• nokla

Samsover du med ditt barn?

Ja alltid när de var små. Har haft egen säng i mitt sovrum mellan 2 till 3,5 år typ som de växlat mellan och min säng och sedan flyttat över till eget rum. 6-åringen kommer fortfarande över på natten ibland, 12-åringen slutade väl med det när han var runt 7 år.

• nokla
    Anonym (sussar gott..) skrev 2014-11-19 22:55:35 följande:

Ni som är förespråkare för samsovning, som tycker det är mysigt och viktigt att barnen får känna kroppskontakt och närhet nattetid, har ni samma åsikt när det gäller bonusbarn?

Anledningen till att jag frågar är för att jag läst trådar där bonusföräldern inte är intresserad av det, utan tycker att bioföräldern ska lära barnet sova i egen säng. Men det måste väl vara lika viktigt att bonusbarnet som kanske bara träffar sin mamma eller pappa vh eller vv också ska få känna den tryggheten?

Mina bonusar som är 7 och 9 kommer fortfarande till våran säng titt som tätt, det är ok så länge det inte blir för trångt. Om alla barnen ligger i sängen och gör att man inte kan sova så bär vi över dem (det kan bli upp till 4 ganska stora barn i sängen samtidigt). Min bonus från ett tidigare förhållande (som är 17 idag) fick sova i våran säng så länge han kände att han behövde, han var 2,5 när jag och hans pappa träffades och sov nog hos oss tills han var 5-6. Jag tycker man ska sova tillsammans om man trivs med det och alla sover bra, men kan man inte sova finns det andra lösningar. Att barnet har en egen säng i samma rum som föräldrarna är tex en bra lösning om barnet inte vill sova ensam men en eller båda föräldrar störs av att ha barnet i sängen.
Svar på tråden Samsover du med ditt barn?