• liinnea m

Första barnet, vad får man göra/äta? HJÄLP!

Jag väntar nu mitt första barn, jag sjäv är 23 år och lever ihop med min sambo. Jag undrar nu vad får man göra när man är gravid? Bära tungt? Vad får man äta? Lax?
    Alla såna frågor som man undrar över första gången man ska få barn!
    Kom gärna med tips och råd!
    Är endast i v 5 än sålänge!
    Tack på förhand, linnea

• Svar på tråden Första barnet, vad får man göra/äta? HJÄLP!
  • Maliqi

Grattis

Lev som du alltid gjort. När det känns konstigt eller när kroppen säger ifrån så får du ta det lugnt.

Ät nästan vad du vill men inte överdrivet mycket. Barnet mår inte bättre av att äta allt ögat ser.

Prata med barnmorskan ang kosten dom har koll på det.

Lyft inte tungt specielt i början av graviditeten.

Skratta och var lycklig, det känner Barnet av.

Senare i graviditeten kommer du säkert att få Kramp i vaderna, dålig sömn, ofta kissnödig, halsbränna osv. . . Testa då att sova på vänster axel. Då kommer allt kännas bättre. Det hjälpte mig enormt mycket.

+stödstrumpor är också mycket bra att använda.

• Miss P

När det kommer till din kost vad som är bra och mindre bra att äta när man är gravid kan du hitta på 1177 sida. Du kan även ladda ner en graviditet app. Jag rekommenderar den jag har . Den hade min syster med. Den är lila och där är en kvinnokropp på den . Grattis och lycka till med din graviditet

• liinnea m

Tack för svaren :) har läst att på vissa sidor står det att man inte får äta lax, och på andra att man får det?
    Jag har också haft som en molnade "mens värk", och om jag har läst rätt så kallas det för växt värk? Någon annan som också haft det kanske? Och går det över eller kommer det hålla i sig hela graviditeten?

• VanillaCoke

Jag har också som mensverk, ofta! (är i gravidvecka 5, 4+0)

• Jag är bara jag

Du bör äta folsyra och får inte äta NSAID-medicin som t.e.x Ipren. Max rekommenderad dagsdos koffein också.

• Yonndax

Här kan du läsa om vilka rekommendationer som finns www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

Sen kan jag säga att när man blir illamående så ät det du är sugen på även om det är chips tex. Bättre att få i sig nått än inget alls. När illamåendet går över kan man börja tänka på vad man äter. 

• replica

Grattis till graviditeten! {#emotions_dlg.flower}

På Livsmedelsverkets hemsida (www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/) finns många råd om vad man behöver tänka på när det gäller sin kost när man är gravid, följde själv det som står där under min graviditet..

Växtvärk eller molvärk i magen kan man ha i perioder.. Själv hade jag en hel del i början, mycket som händer i kroppen dåGlad

"Practise makes perfect"
  • replica
    Yonndax skrev 2014-11-19 15:46:52 följande:

Här kan du läsa om vilka rekommendationer som finns www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

Sen kan jag säga att när man blir illamående så ät det du är sugen på även om det är chips tex. Bättre att få i sig nått än inget alls. När illamåendet går över kan man börja tänka på vad man äter. 

Ja absolut!
    Själv levde jag på Mariekex och gurkvatten de första veckorna...! Tungan ute
    "Practise makes perfect"
  • Ljusfat

Folsyratillskott är jättebra att äta :)

Ha även i tanken google inte alltid är en vän.

Grattis

• liinnea m

verkligen tack för alla svar! Nu är jag i v. 6 (5+1). Känsla av mensvärk har nu lagt sig, men kan komma till och från men inte alls lika ofta som förut. 
    Ska på ultraljud om 11 dagar, då jag tidigare haft utomkvedshavandeskap, någon som har erfarenhet av graviditet efter att ha haft det? Har också haft ett normalt missfall för ca 3 år sen, någon som vet om det är vanligt att få det flera gånger? 
    Tack så mycket!

• Nylny
    liinnea m skrev 2014-11-23 22:44:15 följande:

verkligen tack för alla svar! Nu är jag i v. 6 (5+1). Känsla av mensvärk har nu lagt sig, men kan komma till och från men inte alls lika ofta som förut. 
    Ska på ultraljud om 11 dagar, då jag tidigare haft utomkvedshavandeskap, någon som har erfarenhet av graviditet efter att ha haft det? Har också haft ett normalt missfall för ca 3 år sen, någon som vet om det är vanligt att få det flera gånger? 
    Tack så mycket!

Tänkte bara svara på din fråga om utomhavandeskap. Jag går strax in i vecka 40, jag hade år 2010 ett utomhavande som slutade i akut operation och borttagandet av en äggledare. Jag blev gravid normalt efter det. :) Det har inte varit några slags problem alls. Jag fick också tidigt vul, men jag hade ont vid äggstockarna och bruna flytningar i början av min graviditet som gjorde mig (och dem) orolig. Men allt har gått fint och snart kommer min tös ut till världen. Du har en fin resa framför dig, det blir säkert mycket oro om allt möjligt, men man lär sig sålla bort sådana tankar om man försöker se positivt och inser att det inte är mycket man själv kan påverka mer än med sunt förnuft. 
    Undvik maten enligt de vanligaste rekommendationerna, ingen alkohol/nikotin, ta folsyresupplement, och i övrigt ta det lugnt och njut så mycket du bara kan, du har en fin, spännande resa framför dig. :)

30-årig förstföderska i nov-dec 2014.
  • Alleballe

Hej! Jag är också gravid med mitt första barn (precis plussat) och skulle vela ha någon att följas med.

Vad menas med att inte bära tungt? Jobbar med mindre barn och bär ofta runt på dem och lufter upp på skötbord osv.. Inte okej?

Svar på tråden Första barnet, vad får man göra/äta? HJÄLP!