Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Sonen har hiskeligt humör och maken vägrar prova att sluta med den sockergödning som han ger sonen

ts: Kan du inte överlåta mornarna till mannen, så får han ta konflikterna då, om han inte är hemma nu och har märkt av det, så kanske han förstår vad du vill förändra.

Sedan kan du släppa kontrollen av hans sockerintag, det får han själv ta ansvar för, för risken är att det eskalerar av dina åsikter. Däremot anser jag inte att det är okej att trycka i barnen en massa.

Jag är gottegris i perioder och äter ibland lätt choklad eller godis när jag kommer hem för att jag inte har tid för mellanmål på jobbet och sambon som sköter maten kommer ofta hem sent så vi äter först framåt sex. Skulle jag ta mig en macka hemma är det lätt att barnen också ska ha. Jag känner inte att det är rätt heller, men det gör åtminstone att barnen kan äta ordentligt till kvällsmat. Att diskutera du får inte med en 1,5-åring är svårt, betydligt enklare med 4-åringen.

Den yngsta får ev fika på kalas OM det är mjölkproteinfritt, vilket det oftast inte är. Den äldsta får på kalas och godis på lördagar OM hon frågar. Sedan är sambon mer sockerberoende, men det är mestadels efter barnen gått och lagt sig. Märker vi att barnen ändrar beteende får ju vi också göra det.

Skriv ner det barnen får i sig i form av socker under en vecka och fråga sambon och barnen om de tycker det är okej med motsvarande antal sockerbitar på en tallrik istället.

Svar på tråden Sonen har hiskeligt humör och maken vägrar prova att sluta med den sockergödning som han ger sonen