Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Dotter 3månader död pga vaccin mot stelkramp

winnethepooh skrev 2014-11-20 12:59:35 följande:

Jag beklagar sâ er sorg. Finns inte ord när det gäller förlusten av ett barn.

Det är detta som är sâ fruktansvärt svârt med vaccin. Det verkar mycket riktigt finnas små risker med vissa vacciner som kan vara riktigt allvarliga. Â andra sidan finns ju allvarliga risker med att inte vaccinera också.

Stelkramp är sâ gott som utrotat i västvärlden idag, just tack vare allmän vaccinering. Om vi inte vaccinerade sâ skulle sjukdomen riskera att sprida ut sig igen. I fattigare länder skördar stelkramp mânga dödsoffer än idag.

Men det är fruktansvärt svâra val att göra som förälder. Jag vaccinerade mitt första barn och kommer nog att vaccinera mitt andra barn också.  

Âterigen, jag beklagar sorgen och känner med er.

För att rätta dig, stelkramp är inte utrotad i Sverige, stelkrampsbakterien finns överallt, men tack vare vaccineringen så insjuknar ingen i stelkramp längre. Men orsaken till sjukdomen finns kvar, överallt.
  • sextiotalist

Beklagar vad du gått igenom, men det behöver inte alls bero på vaccineringen, det kan vara PSD.
    Avvakta nu vad obduktionen säger.
    Trots allt så räddar vaccinationsprogrammet liv, och detta även i Sverige.

• sextiotalist
    winnethepooh skrev 2014-11-20 13:56:25 följande:
    Det är också tack vare vaccineringen som färre insjuknar i västvärlden (inte bara livsstil). De flesta vuxna fortsätter ju att vaccinera sig mot stelkramp runt vart tionde âr. Annars skulle de som hâller pâ mycket i trädgården t ex kunna insjukna. Att bakterien "sprids" var kanske fel ordval. Jag menade att om vaccineringen upphörde sâ skulle antagligen sjukdomen bli mycket mera vanlig igen.
    Skriv inte så, jag har inte vaccinerat mig på stelkramp sedan jag gick i skolan och jag är spruträdd, rejält spruträdd, så jag bara bävar om jag får en sådan elaking i mig :(
    Jag vet att jag borde det
  • sextiotalist
    humanist1970 skrev 2014-11-20 14:08:47 följande:

Jag blir så oerhört ledsen av att höra detta. Vaccinering är tyvärr ett gift med många biverkningar och ibland dödsfall. Föräldrar vaccinerar sina barn i tron att de blir skyddade mot "farliga" sjukdomar men vaccin ger inte ett fullständigt skydd mot någon sjukdom. Jag fick alla barnsjukdomarna och i min enfald trodde jag att jag inte hade blivit vaccinerad som barn men för ett par månader sedan så hittade jag mitt vaccinationskort bland gamla papper som jag gick igenom och det visade sig att jag hade blivit vaccinerad mot samtliga sjukdomar som jag till slut fick ändå!!!

Skriv inte farliga inom ciationstecken, för dessa sjukdomar har (och gör än idag) orsakat dödsfall, även i den välmående västvärlden (mässlingen, polio), livslångt lidande (polio, röda hund och påssjuka)
    Stelkramp är en dödlig sjukdom.
    Mina föräldrar har nära vänner som arbetade som distrikstläkare innan man började vaccinera och de har en del att berätta.
    Nej, allt vaccin biter inte på alla, men om 90% är vaccinerade så hindrar man att de smittbara sjukdomarna får fäste och det blir en epidemi.

• sextiotalist
    winnethepooh skrev 2014-11-20 15:08:34 följande:
    Här är i alla fall mitt vaccinationskort. Stelkramp-difteri-polio 2001, 2007, 2012 (plus kikhosta 2012). Nästa blir 2022.

Jag förstår att humanist 70 måste fått (om jag förstått att hon är född 1970) polio, stelkramp, difteri och eventuellt TBC
    Om man ser på vaccinationsprogrammen genom tiderna så var det första mässlingsvaccinet inte speciellt effektivt, röda hund så vaccinerades bara äldre barn på den tiden
  • sextiotalist
    emsapemsa skrev 2014-11-20 16:34:51 följande:

Kom inte och säg att de flesta fyller på sin stelkrampvaccination vart tionde år. Det stämmer inte, tvärtom så står majoriteten av alla vuxna utan skydd mot stelkramp. Stelkramp är väldigt ovanligt i dagens Sverige och det beror främst på hög levnadsstandard och bra sårvård. Faktum är att många vuxna idag (däribland jag) som vaccinerades som små mot kikhosta, mässling, röda hund och påssjuka står utan skydd.

och att det ofta rutinmässigt ges stelkrampsspruta när man fått sår som ska sys.
  • sextiotalist
    Insatt skrev 2014-11-20 17:38:51 följande:

Eller hur! Min mammas kusin dog av polio när han var 15 år och vi hade en granne som är funktionshindrad pga postpoliosyndrom. Så ofarligt var det!

och jag misstänker att din mammas kusin inte var född före kriget utan en tid då vi hade modern sjukvård
  • sextiotalist
    Gudasänd skrev 2014-11-20 18:18:34 följande:

.

Men hur förklarar du då att PSD knappt längre existerar i Japan, efter att man där slutat vaccinera bebisar?

det kan vara annat också, PSD är väldigt ovanligt i Sverige också.

Dessutom är PSD vanligast de första tre månaderna och då är inte heller de svenska barnen vaccinerade
  • sextiotalist
    tvetalan skrev 2014-11-21 08:36:42 följande:
    Men alltså det där måste ju vara det sämsta argumentet. Du tycker alltså att det är ok att en del barn dör av vaccinet, andra får bestående skador, allt för flockimmunitetens skull? Jag skulle aldrig offra mitt barn så.

Andelen fall av kikhosta, röda hund, difteri osv gick ner innan man ens började vaccinera. Dessutom verkar ju vaccinen inte ge nåt bra skydd alls. Med tanke på de fall som uppmärksammats i media om fullvaccinerade som fått kilhosta ändå.
    Såklart de gick ner, med tanke på att man blev mer kunnig om smittvägarna. Men likväl, även efter vaccineringen hade börjat, så var det fortfarande epidemier.
    Och barn dog i dessa sjukdomar.
    Det är betyldigt (och dår är det har jag för tresiffriga faktorer) vanligare att barn (och vuxna) dör av mässlingen t.ex än barn som dör av vaccineringen.
    Jag har minnen av dessa epidemier som även orsakade dödsfall från min skoltid. Jag hade bara inom några villakvarter, barn som hade fått livslånga men pga dessa sjukdomar. Två i min klass låg inne på sjukhus pga mässlingen.
    Mina föräldrars närmaste vän var distrikstläkare på den tiden och ha har berättat en hel del om dessa sjukdomar.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2014-11-21 13:23:54 följande:
    Okej men nog trodde man att det fanns vissa gränser ändå, men tydligen inte.

Det som jag reagerar på nu, när jag läste igenom ts en gång till, var att hon påstår att läkaren i Kristianstad som dödförklarade flickan sa att det kunde vara stelkrampsvaccinet. Det låter inte sant någonstans.
    Jag tvivlar på att en läkare öht skulle säga något sådant
    För det första så är det en kombinationsvaccin (som dessutom bara ges som en spruta och inte i varsitt lår som ts skriver)
    Att sedan sköterskan skulle ha hållit inne med information att vaccineringen skulle kunna vara dödlig är också konstigt, hur man än googlar så framkommer det inte någonstans att det kan förekomma dödsfall pga vaccineringen.
    Det är nästan som man känner för att ringa upp Kristianstad Sjukhus och fråga om detta har hänt
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-27 14:59:30 följande:
    Fråga din barläkare om denne kan garantera att ditt barn inte drabbas av encefalit efter mässlingen. Jag vet redan svaret på den frågan.

Att önska att fler får problem är "lite" stört, tycker du inte det?

Du ljuger ju dessutom, många barn har inte alls dött i vaccinationer. Det är ett påstående helt utan grund, liksom många andra i den här tråden.

Sambandet verkar vara väldigt vagt, en googling visade att 2013 så var 98% av barn föddda 2010 eller senare vaccinerade och PSD var på 0,02% (1 barn per 5000) och man har lyckats sänka detta med 85% med hjälp av råd och rekommendationer till dagens låga siffra.
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-27 15:38:08 följande:
    På vilket sätt har korrelationen mellan antalet fall av PSD och vaccinationsgraden någon relevans för det jag skrev?

Jag bara kompletterade lite i det du skrev.
    Kanske blev lite fel med citeringen, i såfall ber jag om ursäkt
  • sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-27 15:43:32 följande:
    Ok.

Sambandet är inte, som du menar, "väldigt vagt", det är icke-existerande. Att PSD har ökat eller minskat medan vaccination har ökat eller minskat är lika relevant som om PSD ökat medan försäljningen av julmust har gjort det.

Korrelation är inte kausalitet och siffror som dina förvirrar bara diskussionen.
    Jag och statistik ;).
    Jodå, någonstans klingar detta bekant. Men jag har förträngt det mesta. Men självklart har du rätt, en riktig statistiker lägger fram fakta rätt, en gröngöling gör det bara rörigare Flört
Svar på tråden Dotter 3månader död pga vaccin mot stelkramp