Inlägg från: LängtansBlåaBlomma |Visa alla inlägg
  • LängtansBlåaBlomma

Samsover du med ditt barn?

Vi väntar vårt första barn men kommer inte kunna tillämpa säker samsovning pga vattensäng. Det är en riskfaktor för psd. Så det blir en spjälsäng precis intill och hoppas hoppas HOPPAS att det går bra.

Vad gör jag om den lille vill sova på bröstet?? Det går inte för om barnet glider ner på sidan kan den klämmas mellan mig och madrassen, eller få ansiktet ner i madrassen och inte få luft.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • LängtansBlåaBlomma
    LaLola skrev 2014-11-22 10:11:57 följande:

Köper en madrass, lägger på golvet o samsover på?

Låter som en väldigt temporär lösning. Bara för bebisens skull.
  • LängtansBlåaBlomma
    Leola skrev 2014-11-22 12:11:22 följande:

Fast att det är för bebisens skull är väl anledning nog?

Eller så säljer ni vattensängen och köper en säng som är säker att samsova i? Tänk om du ammar i er säng o blir så trött (vilket man blir av att amma på natten) att du somnar med bebis, är det inte bättre att du då kan vara säker att er säng är säker för er bebis?!

Tänkte ha babynest för säkerhets skull.
  • LängtansBlåaBlomma
    Limaliie skrev 2014-11-22 14:25:40 följande:

Inte i vattensängen hoppas jag!?!

Ja om jag somnar vid amning som nån sa.
  • LängtansBlåaBlomma
    LaLola skrev 2014-11-22 16:09:08 följande:

Tänkte du liggamma i vattensängen?

Mitt svar beror på vad du tänkte svara. Känner på mig att jag kommer bli påhoppad vad jag än svarar, verkar vara en hätsk stämning och jag får redan dåligt samvete och blir ledsen.

Men jag har en spjälsäng vid sidan av och tänkte gulla med barnet därifrån. Om den vill amma verkar det lättast att dra över barnet i sin babynest, amma och sen lägga tillbaka barnet. Och om jag mot förmodan somnar borde babynestdelen skydda barnet från klämrisken.

Jag vet inte om det är en fungerande lösning. Om jag sitter upp och ammar, är det säkrare?
  • LängtansBlåaBlomma

Vi får fundera. Som det ser ut nu får vi inte plats med vare sig fåtölj eller spjälsäng större än den söta sidosäng vi köpt.

Men visst går många upp och ammar på natten? Typ sitter i soffan?

• LängtansBlåaBlomma
    Donum skrev 2014-11-23 21:44:57 följande:

Hur lätt har du för att somna om?

Jag tänker att det är ett väldigt viktigt perspektiv. Jag har svårt att somna om ifall jag har behövt resa mig ur sängen. Speciellt ju närmare småtimmarna jag väcks. För mig har det inte varit ett alternativ att gå upp för att amma utan jag har ammat i sömnen.

Jag har generellt väldigt lätt att somna om men vet inte hur det blir med barn.
    Emiii skrev 2014-11-23 21:47:54 följande:

Nu flaskmatades vår son, men vi gick alltid upp och satt i soffan och matade även nattetid. Inga problem enligt mig!

Ok, blir nog så för mig också. Inte så långt till soffan från sovrummet.

Jag hade mer än gärna samsovit men pga vattensäng går det inte. Kanske byter ut den i framtiden men nu är det inget alternativ.
  • LängtansBlåaBlomma
    Acinorev skrev 2014-11-25 20:10:37 följande:

Jag tror inte jag känner någon som går upp och sätter sig i soffan för att amma på natten.

Visst, många har kanske den intentionen (jag hade också det) men sen pallar man bara inte.

Det är guld värt att kunna lyfta över bebisen till sin säng och ligga och amma. Sömnen blir inte så störd då (enligt mig).

Men jag förstår att det inte är ett alternativ när man har vattensäng.

Hoppas ni får till en bra lösning iaf :)

Jo men jag tänkte det, lyfta över, amma och lägga tillbaka. Och ha babynest bredvid som säkerhet om jag mot förmodan somnar.
  • LängtansBlåaBlomma
    Limaliie skrev 2014-11-25 21:18:32 följande:

Ja precis,det går ju knappast,

Hm du får nog tänka om Längtans! Kan ju även vara så att liten vägrar sova själv från början, många som gör och vad gör ni då?

Hittar en bra fungerande lösning med min sambo.

Blir bara ledsen och skamsen av att vara i den här diskussionen. jättebra tips har jag fått av er, samtidigt som ni gett mig en stor oro och ångest - jag ser bara kaos och misär framför mig nu... Trodde verkligen vi hittat en bra lösning när vi köpte Troll bedside crib för flera tusen kronor för att komma så nära samsovning som möjligt utifrån vår nuvarande situation :(
  • LängtansBlåaBlomma
    Acinorev skrev 2014-11-25 22:14:03 följande:

Nej men snälla söta. Må absolut inte dåligt. Ni löser det på bästa sätt, jag lovar. Sen kanske det är så att ni får en bebis som tycker det är fantastiskt skönt att sova flera timmar i sträck och som inte behöver äta hundrafemtioelva gånger om natten och då är det ju kirrat :)

Och er bebis kanske inte alls vill ligga nära. Min yngsta son vägrade sova om han låg i vår säng, men sov som en liten gris i sin egen.

Dottern däremot (3 månader) hon har varit en historia i sig eftersom hon anser att jag är hennes personliga napp.

Det löser sig TS. Det gör det alltid.

Tack. Det värmer.
Svar på tråden Samsover du med ditt barn?