• Minxy

Bf Augusti 2015

Känn ingen stress ni som inte fått stor mage än, det kommer

Skulle gärna byta med er, själv har man ökat 5 kg och ser betänkligt rund ut ;)

• Minxy
    Julle86 skrev 2015-03-27 17:04:50 följande:

Jag har verkligen fått stor mage.. tog kort på magen och tänkte herregud hur stor kommer magen vara om några veckor? Är i v.19 nu. Har gått upp 2 kg men var överviktig innan jag plussade... ska utomlands om 1 månad och testade baddräkter/bikinis förut, var ingen jätterolig syn.. att man är sjukt blek nu också gjorde inte det hela bättre.. Men man får försöka tänka positivt, det ska bli skönt att få komma iväg och slappna av lite iaf :)

Ja du, jag provade bikinis förra veckan...inte vackert! *s*

Jag köpte ingen just nu. Dels hade dom inte fått in så många olika bikinis än och dessutom ska vi inte utomlands förrän i juni. Lär ju svälla mer och mer så det finns ingen anledning för mig att köpa just nu.
  • Minxy
    KramKolan skrev 2015-03-27 19:01:07 följande:
    Vi åker utomlands om två veckor! Har lagt mig till med 7-8 prima kilon. :-/ Svårt att hitta bikini. Hittade en skaplig på Lindex. Mina bröst har växt massor. Från 80C till 85E... Jaja, vikten tar jag tag i sen när bebis är här.

Nu njuter jag av alla sparkar! <3 Är i v.23 nu och det är ljuvligt!

Igår fick jag första kommentaren : Det är dags snart va??

Kul..! Jag får stor mage, det har jag haft med alla tre, men att få den kommentaren när man gått strax över hälften känns sisådär... Hehe... Tur att jag är van! smile1.gif
    Åh om folk bara kunde ge upp med sina kommentarer om stor/liten mage, hur man "ska" göra med amning och barnets sovrutiner osv *suck*

Vi har en kille på mitt jobb och han är den enda som INTE pratar om storleken på min mage. Han frågar istället om jag/bebisen mår bra, och det är ju bra mycket trevligare än att gagga om kilon och magstorlek.
  • Minxy
    Fippla skrev 2015-03-27 21:09:02 följande:
    Dom vill gärna dra ett par blodiga förlossningshistorier uppe på det med!!
    Jajjamen, men där brukar jag bara tysta dom med att berätta hur fina och harmoniska mina första två förlossningar var
  • Minxy
    MuffinCake skrev 2015-03-30 17:19:26 följande:

Har ett par fp frågor som kanske nån här inne har svar på - för det första hur många dagar kan man högst ta ut på en vecka? 5 eller 7?

Sen undrar jag om det spelar någon roll om du tar ut vanliga eller lägsta nivå- dagar efter det första året i syfte att skydda sin SGI?

För då är det minst 5 dar i veckan som gäller va?

Och sist - är det någon mer som troligtvis är berättigad till extra fp genom AFA försäkring?

Japp, 7 dagar per vecka kan du ta ut, men tänk på att dagarna tar slut snabbt då.

Om ni har delad vårdnad så har ni 480 dagar tillsammans (390 s-dagar och 90 l-dagar) fördelade så att ni har 195 s-dagar och 45 l-dagar var.

Ni kan avstå dagar till varandra. Pappan kan t.ex avstå alla sina 45 l-dagar + 135 s-dagar till dig. Då har du 195 + 135 s-dagar (330) och 45 + 45 l-dagar (90).

Om du tar ut 7 s-dagar i veckan räcker dina s-dagar 330/7 = 47 veckor, alltså inte ens ett år. Tar du ut 5 s-dagar i veckan räcker dina s-dagar 330/5 = 66 veckor (1 år och 3 månader ungefär).

S-dagar och l-dagar skyddar din SGI lika bra, så du kan ta 5 l-dagar per vecka eller blanda s- och l-dagar som du vill.

Tänk på att man måste ta ut 180 dagar på s-nivå innan man får ta ut dagar på l-nivå.

Jag är inte berättigad föräldrapenningtillägg genom AFA eftersom jag är statligt anställd.
  • Minxy

...och när jag skrev "delad vårdnad" så menade jag såklart gemensam vårdnad

Hjärnan är som den är *s*

Tidigare kunde man ta ut FP till och med barnets 8-årsdag eller tills barnet gick ut första klass. Nu får man ta ut FP till och med barnets 12-årsdag eller tills barnet går ut femte klass! Dock måste man numera ta ut merparten av dagarna innan barnet fyller 4 år (efter 4-årsdagen får man bara spara 96 dagar sammanlagt).

• Minxy
    Sommar15 skrev 2015-03-30 19:45:09 följande:

Tack Minxy för ett så bra och tydligt svar! Välkommet för mig som förstagångsmamma :)

Vi tänkte dela rakt av jag och min man, 8-9 mån var. Anmäler pappan sin föräldraledighet samtidigt som jag eller kan han vänta med att skicka in det? Nån som vet?

Han måste stå skriven som pappa till barnet innan han kan anmäla/ansöka om FP. Är ni gifta så står han som pappa automatiskt från barnets födelse. I annat fall måste ni skriva faderskapspapper hos familjerätten i er kommun.

När du skickar in ditt moderskapsintyg så "anmäler" du automatiskt FP för din del. (Kom-ihåg att du ändå måste göra en ansökan sen där du preciserar vilka dagar du vill ha! Vissa tror det räcker med att anmäla)

Pappan kan däremot inte anmäla förrän barnet är fött och fått fullständigt personnummer.
  • Minxy

Han måste inte anmäla FP till försäkringskassan förrän senast samma dag han planerar att börja ta ut FP, men det kan vara bra att göra det ett tag innan (och dessutom göra ansökan så man ser att den går igenom).

Han ska anmäla sin kommande F-ledighet till sin arbetsgivare minst 2 månader i förväg.

• Minxy
    Sommar15 skrev 2015-03-30 20:02:27 följande:
    Vi är gifta så pappa blir han på papperet automatiskt. Tack snälla för förtydligande, det är ju en djungel det där tycker jag, och då jobbar jag ändå som projektledare och är van vid administration :)
    Nemas problemas, jag jobbade på FK med just Föräldrapenning i 4 år ;)

Slutade där i höstas och tog ett annat jobb
  • Minxy
    Cvs skrev 2015-03-30 20:24:20 följande:

nån som vet hur det blir med föräldrapenningen när man studerar? 
    Jag har pluggat sen 2011, tog tjänstledigt från min heltidstjänst började plugga och sedan sa jag upp mig och började jobba deltid på ett annat jobb parallellt med studier. om jag förstått rätt så räknas pengen ändå ut på min lön jag hade som heltidsarbetade? :S krångligt de blev

Jag vågar inte uttala mig eftersom det bara var backoffice som fastställde SGI för studerande, vill inte säga nåt tokigt som inte stämmer. Men ring FK och fråga, eller fråga på deras facebooksida!
Svar på tråden Bf Augusti 2015