Inlägg från: Anonym (Konstigt kanske?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konstigt kanske?)

Är jag blockad från personens vägg på fb?

Är det någon som vet om jag har blivit blockad från att se vad som händer på personens vägg? Vi är fortfarande vänner så jag är inte borttagen och jag ser gamla saker på väggen men jag vet att personen har varit taggad av sitt barn i veckan (ser det på barnets sida) och att sambon har taggat också (syns på sambons sida) och nyss såg jag att personen har delat en länk på en video och det syns i flödet på första sidan men jag ser det inte på personens vägg. Jag måste vara blockad från att se allt nytt på väggen eller vad är det som händer?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-17 20:52
    Om jag är blockad varför blocka mig från att se löjliga videos och sånt? Det är ju knappast privat och personligt. Jag trodde att jag stod den här personen väldigt nära.

• Svar på tråden Är jag blockad från personens vägg på fb?

Inte för att någon har svarat än men jag kom på en till sak och det är att om jag är blockerad från att se nya statusar/taggar/länkar på personens vägg hur kommer det sig att dom dyker upp i nyhetsflödet då? Dom borde väl vara osynliga för mig där också i så fall?

Finns det ingen som vet hur det kan tänkas ligga till?

Sent omsider såg jag era svar. Skäms Jag vet att personen är taggad flera gånger av olika personer men jag kan inte se det på dennes vägg.

Om jag går in och tittar på den som taggars vägg så står det något i stil med att "statusen delas med den som är taggads vänner" och alltså borde jag se taggen på dennes vägg men det gör jag inte.

Med andra ord så kan jag se på flera personers väggar att dom har taggat personen men jag ser det inte på vederbörandes vägg. Alltså måste personen ha dolt allt för mig eller? Det borde finnas åtminstone 4-5 taggar, som jag vet om, för att jag ser dom på andras väggar  men jag ser inget på personens vägg och jag tror inte att personen har börjat neka taggar plötsligt eller skulle neka dom som kommer från barnen t ex. Obestämd

Spagettimonstret skrev 2014-11-23 01:55:09 följande:
    Man kan dela in sina vänner i bland annat nära vänner, vanliga vänner och bekanta på facebook. Och så kan man välja ifall olika saker ska synas enbart för nära vänner etc. Så det kan helt enkelt vara att personen i fråga mer privat av sig än barnet och vill inte dela med sig av allt till alla. Det behöver alltså inte vara något personligt.
    Vi ska se om jag fattar rätt. Jag kan ha blivit indelad i någon "bekantgrupp" och då får jag inte se allt fast jag har sett allt förut? Förut har jag fått se alla taggar från sambo, barn, kompisar m fl men nu har jag inte sett något på flera veckor fast jag vet att personen är taggad. Personen hävdar att jag inte har blivit dold men visst tusan är det en lögn? Vi är nära vänner irl (trodde jag) men tydligen inte så nära att jag får se statusar på fb längre. Det kan ju inte vara ett sammanträffande att jag ser taggarna på andras sidor men inte vederbörandes egen sida. Obestämd

Anonym (hatar FB) skrev 2014-11-23 02:08:38 följande:
    Får FB dig att må dåligt i och med dessa funderingar TS?
    Må dåligt vet jag inte men visst blir jag lite konfunderad över personens beteende eftersom att vi ska vara såna bundisar enligt personen.

Är det någon som vet med säkerhet om jag är blockad från att se nya saker på väggen? Jag ser bara allt gammalt nu och inte minst 4-5 nya taggar som jag vet existerar. Det här började för 2-3 veckor sen.
    neverpreggo skrev 2014-11-23 02:13:47 följande:
    Eller så har FB bara gjort någon ändring som de jämt gör. Jag får knappt upp inlägg av någon på min feed utan mest grupper men får upp en persons alla inlägg&taggar. Kan du se det på andras sidor verkar det inte vara dolt för dig.
    Men om du går in på dina vänners sidor ser du taggar och statusar på deras väggar då även om du inte ser dom i news feed? Fattar inte varför jag skulle se taggarna på folks sidor som jag inte ens är vän med men inte på min väns egen vägg?

Nu har jag kollat igenom personens vägg långt tillbaka och alla taggar som är gjorda av sambon är borta, även dom långt tillbaka i tiden som jag vet har funnits där!

I helgen har sambon gjort flera taggningar som syns på sambons egen sida men inte på min "väns" sida. Och alla gamla inlägg från sambon är borta också! Betyder det att jag har blivit blockad att se sambons taggar och allt sambon skriver? Men jag ser det ju på sambons sida. Tungan ute

Anonym (Blomma) skrev 2014-11-23 15:20:48 följande:
    Hur gamla är ni och hur ofta skriver ni på fb egentligen? Flera gånger på en helg?
    Jag skriver kanske fyra gånger om året och min vän 1-2 gånger i månaden, sammanlagt och rent allmänt då och inte till varandra. Vännens sambo taggar och lägger upp saker på min väns vägg minst 5 gånger i veckan och om det är något speciellt som en resa eller något så kan det lätt vara 5 taggar om dagen. 8 taggar en vanlig helg är inte ovanligt från sambon. Vi är med andra ord ganska normala men inte sambon...

Mrs D skrev 2014-11-23 15:56:17 följande:
    Tycker också det låter som det.
    Och ts har du problemet aTT personen inte låter dig se vad som är på dennes vägg, fråga personen varför.
    Jag har frågat och personen påstod att jag inte var dold men jag tvivlar på det svaret ärligt talat.
    Dixie skrev 2014-11-23 16:06:46 följande:
    Jag har inställning på mitt fb konto att jag måste godkänna taggar innan de syns på min sida - kanske din vän har samma och har inte gått in och godkänt att det ska synas!? 
    Tvivlar på att sambon skulle tillåta det.   Dessutom frågade jag nyligen om en tagg från barnet som syntes på andra sidor men inte på min väns sida och fick till svar att den visst syns men det gör den ju inte.

Men om vi säger så här, om jag är blockad från att se sambons och andras inlägg/taggar skulle jag kunna se inläggen på sambons/andras sidor som jag gör just nu då? Dvs om sambon taggar min vän och tre personer till så ser jag taggen på dom andras sidor inkl sambons vägg men inte på min väns vägg. Betyder det att fb strular eller att min vän försöker dölja saker för mig? Jag tror det sista och då måste jag omvärdera vår vänskap. Obestämd

Jomila skrev 2014-11-23 17:36:40 följande:
    Antagligen har personen den inställningen, att hon måste godkänna tagningen för att det ska synas på hennes vägg...men det syns alltså ändå på de andras, eftersom personen som har taggat tillåter det...hänger du med? :)

Om du måste omvärdera er vänskap utifrån vad som händer på Facebook så kanske den inte är så stark ändå?
    Men det skulle ju gälla nya taggningar i så fall och nu är ju alla borta. Det är säkert mer än hundra taggningar från flera år tillbaka som saknas inkl dom nya som jag har sett på andras sidor sista veckorna.

Tycker du verkligen att det är så konstigt om jag skulle omvärdera vänskapen om någon som jag tror mig vara nära vän med irl och som ringer mig nästan varje dag plötsligt börjar gömma sitt liv för mig på fb? Varför ska vi vara vänner om jag inte ens får se sambons, barnens och andras taggar på vad dom har för sig?

Såg nu att jag inte heller kan se foton som min vän har blivit taggad i i fotoalbumet? Jag vet att det borde finnas massor av foton men dom enda jag kan se är dom som min vän själv har lagt upp. Jag måste ju vara dold för det också alltså? Varför skulle jag inte annars kunna se alla gamla foton som min vän har taggats i?

Tittade på andra vänners fotoflik och då när man trycker på foton så står det ju: Foton av Carolin (andras foton) Carolins foton (egna) och Album. Så hade alla utom min vän och där finns det bara egna foton och alltså inga foton som andra har tagit av min vän. Så jag måste ju vara blockerad från att se dom också alltså? Det kan ju bara inte vara ett sammanträffande att den fliken har försvunnit av misstag och alla taggar som någonsin har funnits på bara en väns sida om det skulle vara ett fb-fel. Och jag tror inte en sekund på att ingen får tagga plötsligt och att vännen skulle ha raderat alla gamla foton.

Anonym (personlig, inte privat) skrev 2014-11-24 00:33:01 följande:
    Om hon ringer dig nästan varje dag skulle jag ifall jag var i ditt ställe gå mer på den detaljen, än på hennes förehavanden på facebook.
    Är jag verkligen ensam om att tycka att om man nu är så bra vänner att man hörs nästan varje dag så ska man väl för tusan inte dölja livet på fb för den vännen? Varför prata med mig så ofta om jag inte ens får se att dom åt middag i stan i kväll och gick på julmarknad i går eller vad tusan som nu har hänt i deras liv? Är jag verkligen orimlig?
    Anonym (personlig, inte privat) skrev 2014-11-24 00:45:09 följande:
    Men du har ju bestämt att hon har blockat dig, fastän det kan finnas hundra andra förklaringar till varför du inte ser det som finns på hennes sida. Är detta väldigt viktigt för dig, så red ut det med henne, med viss risk för att hon kommer att tycka att du har stalker-tendenser. Som sagt, om ni hörs nästan varenda dag får du antagligen redan ta del av all viktig information om hennes liv så att säga first hand? Skit i facebook!
    Jag har inte alls bestämt mig för att jag är blockad men det verkar ju onekligen så eller hur??? Ett alternativ ni skrev var att vännen kanske vill godkänna taggar och visst, men då skulle ju knappast hundra stycken ha försvunnit från flera år tillbaka? Jag kan inte heller se taggade foton längre utan bara vännens egna foton. Alla andra fb-vänners sidor är helt som vanligt så det lär ju inte vara facebooks fel alltså.

Jag frågade lite löst förra veckan och fick till svar att jag inte var blockad och att taggen jag frågade om syntes på sidan fast jag inte kunde se den. Jag släppte det då men varför skulle jag ses som en stalker om jag frågar varför alla taggar har försvunnit? Är det så illa att man inte kan fråga det vänner emellan utan att ses som en stalker? Allvarligt? Ingen blir väl gladare än jag om jag inte är blockad men kan ni ärligt säga att det inte verkar som att jag är det?

Hur ska ni ha det? Jag ska fråga så jag vet men jag får inte fråga för att då verkar jag vara en stalker?

Vad jag vet är att jag inte ser några statusar och taggar alls längre på vännens egen vägg trots att jag ser taggarna på andras sidor. Jag ser inte hur svaret skulle kunna vara något annat än att jag har blivit blockerad från att se det men har jag fel så får ni gärna förklara hur det går till.

Jag frågade lite vad som hade hänt i helgen och fick ett par svar och så sa jag: Och inget av det taggades på fb? Vad ovanligt! Det brukar ju taggas hejvilt!
    -Öh, ja, nej, jag tror inte det, fick jag till svar.

Naturligtvis vet min vän om att det har kommit flera taggar i helgen men vill alltså inte stå för det och låtsas som ingenting.

Hur ska jag gå vidare med det här utan att framstå som en stalker som en del av er säger?

Vi bor 1200 mil från varandra så det är inte så att det döljs för att slippa bjuda med mig. Tungan ute

Och du anonyma "ojoj" du tycker inte att du överdriver lite? Om jag säger till min nära kompis en gång i förbifarten att jag inte såg en specifik tagg och sen en gång till några veckor senare säger att jag inte ser några taggar alls på väggen hur gör det mig till "fixerad och inte stabil" och till någon man borde bryta kontakten med? Jag tror att det är du som har problem om du ser spöken i det.

Hur som helst vi har pratat om det och jag ska inte vara dold från att se saker och inte lagd i någon bekantgrupp men allt jag såg tills igår var kompisens egna statusar trots att sambon la upp 10 taggar i helgen som jag ser på sambons sida. I dag så ser jag inget alls på väggen förutom en ny kommentar som någon har lagt ut på kompisens vägg, allt annat är borta, precis hela väggen! Förvånad

Det är bara den här kompisens vägg som strular. Är det någon som har en aning om vad tusan det kan vara??? Jag har googlat och kollat på fb egna q&a men inte hittat några svar. I dag ser jag inget annat än foton som kompisen själv har tagit och en kommentar på väggen, vilka vännerna är men timeline är borta och den såg jag i går förutom taggar.

Finns det ingen som läser det här som har råkat ut för samma? Är det facebooks fel? Är jag blockerad trots allt från att se väggen och min kompis ljuger om det? Finns det ingen som vet? Det här är börjar bli väldigt störigt nu.

Svar på tråden Är jag blockad från personens vägg på fb?