Inlägg från: Anonym (Realist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Realist)

Kvinnor - inse att ni har det lättare än män!

sextiotalist skrev 2014-11-23 13:19:07 följande:

Konstigt att män i min bekantskapskrets har fått napp. Det är en salig blandning av långa, korta, smala, tjocka, de som tjänar multum men även de som är arbetslösa och även de som är sjukskrivna. 
    Eftersom jag arbetar inom en manlig värld, så möter jag män av olika slag och få av dom är singlar. 

Men vad jag förstått så är män generellt mindre nöjda med singellivet än vad kvinnor är och då kanske de blir mer desperata men kvinnor ta det lugnt och trivs med sitt singelliv

Som sagt så varierar ju det där ofta från umgänge till umgänge, från arbetsplats till arbetsplats och från stad till stad. Men statistiken visar att skrämmande många män lever i singelhushåll i Sverige.

• Anonym (Realist)
    LaLola skrev 2014-11-23 13:30:16 följande:
    Bittra människor får sällan ihop det med nån.
    Även om det finns ensamma män som är bittra, så visar de sällan detta utåt utan försöker hålla en glad och positiv fasad. Sen kan det alltid finnas olika orsaker till varför människor är bittra, behöver inte nödvändigtvis vara enda anledningen att de inte får tag i någon livspartner..

• Anonym (Realist)
    Ann Cistrus skrev 2014-11-23 13:33:21 följande:
    Ja, jag är iofs öppen för att mitt långa singelskap hade flera olika faktorer. Den största bromsklossen var jag själv och min benägenhet att rata män som låste sig vid det yttre, som inte var uppenbart och genuint intresserade av mitt inre. 

Nåväl, nu har vi väl ändå enats om att din åsikt inte kan appliceras på ALLA snygga kvinnor? Kyss
    Nej. Men jag beskrev hur det ser ut i stora drag och att det är en ganska allmän uppfattning att det är på det här viset. Men det är klart man bör ta hänsyn till undantagen. Jo jag har också hört en del kvinnor säga att de känner sig ensamma trots uppmärksamhet från män. Samtidigt så bör man nog både som man och kvinna signalera om man är ute efter att prata på ett djupare plan än om man bara vill bli sedd för hur fysiskt attraktiv man är.. det där kan ofta vara en svår balansgång och människor tenderar att uppfatta saker olika.

• Anonym (Realist)
    LaLola skrev 2014-11-23 13:40:20 följande:
    Förr eller senare så märks det.

Så vad är orsaken till att du är ensam om du framstår som en sån toppenkille utåt?
    Jag är väl som killar är mest, men jag antar att en sak som ligger mig (eller legat) i fatet är att jag har varit avvisande på de sexuella planet. Jag kanske har gjort fel som i första hand sökt något seriöst istället för mer lättsamma kontakter, det sägs ju att många kvinnor skräms av sådant, eftersom ett förhållande innebär att man måste binda sig. Jag har haft två längre förhållanden med kvinnor som efter ett tag visat sig vara genomfalska (eller åtminstone har de blivit det efter några år tillsammans) och som lämnat mig hux flux utan förvarning. Efter detta har jag blivit osäker på hur "spelet" egentligen fungerar och hur man ska göra för att träffa en kvinna som vill ha seriöst på samma sätt som jag... men avsåg inte att dra min livshistoria här men nu vet du..

• Anonym (Realist)
    Ann Cistrus skrev 2014-11-23 13:43:46 följande:
    Just det. Om en snygg kvinna är trevlig så flörtar hon. Om en mindre snygg kvinna är trevlig så är hon trevlig. Det spelar liksom ingen roll hur trevlig man försäker vara om den man pratar med har bestämt sig för att man flörtar... 
    Jag har förstått mer än väl att det är är ett problem för många kvinnor som ser bra ut. När (den snygga) kvinnan är ute efter och söker någon att prata med som vän, så ser många män "chansen" att få sex och även något mer utöver det. Kanske är män mer desperata trots allt och låter sina egna fantasier och sin verklighetsflykt bli verklighet för dem. Sen hör det ju till att för många män innebär det en viss status bland andra att "lyckas lägra en snygg kvinna". Speciellt äldre män som ser sin ungdomlighet försvinna och börjar se gamla ut är nog lite extra desperata och kan upplevas som påflugna.

• Anonym (Realist)
    Anonym (Kille) skrev 2014-11-23 14:51:23 följande:
    Det vettiga jag har att tillföra är att det är fullständigt irrelevant och ointressant om ena könet har lättare för en sak och det andra för nåt annat. Det hjälper inte någon framåt. Det TS borde vara mer intresserad av är hur han löser sitt problem. Oavsett vad som är rätt svar på vilket kön som har lättast att träffa någon så hjälper det inte TS för fem öre.
    Det är knappast enbart mig själv jag åsyftar i trådstarten (har haft två längre förhållanden), vad jag ville säga var mest att många kvinnor inte vet hur bra de har det. Och att de tror att män klarar att leva som eviga singlar. En liten tankeställare till de som säger att "sex och kärlek inte är någon rättighet".

Har nog startats en hel del sådana här trådar, men är intressant att se bägge sidors syn på det hela. Vissa håller ju som du ser inte alls med om att det skulle vara på det viset.

• Anonym (Realist)
    Anonym (Tillräckligt söt) skrev 2014-11-23 14:59:42 följande:
    Jag är också ensam. Jag är 19 år och har aldrig haft ett förhållande (eller sex). Jag har aldrig blivit uppmärksammad av det motsatta könet. Jag är inte snygg men inte heller ful, jag ser ut som folk gör mest. Jag är trevlig, snäll, omtänksam, är väldigt rättvis och väldigt ambitiös. Trotts detta är den enda komplimangen som jag någonsin har fått (och jag är fortfarande inte ens säker på att det var en komplimang) "du är tillräckligt söt". Tillräckligt söt för vad?!

Var är alla mina beundrare som skulle svärma för mig enligt Ts? Använde de Appel maps och gick vilse eller?

Nej, men skämt å sidor Ts jag tror att kvinnor har det lite lättare än män vad det gäller förhållanden men inte så mycket som du överdriver det till och får det att verka som. Dessutom är inte ens hälften av alla kvinnor en bråkdel av så uppvaktade som du får det att låta som.
    Nja.. jag undrar det jag. Själv ser jag dagligen exempel på motsatsen. En snygg kvinna kommer in i ett rum eller en miljö där en majoritet är män, och alla män blir som förbytta och nästan slåss (psykologiskt) om vem som kan vinna hennes gunst och försöker överträffa varandra i att vara trevlig och hygglig mot henne. Jag är snart 40 år och har sett det så mycket att jag med fog kan säga att det är såhär. Samma fenomen kan förvisso ses om det är en snygg man som kommer in i ett rum /en miljö där det är en majoritet kvinnor, men då beror det endast på att han för närvarande är det enda ögongodiset eller trevliga mannen för tillfället. Kommer det in ett antal fler snygga män blir den förste lätt överflödig.

• Anonym (Realist)
    guchi skrev 2014-11-23 15:21:17 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte. Kvinnor konkurrerar med varandra och ut varandra precis som männen ibland. Den snygga tjejen är såklart alltid vinnaren och vi som inte ser ut som modeller får finna oss i att vi inte är den mest attraktiva och får komma på andra sätt att ens komma i närheten av samma uppmärksamhet eller uppvaktning. Men det beror också på vilken typ av män man tänker sig konkurrera bland, vad som är idealet varierar.

Min manlige vän har dock berättat om just det scenariot du tog upp i den grupp han går till regelbundet, där är samtliga män samlade kring en kvinna och dom spanar alla in henne och slänger in repliker om det ena som det andra och han finner stämningen besvärlig då han inte tycker att det är rätt mot henne att dom blänger. Det kan vara jobbigt att vara kvinna med och få alla dom där blickarna, för att vinkla det hela lite till.
    Ja på det sättet skulle jag inte vilja vara kvinna. När allt kommer omkring så kanske det inte är så dåligt att vara ensam trots allt. Det är ju inte enbart på det sättet och efter de premisserna man vill ha uppmärksamhet. Dessutom får ju många män anpassa sig på ett närmast övermänskligt sätt när de väl hittar någon. Många förhållande kraschar ju för att kvinnan ställt för höga krav på mannen och han inte kunnat eller orkat leva upp till dem. Det omvända förekommer naturligtvis också. men det är nog betydligt vanligare att mannen tvingas till nästan full underkastelse för att ens få behålla sin kvinna.

• Anonym (Realist)
    Anonym (Tillräckligt söt) skrev 2014-11-23 15:54:42 följande:
    Precis! EN SNYGG KVINNA! 
    Men alla kvinnor är inte snygga. De flesta är normala/medelmåttiga eller fula. Alltså gäller din beskrivning alla snygga kvinnor som utgör max (och då menar jag absolut max förmodligen utgör de en mindre del) en tredjedel av alla kvinnor. Vi andra har inte lika lätt. Alltså borde du ist skriva ni snygga kvinnor vet inte hur lätt ni har det"
    Jo men min erfarenhet är att även kvinnor som ser "medelmåttiga" ut eller t.o.m. av många ses som fula, ofta har lättare att få till det än gemene man. Många män tar den kvinna de kan få i ren desperation, även om hon är långt ifrån fotomodell. Så kvinnor har det ändå överlag lättare..

• Anonym (Realist)
    PrinsessanLeia skrev 2014-11-23 16:09:23 följande:

-ridå-

Är du medveten om att det finns kvinnor som varken ser sig själva som någon prinsessa eller vill bli behandd så?

Så kan det nog vara, men det är inte den uppfattningen man får om man ser på hur verkligheten ser ut. Kvinnor har väl den ambivalensen att de både vill vara självständiga och fria samtidigt som de vill bli behandlade "som kvinnor" och känna sig uppskattade, uppvaktade och omhändertagna. Dvs de vill både äta kakan och ha den kvar.

Jag har bara stött på ett fåtal verkligt självständiga kvinnor i mitt liv, och de har ofta varit äldre och haft en "dra åt helvete"-attityd till uppvaktande män. Ofta garvade kvinnor som varit med om livet.

Svar på tråden Kvinnor - inse att ni har det lättare än män!