• Donum

Samsover du med ditt barn?

Vi samsover tills barnen är redo att flytta till egen säng/eget rum. Det har blivit vid 18 månader för ena och 2 år för andra. Men de kommer in till oss på natten. Vi har en gästsäng som den ena lägger sig i. Jag skulle aldrig tvinga mina barn att sova själva. De får gärna göra det om de vill, men jag pådyvlar det inte på dem. De vill ha närhet av en anledning.

• Donum
    Anonym (dsf) skrev 2014-11-19 22:20:11 följande:

Jag undrar hur många föräldrar här som sover med sitt barn för att tillfredsställa sina egna behov. I slutändan gör ni ungarna en björntjänst enligt mig.

"Det som inte dödar härdar" växte jag upp med, vilket jag är jävligt tacksam för idag.

"We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone."
    - Orson Welles
    Trygga barn vågar ta ut svängarna mer än otrygga.
  • Donum
    Anonym (dsf) skrev 2014-11-19 22:54:27 följande:

Vem har sagt nåt om att inte vara trygg?

Närhet ger trygga barn. Avstånd, som du förespråkar, ger otrygga barn.
  • Donum
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-11-23 21:37:30 följande:

Vi får fundera. Som det ser ut nu får vi inte plats med vare sig fåtölj eller spjälsäng större än den söta sidosäng vi köpt.

Men visst går många upp och ammar på natten? Typ sitter i soffan?

Hur lätt har du för att somna om?

Jag tänker att det är ett väldigt viktigt perspektiv. Jag har svårt att somna om ifall jag har behövt resa mig ur sängen. Speciellt ju närmare småtimmarna jag väcks. För mig har det inte varit ett alternativ att gå upp för att amma utan jag har ammat i sömnen.
  • Donum
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-11-25 21:08:38 följande:

Jo men jag tänkte det, lyfta över, amma och lägga tillbaka. Och ha babynest bredvid som säkerhet om jag mot förmodan somnar.

Men det är väl en kant på babynestet?

Om barnet ska ligga i, hur ska du då kunna ligga och amma?
Svar på tråden Samsover du med ditt barn?