Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Önskar tips på smidig o ergonomisk bärsele

Alla de selar som har knäppning bakom nacken (vilket är de flesta) som patapum kan man, om man hellre vill, välja att ha den färdigknäppt och sedan stoppa i barnet uppifrån om man ser till att ha riktigt långa axelremmar. Sedan när man satt i barnet så drar man åt axelbanden.

Kan du inte flytta remmen bak? På det flesta selar är det flyttningsbart och man för upp det så att det är lagom högt för att nå lätt bakom nacken. Ergons (vissa) rem sitter långt ner och är fast. Då får man ha spännet knäppt och trä selen över huvudet först. Därefter gör man som beskrivet ovan alternativt sätter i barnet innan man knäpper höftbältet och sedan drar man åt axelbanden.

• Flickan och kråkan

I stort sett alla bärselar har ju samma konstruktion som patapum. Beco butterfly II är väl den enda sele som har en helt annan konstruktion med knäppningen fram. Sedan finns dem dem som man kan korsa axelremmarna i ryggen med.

Spontant tycker jag inte att just nackspännet ska utgöra ett sådant problem. Jag har haft många olika och flyttar man spännet så att det passar en själv så är det inte svårt att knäppa. Delar jag och sambo sele så måste vi givetvis flytta nackspännet då vi är så väldigt olika långa. De är ju tänkta att kunna användas av bärare av olika längd så därför går det att flytta.

Ditt barn är ju så pass gammalt också nu att det kanske blir mycket ryggbärande snart? 

• Flickan och kråkan
    linn74 skrev 2014-11-18 21:16:18 följande:

googlade på beco butterfly II o hittade en blogg från 2013, milly o molly blogspot tror jag den hette, stod där iaf att den inte tillverkas längre...uppfattade det som att beco soleil var efterföljare... 

men ska söka vidare...

Nej, den nytillverkas inte. Man får köpa begagnad. Jag gjorde det men har sålt min vidare.
  • Flickan och kråkan
    vincere skrev 2014-11-20 06:06:47 följande:

Såg nu att det var knäppningen fram.

Ja. Den har även en innersele som gör att man kan sätta i barnet i selen först och sedan sätta på sig sele + barn. Det gör att man t.ex kan byta bärare utan att ta ur barnet ur selen. Vissa tycker att det underlättar när man ska ha upp barnet på ryggen t.ex.
Svar på tråden Önskar tips på smidig o ergonomisk bärsele