Maline skrev 2014-12-03 23:39:46 följande:
Vi behöver inte och kommer knappast spruta mer i det svenska jordbruket om GM "släpps fritt" inom EU av två skäl. 1 IPM-direktivet (integrated pest management) tillåter inte det. 2 Det kostar mycket för lantbrukaren att spruta.
Integrated pest mangement (integrerat växtskydd) om det genomförs rätt minskar jordbrukets miljöpåverkan. Det syftar till att integrera metoder inom konventionellt och "ekologiskt" jordbruk för att kontrollera skadeinsekter, skadesvampar etc. Om vi ska lyckas genomföra IPM-direktivet fullt ut så behövs välutbildade lantbrukare, nya biologiska bekämpningsmetoder som slår mot de värsta skadegörarna och grödor med bättre resistens mot sjukdommar och skadegörare. För om växterna är immuna mot sjukdommen ja då behöver vi inte spruta med bekämpningsmedel överhuvudtaget, varken kemiska eller biologiska, på så vis skulle GM-växter vara en tillgång för IPM. I det perspektivet har Bt-majs fungerat bra i Spanien.
Men, men, IPM direktivet är ett sidospår för GM frågan eftersom GM-växter i princip är förbjudet inom EU (utom Bt-majs då)... Det stör mig självklart att människor kan bli sjuka av exponering för gifter som zeralenone, deoxynivalenol, glyphosat mfl. genom mat men det påverkar fortfarande inte min åsikt om GMO. GMO är fortfarande en metod bland andra.
Bananer är ett paradexempel där GM-tekniker kan vara ett bra alternativ. Man klarar inte av att förädla fram sorter som är resistenta mot angrepp av vissa skadesvampar, tex black sigatoka med andra förädlingsmetoder. I stället sprutar man i konventionell bananodling runt om i världen upp till 70 gåner om året för att kontrollera svampangrepp. Det är direkt skadligt för plantagearbetarna, det vet vi alla och många köper ekologiskt odlade bananer från Karibien och Ecuador av det skälet. Vad händer när black sigatoka får fäste på riktigt i Karibien och Ecuador? Ska de sluta odla ekologiskt, och spruta med bekämpningsmedel? Ska de söka sig mot resistenta sorter och var ska de sorterna komma i från om man inte använder sig av GM-tekniker? Ska man sluta odla bananer?-Frågorna är många och svaren inte helt självklara (för mig) alla gånger. Jag skulle inte sakna banan en sekund om black sigatoka slog ut hela bananproduktionen i Karibien, men banan är en viktig basvara i där, vad ska de äta i stället?
Jag har ett par motfrågor och jag är verkligen nyfiken på dina svar: Hur förhåller du dig till tillsatser av riboflavin och C-vitamin i mat? Vitaminer produceras idag på olika sätt inom industrin och som konsument kan man aldrig veta om de är syntetiserade kemiskt eller utvunna från GM-svampar när man äter mat med tillsatta vitaminer. Om du äter ost, är den gjord med löpe utvunnen ur kalvmagar, eller chymosin ur GM-svampar? Har du gjort ett val? Hur har du valt och varför?
Det låter ju bra men om det vore sâ enkelt och problemfritt med genmodifierat jordbruk sâ skulle nog inte flera av de största EU-länderna (som Frankrike och Tyskland) ha sâ stora reserver, dâ skulle nog större enighet râda. Här en artikel frân dagens SVD:
www.svd.se/nyheter/utrikes/4163743.svd&utm_medium=email_article_primarylink&utm_campaign=20141204
Jag frågar mig efter att ha läst vad du skrev: varför skulle det fungera sâ mycket bättre i Europa än i USA, Latinamerika, Sri Lanka, Spanien, osv.? Det besprutas där mer med GMO-frön än med vanliga frön, detta är ett faktum, och det blir billigare för bönderna att göra detta därför att de pâ sâ vis kan döda ogräs och skadedjur pâ ett mycket effektivare sätt och fâ mycket mer ut av skörden.
Angående BT-majs sâ är resistensen som root worms utvecklar mot det inneboende giftet i majsen ett lika stort problem i Spanien som i USA eller i Argentina. Sâ majsen mâste ändâ besprutas trots att det inte var meningen frân början. Integrerat växtskydd fungerar alltså inte sâ som det borde. Dessutom orsakar BT-majsen miljöförstöringar i Spanien:
Contaminación de ecosistemas fluviales[editar]Parte de los residuos agrícolas del maíz Bt pueden llegar a los ríos, donde resultan tóxicos para determinados insectos.8 Esta vía de toxicidad de los cultivos Bt no se había tenido en cuenta anteriormente, y ha sido ignorada en la evaluación actual de riesgos ambientales, a pesar de su posible importancia para la cadena trófica acuática y, en última instancia, para el buen estado de los ecosistemas acuáticos. Los cultivos que producen toxinas Bt para el control de plagas pueden afectar a los ecosistemas por vías inesperadas, puesto que las interacciones en el medio natural son complejas y nuestro conocimiento de las mismas limitado. En consecuencia, el procedimiento de evaluación actual es incapaz de valorar completamente los riesgos de las plantas modificadas genéticamente.9
Un estudio en el que se alimentó a pulga de agua (Daphnia magna) con un 100% de maíz molido (MON 810) en suspensión. El resultado fue que la mortalidad de los ejemplares de D. magna alimentados era más elevada.10
Källa: es.wikipedia.org/wiki/Ma%C3%ADz_Bt
Det finns även andra källor men jag har inte hittat dem pâ svenska eller engelska, ursäkta om du inte talar spanska.
Intressant exempel med bananerna, men om detta problem med utvecklad resistens hos skadedjuren sker med BT-majsen sâ antar jag att att det skulle kunna ske med en genetiskt modifierad banansort likaså, alltså tillbaka till 0 igen. Om man vill undvika giftiga pesticider och insekticider sâ är nog det bästa att odla ekologiskt. Frön, grödor, grönsaker eller frukter med integrerat växtskydd innehåller ju också pesticider och insekticider, bara det att de är inbyggda. Och som sagt verkar detta inbyggda system inte hâlla särskilt länge i alla fall sâ i längden blir man tvungen att trappa upp användningen av externa pesticider och insekticider allteftersom.
Angående risken att ekologiska bananer i princip skulle "dö ut" sâ är jag inte väldigt insatt i den frågan men jag tvivlar pâ att detta skulle ske dâ bananer har växt utan problem i naturen under sâ lång tid, varför skulle de just nu helt plötsligt bli utrotade av dessa black sigatoka?