Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Total jävla panik

Eftersom vi saknar all info. får det bli allmänna råd

gör en budget så du ser vart pengarna tar vägen
    sluta rök,dricka alkohol och köpa onödiga saker
    sälj det som går sälja
    sluta prenumerera på tidningar
    gå ur klubbar som kostar
    gör storkok
    ät billigare mat
    gör dig av med husdjur som kostar mycket
    skaffa ett mer välbetalt jobb

• Jag är bara jag
    mity skrev 2014-11-17 22:20:21 följande:
    Är så totalt överskuldsatt efter att ha hamnat i dessa djävulskt hemska sms lånfällor. Jag tror jag dör snart. Mitt fel, jag vet. Men vill inget annat än att ta mig ur detta. Helt jävla sjukt.

Du får börja i nån ände,det går inte göra annat. Dör gör du inte,men det är klart det blir kämpigt. Dock är inga problem olösliga,inte ekonomiska heller. Ett steg i taget,en dag i taget.
  • Jag är bara jag

Att hindra räkningar gå till Kronofogden går inte så betalar du inte i tid hamnar du där ändå.  Men gör ditt bästa för att så lite som möjligt ska gå dit! Sälj allt du bara kan och betala av! Vad får du din inkomst av då? Går den öka på?

• Jag är bara jag

Har du aldrig tittat på Lyxfällan? Där har det ibland sett fullkomligt kört ut,men de har ändå lyckats ordna upp ekonomin! Glad  Det går alltid,det gäller att hitta många små utvägar. Ringa runt till alla långivare och förhandla fram en bättre avbetalningsplan.  Titta på alla andra råd vi gett också om hur man sparar pengar. Du tjänar jättebra,det finns alltså en bra grund att bygga på. Tycker dessutom du ska gå och prata med terapeut ang, ditt ekonomiska beteende. Nåt ligger bakom,man ska inte låna ö.h.t till "skit" och knappt alls med din inkomst. Och nåt att sälja finns alltid! Många bäckar små du vet...

• Jag är bara jag

Ring varje enskilt kredit/låneföretag och förhandla fram bättre villkor. Ring instanserna där du kan skjuta på räkningarna nån månad framåt utan att få straffavgift-brukar gå på telefon och el-räkning t.e.x. Försök hitta vad som helst som går sälja. Lev extremsnålt,ät billigast tänkbara mat ett tag framöver. Många bäckar små har effekt,men du måste börja i nån ände!

• Jag är bara jag

Börja med ett besök på V.c och be om antidepp eller antiångestpiller och kanske sjukskrivning. Du orkar inte annars. Sen lägger du över en hel del ansvar på sambon-kanske han kan ringa runt istället och förhandla? Skam den som ger sig liksom. Glad  Alla företag kan inte vara helt omöjliga,om man förklarar och är villig på en plan brukar det gå bra.

• Jag är bara jag
    mity skrev 2014-11-20 19:04:55 följande:
    Har inga föräldrar. Har inga syskon. Har inga släktingar. Förstår ni vad tragiskt.
    Och ja, jag vill dö. Depressionen är total. Kronofogden är inget alternativ. 

Du ska genast imorron gå på V.c och få hjälp! Du kan inte ens tänka klart längre,men med piller som "tar upp" dig lite kommer det gå lättare. Du har sambon/pojkvännen så ensam är du inte. Vi finns här också med massor med tips.  Du är vare sig den första eller den siste med extrema ekonomiska trångmål och det går att lösa! Glad Du lever,du har en stor del av livet kvar,det finns inget som säger att du ska ha det så här resten av livet. Det är en kort period just nu som blir tuff,men det klarar du. Alla har vi våra problem,vår enskilda kamp och då kämpar man på tills det går. Inga problem är olösliga! {#emotions_dlg.flower}
  • Jag är bara jag
    mity skrev 2014-11-20 19:59:41 följande:
    Vet inte vad VC ska göra. Jag kan ju inte vara hemma för att då får jag mindre lön. Skulle helst vilja vara sjukskriven i två veckor. Men samtidigt är jag tveksam att min hjärna klarar en dag till. Den kokar liksom över. Jag har hamnat i helvetet som jag skapat själv. Jag är i avgrundernas avgrund. Jag försöker lösa det med de sista släktingar jag har. Problemet är dock när jag ska betala tillbaka...?

Du kan få medicin och det behöver du! Och mest troligt sjukskrivning. Tro mig- inget jobb och inga pengar i världen är värt att bli  totalt knäckt fysiskt eller psykiskt!  Nu är du bara inriktad på allt du gjort fel medans det egentligen är framtiden du ska vara inriktad på. För att klara av det måste du må bättre psykiskt. Det för krävas vad det vill för att må bättre och det är det värt. Prata med släktingarna en gång till och skräd inte orden. Säg hur ångerfull du är,men att du absolut ska betala tillbaks i sinom tid.
  • Jag är bara jag

Ekonomin kanske tillfälligt blir lite sämre,men vad spelar det för roll om den redan är körd i botten? Det du vinner på sjukskrivning är hälsan,tid att vila, samla kraft och må bättre. Det är mer värt i längden helt klart! Glad 
    Om de är villiga att låna sätt ett slutdatum långt fram inom rimlig tid. Du tjänar ju i botten bra så det kan inte ta evigheter komma på rätt köl igen. Med andra prioriteringar framöver kan du få en mycket bra ekonomi dessutom. Min ekonomi var helt rutten för 17 år sen,men det tog inte lång tid att få ordnng och sparade pengar. 

Kom igen nu ts! Du kan ta tag i detta! Skål  Sluta gräm dig och se bakåt- se framåt istället och handla.

• Jag är bara jag

Har ni dragit in på allt som bara går? Tidningar,korven ute,fredagsdrickan o.s.v? Det brukar finnas fler kryphål än man tror såvida man inte skrivit upp precis allt under en månad. Provat sälja nåt?  Man kan inte veta om folk köper förrän man provat. Jag sålde gamla serietidningar en gång,det gick åt det med. Fråga släktningarna igen som sagt! Och skjut upp nån räkning tillsvidare som telefon eller nåt. Betala av lånet med värsta räntan först och det som riskerar gå till fogden. En sak i taget,en dag i taget.

Svar på tråden Total jävla panik