• guchi

Kvinnor - inse att ni har det lättare än män!

Läser

• guchi

Nu vill jag verkligen inte vara alt för öppen vad det gäller min manlige vän som ex. Vore bättre om han uttalade sig själv, fast det är någonting han enbart skulle ta tu på tu man hand med antingen en bra kvinnlig eller manlig vän. Det finns en hel rad av orsaker varför han har det svårare att finna umgänge och varför han mister den sociala biten. Dels för en massa fördomar och dels för att han inte kan se sig själv som en bland alla andra. Jag ser också att hand äktenskap blivit lidande och jag kan förstå att han söker någonting för att kompensera den förlust, självklart peppar jag honom att fortsätta att ta initiativ och inte ge upp, men med vissa komplikationer. Han känner sig ensam eftersom frun inte finns till för honom på det vis han önskade. Men jag vet hur det ligger till... skulle vara mycket mer jag kunde och ville säga, men vill inte lämna ut allt för mycket. Kan tänka mig att någon förstår.

• guchi
    Anonym (Realist) skrev 2014-11-23 15:09:00 följande:
    Nja.. jag undrar det jag. Själv ser jag dagligen exempel på motsatsen. En snygg kvinna kommer in i ett rum eller en miljö där en majoritet är män, och alla män blir som förbytta och nästan slåss (psykologiskt) om vem som kan vinna hennes gunst och försöker överträffa varandra i att vara trevlig och hygglig mot henne. Jag är snart 40 år och har sett det så mycket att jag med fog kan säga att det är såhär. Samma fenomen kan förvisso ses om det är en snygg man som kommer in i ett rum /en miljö där det är en majoritet kvinnor, men då beror det endast på att han för närvarande är det enda ögongodiset eller trevliga mannen för tillfället. Kommer det in ett antal fler snygga män blir den förste lätt överflödig.

Riktigt så enkelt är det inte. Kvinnor konkurrerar med varandra och ut varandra precis som männen ibland. Den snygga tjejen är såklart alltid vinnaren och vi som inte ser ut som modeller får finna oss i att vi inte är den mest attraktiva och får komma på andra sätt att ens komma i närheten av samma uppmärksamhet eller uppvaktning. Men det beror också på vilken typ av män man tänker sig konkurrera bland, vad som är idealet varierar.

Min manlige vän har dock berättat om just det scenariot du tog upp i den grupp han går till regelbundet, där är samtliga män samlade kring en kvinna och dom spanar alla in henne och slänger in repliker om det ena som det andra och han finner stämningen besvärlig då han inte tycker att det är rätt mot henne att dom blänger. Det kan vara jobbigt att vara kvinna med och få alla dom där blickarna, för att vinkla det hela lite till.
  • guchi
    Anonym (DF) skrev 2014-11-23 15:40:35 följande:
    Hur länge är länge för en kvinna? Tre månader?
    Jag har inte haft något fast förhållande på ca tio år, men jag är heller inte desperat. Lösa och tillfälliga förhållanden har funnits. Hittar jag ingen "vettig" kan det lika bra vara för min del, jag lider inte av att spendera min tid hur det passar efter egna behov och intressen. Dock ser jag ännu ung ut och känner kanske därför ingen press att hitta honom.
  • guchi
    Anonym (DF) skrev 2014-11-23 15:57:07 följande:
    Nu är det inte så att medelmåttliga tjejer har svårt att hitta killar. Många fula lyckas också.
    Så frågan är att även fula kvinnor har lättare att hitta partner än medelmåttiga män ?
  • guchi
    Anonym (Realist) skrev 2014-11-23 16:08:38 följande:
    Ja på det sättet skulle jag inte vilja vara kvinna. När allt kommer omkring så kanske det inte är så dåligt att vara ensam trots allt. Det är ju inte enbart på det sättet och efter de premisserna man vill ha uppmärksamhet. Dessutom får ju många män anpassa sig på ett närmast övermänskligt sätt när de väl hittar någon. Många förhållande kraschar ju för att kvinnan ställt för höga krav på mannen och han inte kunnat eller orkat leva upp till dem. Det omvända förekommer naturligtvis också. men det är nog betydligt vanligare att mannen tvingas till nästan full underkastelse för att ens få behålla sin kvinna.

Då har du nog träffat fel typ av kvinnor.
  • guchi
    Anonym (Realist) skrev 2014-11-23 16:19:13 följande:
    Jag hade också inställningen innan att kvinnor precis som män måste ju vara individer och att man ska se beteenden från individnivå och inte generalisera, men jag har sett ett oroväckande mönster hos även kvinnor som annars är ödmjuka, att ju längre ett förhållande går, desto högre krav ställs på mannen. Detta har egentligen med att göra att kvinnan håller på att tappa intresset för mannen, men skyller det på att han inte ställer upp tillräckligt, inte ger henne tillräckligt med bekräftelse eller presenter, för att ge honom en "chans" att visa vad han går för, så att hon om möjligt ska kunna få upp sitt svalnande intresse för honom igen. När hon märker att hennes intresse ändå svalnar blir kraven högre och till sist drar hon helt sonika ifrån honom, precis när han börjat göra precis allt han blir tillsagd.

Jag har pratat en hel del om just detta med min vän, men du ska veta att det kan vara precis illa för kvinnorna i ett äktenskap. Han slutar engagera sig...
  • guchi
    Anonym (Realist) skrev 2014-11-23 16:27:53 följande:
    Kul att ni pratar om det. Hade varit intressant att ta del av era diskussioner. På något sätt verkar det vara så att dominerande och manipulativa män alltid lyckas dra till sig undergivna och självuppoffrande kvinnor, och dominerande och manipulativa kvinnor alltid lyckas dra till sig undergivna och självuppoffrande män. Men det är klart.. It takes two to tango..

Så är det inte för honom, ser dom som två helt vanliga vuxna människor med äktenskapsproblem som vem som helst.
  • guchi
    Sniper skrev 2014-11-23 18:12:52 följande:
    Jag blir ofta uppvaktad på grund av att både svenskar och folk från utlandet anser mig vara vacker. Det räcker inte att bli uppvaktad för sitt utseende ska jag säga... det spelar ingen roll hur snygg ens partner eller utomstående tycker att man är, får man ingen ordentlig kärlek på ett djupare plan så blir man olycklig.
    Och för att inte tala om tillhörighet, familj, intressen, kunskap, mening...
    Tänker nog ganska lika här även om jag inte är något snyggo, men kan se saken från ett annat perspektiv...
  • guchi
    Anonym (DF) skrev 2014-11-23 18:29:11 följande:
    Det handlar ju om efterfrågan och utval. Lätt att bli en "chooser" om efterfrågan riktas åt motsatta hållet (vilket den gör i 99 % av fallen).
    Tror det gäller både män som kvinnor att vissa anses mer attraktiva än andra av olika orsaker.
Svar på tråden Kvinnor - inse att ni har det lättare än män!