Bf Augusti 2015
Här är en till med BF i augusti 29/8 mitt lilla mirakel nr 6 <3
Här är en till med BF i augusti 29/8 mitt lilla mirakel nr 6 <3
Tänkte hoppa in här :)
Jag är en tjej på 20 år som bor tillsammans med min pojkvän och våran hund.
Torsdagen den 26 mars 2015 förändrades våra liv totalt.. Jag hade besökt en läkare i tron om att jag hade fått en cysta på äggstocken, men det visade sig att jag var gravid. Jag kunde inte riktigt tro på det och jag frågade till och med om han verkligen hade sett rätt. Det hade han. Den 1 april var jag och min pojkvän till kvinnomottagningen för att kolla hur långt gången jag var. Vi båda trodde det var väldigt tidigt då jag inte har känt något och jag hade haft min mens i slutet av februari. Min pojkvän har inte heller märkt att något är annorlunda med mig. Men vi fick reda på att det hade gått så långt som 20 veckor! Halva graviditeten har gått och jag har inte märkt någonting! Både jag och min pojkvän blev rädda och oroliga. Men när vi fick se vår lilla hoppsan som rörde på sig där inne så blev jag helt varm i hjärtat och min pojkvän satt och log.
Vi är fortfarande rädda och oroliga för hur framtiden kommer bli, men även glada för det lilla livet som växer i magen. Nu har vi ca 20 veckor på oss att förbereda oss, men det kommer vi att klara! :D
Någon som varit med om något liknande?
Känner fortfarande väldigt lite rörelser, någon fler? Jag har moderkakan i framvägg så förstår att rörelserna dämpas men man vill ju så gärna få känna varje dag.
Jag var tvungen att lyssna med mitt Angelsound idag för att lugna mig själv. Konstigt att ett sånt stort foster som det ändå är i v.20 och ändå känner jag nästan inget.
Skrev för någon dag sen att jag inte har känt sparkar men nu är jag 110 % säker på att jag kände bebisen igår hade handen på magen och då kom de små sparkar kände någon kroppsdel oxå genom magen
Är det någon mer än jag som har STORA problem med trötthet? Jag blir galen snart och jag skulle kunna stå och sova om jag fick när tröttheten kommer. Jag har varit på vc och mitt hb låg på 117 så det var helt okej och jag behöver inte ha extra järn. Någon som har tips på vad det kan bero på annars och hur jag ska "överleva"? På helgerna brukar jag slumra till på soffan så fort jag sätter mig ner med sonen och då ropar han: snälla mamma måste du sova.. Det gör så fruktansvärt ont i mamma hjärtat och jag önskade att jag hade energi att hitta på saker med honom som förut På jobbet måste jag resa mig upp och ta ett varv i korridoren för att somna när det är som jobbigast
Min BM sa att 120 i HB är den undregränsen Sen behöver man oftast extra järn
Hittade detta på 1177
När får man lämna ett prov för Hb, hemoglobin i blod?
En kontroll av hemoglobin, blodvärdet, är en vanlig undersökning som kan göras på alla mottagningar genom ett blodprov. Ibland får man lämna ett Hb-prov som ett rutinprov, oavsett vilken åkomma man har. Man kan få ta provet om man exempelvis känner trötthet, svaghet, yrsel eller har värk i muskler. En orsak till sådana symtom kan vara att man har för låg halt av hemoglobin i blodet. Brist på hemoglobin brukar i vardagligt tal kallas för lågt blodvärde, eller blodbrist.
Även vid kontroller och behandling av andra sjukdomar är det viktigt att blodvärdet är normalt, eftersom blodbrist i annat fall kan leda till att man blir sämre, exempelvis vid sjukdomar som hjärtsvikt eller kärlkramp.
Vad är hemoglobin och var finns det?
Hemoglobin är ett järnhaltigt protein som ger blodet dess röda färg. Det behövs för att blodet ska kunna transportera syre från lungorna till kroppens organ. Samtidigt hjälper hemoglobinet kroppen att göra sig av med koldioxid i blodet genom att transportera den till lungorna där koldioxiden försvinner med utandningsluften.
Ytterligare en viktig uppgift som hemoglobinet har är att hålla blodets pH-värde på rätt nivå. Med pH-värde menas surhetsgraden.
För att bilda hemoglobin behöver kroppen bland annat järn, men även vitaminerna B12 och folsyra. Järnet tas upp från maten i tarmen. Därifrån transporteras järnet ut i blodet och vidare till benmärgen där hemoglobinet bildas tillsammans med de röda blodkropparna. Det järn som finns i blodkropparna återanvänds i kroppen när blodkropparna blivit för gamla och brutits ner.
Hur tas provet?
Ett prov för att mäta Hb-värdet, eller blodvärdet som det också kallas, brukar tas med ett stick i fingret. Det går lättare om fingertoppen först värms, till exempel genom att hålla handen runt fingret en stund.
Ibland kan provet istället tas i armen med hjälp av en tunn nål som sticks in i en blodåder, en ven. Denna typ av blodprov kallas för ett venöst prov.
På små barn kan provet antingen tas genom ett stick i fingret eller hälen.
Provet kan tas när som helst på dygnet, utan några särskilda förberedelser. Eftersom ändringar i kroppsläget påverkar fördelningen av vätska i kroppen, är koncentrationen av hemoglobin 5?10 procent högre om man är uppe och går i stället för ligger ner.
När får man svar?
Ett svar på Hb-värdet kan man få på några minuter med de apparater för snabb analys som finns på alla mottagningar.
Om provet skickas till ett laboratorium, brukar läkaren få svar samma dag.
Hur mäts halten av hemoglobin?
Det behövs bara någon droppe blod för att analysera Hb-värdet. Vid analysmetoderna utnyttjas hemoglobinets starka röda färg för att mäta halten i blodet.
När man tar provet i fingret blir resultatet något osäkrare. Därför kan man ibland behöva ta om det en gång till för att resultatet ska bli säkerställt.
Hur tolkas provsvaret?
Ett provsvar måste alltid vägas samman med hur man mår och vad eventuella andra prover visat. Enbart ett enstaka prov ger i de flesta fall inte ett säkert svar på om man har någon sjukdom.
Hemoglobinhalten i blodet varierar mellan olika människor, även mellan friska personer. Den kan också variera hos samma person vid olika tillfällen. För att läkaren ska ha något att jämföra med när provsvaret ska tolkas finns det så kallade referensvärden. Ett referensvärde bygger på ett genomsnitt av resultat från prover på en stor grupp friska personer.
Vanliga referensvärden för Hb-värdet är ungefär 120-155 gram per liter för kvinnor och 130-170 gram per liter för män. De här riktlinjerna gäller upp till 80 års ålder. I högre åldrar kan blodvärdet vanligtvis ligga lite lägre, nedre gränsen är vid 115-120 gram per liter för både män och kvinnor.