Inlägg från: winnethepooh |Visa alla inlägg
  • winnethepooh

Dotter 3månader död pga vaccin mot stelkramp

tobbe01 skrev 2014-11-20 19:00:12 följande:
    Jag bor också på ett ställe där det finns många resande från Afrika och Asien. Södertälje.
    Glad
  • winnethepooh
    Lilje skrev 2014-11-20 19:46:01 följande:
    I Norge blev barnen tills nyligen vaccinerat mot TBC i skolan. Jag fick den inte då jag av någon anledning var immun, men jag hade då bott flera år i Oslo öst, och där var det redan på 80-talet ett färgstarkt miljö. Antagligen någon i skolan där som smittade mig lindrigt. Så sjukdomen finns i högsta grad, men dom flesta vuxna är vaccinerat, vilket fortfarande ger ett flockskydd. Ett litet tag till iallafall.
    Oj jaha. Kanske har jag också haft en lindrig variant utan att veta om det. Det är detta som är lurigt med TBC, det finns mânga varianter av den. TBC-vaccin skyddar mot de mest dödliga varianterna (upp till runt 80% skydd har jag för mig) och ju tidigare man vaccineras desto effektivare skydd. Bebisar vaccineras ofta mot TBC vid 1 månads ålder, det är det första vaccin som kan ges.
  • winnethepooh
    tvetalan skrev 2014-11-20 22:50:10 följande:

Men det där stämmer inte. Risken för PSD är som störst vid 3,5 månad om jag inte missminer mig. Det brukar således vara efter att vaccindos 1 vid tre månader blivit insprutad ;)

Det brukar sägas att risken för PSD är störst "under de första fyra månaderna".
  • winnethepooh
    Lady Godiva skrev 2014-11-21 05:13:29 följande:

Nej, jag tror inte heller på det faktiskt. Jag vet inte vad som händer i ett sådant här fall, om det går att anmäla BVC för något (tror ju förstås inte det) men om de skulle kunna anmälas finns det inte en chans att de skickar ett ursäktsbrev innan man ens vet vems "fel" - om någons - det inträffade är. Det skulle användas emot dem att de bad om ursäkt, det skulle tyda på att de visste att de var skyldiga. Varför annars be om ursäkt?

Så nej, jag tror inte heller på det. Sorry TS.

Kanske var det ett "beklagar-sorgen"-brev som skickas vid dödsfall av alla barn som följs av ett visst BVC?
  • winnethepooh

Kanske kan man göra första vaccinet vid 4 månaders ålder istället för vid 3 månader om man ber om det?

• winnethepooh

Konstigt att TS säger att hon inte blivit vaccinerad mot stelkramp för att hon föddes i Tyskland dâ man i Tyskland inte bara vaccinerar fler gånger mot stelkramp under barndomen än i Sverige men även är väldigt noga med att fortsätta att vaccinera i vuxen ålder (till skillnad frân Sverige):

Tetanus

Tetanus and diphtheria vaccinations are always given in combination to youngchildren. Primary immunisation of children consists of four doses of tetanusantitoxin in their first 2 years in Austria, Belgium, Finland, France, Germany,Greece, Italy, Luxemburg, the Netherlands, Portugal, and Spain, but only threedoses in Denmark, Ireland, Sweden, and the United Kingdom. Children in the United Kingdom receive a fourth dose at school entry. A booster dose is givenat the age of 15 to 16 years. Boosters of tetanus vaccine in adults are givenmore systemically than for diphtheria: in addition to Austria, Finland andGermany, they are recommended every 10 years in the French, Greek and Portuguese programmes.

Här är länken där informationen kommer ifrån:

www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx

• winnethepooh
    tvetalan skrev 2014-11-21 08:36:42 följande:

Men alltså det där måste ju vara det sämsta argumentet. Du tycker alltså att det är ok att en del barn dör av vaccinet, andra får bestående skador, allt för flockimmunitetens skull? Jag skulle aldrig offra mitt barn så.

Andelen fall av kikhosta, röda hund, difteri osv gick ner innan man ens började vaccinera. Dessutom verkar ju vaccinen inte ge nåt bra skydd alls. Med tanke på de fall som uppmärksammats i media om fullvaccinerade som fått kilhosta ändå.

Om vacciner dödade fler än de räddar så skulle man nog redan ha slutat vaccinera.
  • winnethepooh
    Tändstickan skrev 2014-11-21 12:47:48 följande:

Hmm, om det stämmer så låter det snarare som att TS bara vill skapa debatt kring vaccination. Vilket dock känns sorgligt med tanke på folk som verkligen drabbats. Och skrämmer dessutom upp de som nu ska vaccinera sina små.

Jag tror också att om den här historien inte är sann (vilket jag ju nu hoppas att den inte är, jag hoppas verkligen att den här stackars lilla flickan inte dött pâ riktigt pâ det här viset) sâ handlar det nog om en vaccinmotstândare som vill skapa polemik och skrämma upp folk sâ att de inte vaccinerar sina barn.
  • winnethepooh
    tvetalan skrev 2014-11-21 15:15:47 följande:
    Då var uppenbarligen inte sjukvården lika bra som nu.....
    Oj oj. Är du säker pâ att du vill ge dig in i detta? Ett tips: tänk ett steg i förväg innan du kastar ut argument lite hipp som happ.

En av frågorna man dâ måste ställa dig direkt är: du vill kanske som skattebetalare att sjukhusen ska överflödas av riktigt sjuka och dödssjuka människor därför att "nuförtiden har vi ju bättre sjukvård"? En annan fråga skulle ju kunna vara: skulle det inte störa dig alls att sâ mânga barn (och även vuxna) skulle fâ lida i onödan av hemska smärtsamma sjukdomar och riskera sina liv? När vi nu har vacciner.
  • winnethepooh
    tvetalan skrev 2014-11-21 15:24:55 följande:
    Men alltså sluta? Vadå ge mig in på detta? Jag svarade inte ens på ditt inlägg. Läser du frågan jag svarade på så förstår du varför jag skrev så. Sjukvården har blivit bättre under se senaste 100 åren. Som svar på din fråga, ja jag ger mig gärna in i diskussionen. Skulle vi sluta vaccinera kanske cancer skulle minska, samt andra autoimmuna sjukdomar som inte har någon vettig förklaring.
    Okej, ursäkta. Inte menat att vara otrevlig eller sâ. Det är bara det att jag inte begriper hur man kan dra slutsatsen att vaccinerna skördar fler offer än mânga jätteallvarliga livsfarliga sjukdomar som farit fram som epidemier tidigare. Men om jag själv haft problem eller hade ett barn som haft problem sâ kanske jag skulle ställa mig vissa frågor sâklart. Ja, jag ställer mig dem redan idag faktiskt. Men jag kan ändâ inte dra slutsatsen att det är bättre att inte vaccinera. Inte i dagsläget.

Vad det gäller cancer sâ kan väl ingen veta helt och hållet vad det finns för samband med vaccin. Men personligen sâ tror jag att det handlar mycket mer om dålig kost, om mattillsatser, färgämnen, plaster i det vi äter och andas, brist pâ motion, samt en hel del andra saker, som ligger till grund för att cancer har ökat i västvärlden. Vad det gäller barncancer finns en del information om att man inte ska klippa navelsträgen för tidigt (vilket ofta gjorts och görs) sâ att barnet fâr behålla sina egna stamceller som skydd samt att eventuellt undvika K-sprutor. Och återigen kommer osunda plaster i leksaker och annat in i spelet, osv. En svensk studie visar att luften inne pâ daghem är 2 ggr mer förorenad än vid en hârt trafikerad gata pâ grund av alla gifter frân leksaksmaterialen.

Kort sagt, jag tror det är lite för "enkelt" att skylla allt pâ vacciner.
Svar på tråden Dotter 3månader död pga vaccin mot stelkramp