Bf Augusti 2015
Känn ingen stress ni som inte fått stor mage än, det kommer
Skulle gärna byta med er, själv har man ökat 5 kg och ser betänkligt rund ut ;)
Känn ingen stress ni som inte fått stor mage än, det kommer
Skulle gärna byta med er, själv har man ökat 5 kg och ser betänkligt rund ut ;)
Jag har verkligen fått stor mage.. tog kort på magen och tänkte herregud hur stor kommer magen vara om några veckor? Är i v.19 nu. Har gått upp 2 kg men var överviktig innan jag plussade... ska utomlands om 1 månad och testade baddräkter/bikinis förut, var ingen jätterolig syn.. att man är sjukt blek nu också gjorde inte det hela bättre.. Men man får försöka tänka positivt, det ska bli skönt att få komma iväg och slappna av lite iaf :)
Har ett par fp frågor som kanske nån här inne har svar på - för det första hur många dagar kan man högst ta ut på en vecka? 5 eller 7?
Sen undrar jag om det spelar någon roll om du tar ut vanliga eller lägsta nivå- dagar efter det första året i syfte att skydda sin SGI?
För då är det minst 5 dar i veckan som gäller va?
Och sist - är det någon mer som troligtvis är berättigad till extra fp genom AFA försäkring?
...och när jag skrev "delad vårdnad" så menade jag såklart gemensam vårdnad
Hjärnan är som den är *s*
Tidigare kunde man ta ut FP till och med barnets 8-årsdag eller tills barnet gick ut första klass. Nu får man ta ut FP till och med barnets 12-årsdag eller tills barnet går ut femte klass! Dock måste man numera ta ut merparten av dagarna innan barnet fyller 4 år (efter 4-årsdagen får man bara spara 96 dagar sammanlagt).
Tack Minxy för ett så bra och tydligt svar! Välkommet för mig som förstagångsmamma :)
Vi tänkte dela rakt av jag och min man, 8-9 mån var. Anmäler pappan sin föräldraledighet samtidigt som jag eller kan han vänta med att skicka in det? Nån som vet?
Han måste inte anmäla FP till försäkringskassan förrän senast samma dag han planerar att börja ta ut FP, men det kan vara bra att göra det ett tag innan (och dessutom göra ansökan så man ser att den går igenom).
Han ska anmäla sin kommande F-ledighet till sin arbetsgivare minst 2 månader i förväg.
nån som vet hur det blir med föräldrapenningen när man studerar?
Jag har pluggat sen 2011, tog tjänstledigt från min heltidstjänst började plugga och sedan sa jag upp mig och började jobba deltid på ett annat jobb parallellt med studier. om jag förstått rätt så räknas pengen ändå ut på min lön jag hade som heltidsarbetade? :S krångligt de blev