas trots att det inte var meningen frân början. Integrerat växtskydd fungerar alltså inte sâ som det borde. Dessutom orsakar BT-majsen miljöförstöringar i Spanien:

Contaminación de ecosistemas fluviales[editar]

Parte de los residuos agrícolas del maíz Bt pueden llegar a los ríos, donde resultan tóxicos para determinados insectos.8 Esta vía de toxicidad de los cultivos Bt no se había tenido en cuenta anteriormente, y ha sido ignorada en la evaluación actual de riesgos ambientales, a pesar de su posible importancia para la cadena trófica acuática y, en última instancia, para el buen estado de los ecosistemas acuáticos. Los cultivos que producen toxinas Bt para el control de plagas pueden afectar a los ecosistemas por vías inesperadas, puesto que las interacciones en el medio natural son complejas y nuestro conocimiento de las mismas limitado. En consecuencia, el procedimiento de evaluación actual es incapaz de valorar completamente los riesgos de las plantas modificadas genéticamente.9

Un estudio en el que se alimentó a pulga de agua (Daphnia magna) con un 100% de maíz molido (MON 810) en suspensión. El resultado fue que la mortalidad de los ejemplares de D. magna alimentados era más elevada.10

Källaes.wikipedia.org/wiki/Ma%C3%ADz_Bt

Det finns även andra källor men jag har inte hittat dem pâ svenska eller engelska, ursäkta om du inte talar spanska.

Intressant exempel med bananerna, men om detta problem med utvecklad resistens hos skadedjuren sker med BT-majsen sâ antar jag att att det skulle kunna ske med en genetiskt modifierad banansort likaså, alltså tillbaka till 0 igen. Om man vill undvika giftiga pesticider och insekticider sâ är nog det bästa att odla ekologiskt.  Frön, grödor, grönsaker eller frukter med integrerat växtskydd innehåller ju också pesticider och insekticider, bara det att de är inbyggda. Och som sagt verkar detta inbyggda system inte hâlla särskilt länge i alla fall sâ i längden blir man tvungen att trappa upp användningen av externa pesticider och insekticider allteftersom.

Angående risken att ekologiska bananer i princip skulle "dö ut" sâ är jag inte väldigt insatt i den frågan men jag tvivlar pâ att detta skulle ske dâ bananer har växt utan problem i naturen under sâ lång tid, varför skulle de just nu helt plötsligt bli utrotade av dessa black sigatoka?
  • winnethepooh
    Maline skrev 2014-12-03 23:39:46 följande:
    Jag har ett par motfrågor och jag är verkligen nyfiken på dina svar: Hur förhåller du dig till tillsatser av riboflavin och C-vitamin i mat? Vitaminer produceras idag på olika sätt inom industrin och som konsument kan man aldrig veta om de är syntetiserade kemiskt eller utvunna från GM-svampar när man äter mat med tillsatta vitaminer. Om du äter ost, är den gjord med löpe utvunnen ur kalvmagar, eller chymosin ur GM-svampar? Har du gjort ett val? Hur har du valt och varför?
    Vad jag har förstått sâ är detta sätt att utvinna ur GM-svampar inte relaterat till skandaler där människor, djur och miljö blir sjuka? Om processen inte innebär en hälsorisk har jag inget emot den.

Däremot, de amerikanska GM-produkter som riskerar att släppas ut pâ EU-marknaden (produkter som inte har odlats inom EU med EU-regler) oroar mig dâ det finns anledning att misstänka att de inte är säkra för mänsklig förtäring.
Svar på tråden Vill du äta GMO?