Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

Samsover du med ditt barn?

Vi sammsover än, ungarna är 7 och 12 år.
    Jag bor själv med dem, har en särbo men han sover inte här när ungarna är hemma så jag har en stor dubbelsäng helt själv så jag tycker bara att det är mysigt att ha dem hos mig.

7-åringen lägger sig tidigare än förstås men 12-åringen och jag lägger oss oftast samtidigt och brukar då ligga och läsa och prata om dagen som har varit, är en skön ritual och jag får reda på en hel del då, saker som han har gått och funderat på eller om något har hänt under dagen brukar vi prata igenom då och har en ganska skön avslutning på dagen.

Jag kan faktiskt inte se några nackdelar alls med det och jag är övertygad om att de lär sova i sina egna sängar förr eller senare

Vi bor i en femma så egna rum har de så det är inte därrför de sover hos mig utan bara för att vi vill :p

• vampyria2
    Lord Hans skrev 2014-11-18 14:35:18 följande:

Nej, Det är ensak med bebisar men studier visar att äldre barn som sover med sina föräldrar har sämre självförtroende och svårare att agera självständigt. Jag sov själv med mina föräldrar tills jag var fem, och fick som tack kämpa med ett dåligt självförtroende i 20 år. Skulle aldrig falla mig in att utsätta mitt eget barn för samma tortyr.

www.psychologytoday.com/blog/savvy-parenting/201403/the-impact-chronic-co-sleeping-older-child

Fast det finns massor av studier som visar att barn som samsover tills de är fem år presterar bättre i skolan, har bättre självkänsla, bättre kroppsuppfattning och tryggare, den du hänvisar till känns faktiskt inte speciellt trolig, hur kan den av vika så hårt i från alla anta som gjorts?
  • vampyria2
    Anonym (dsf) skrev 2014-11-17 21:05:55 följande:

8-12 år? Ska ni läsa godnatt-sagor när dom är 16 också eller?

Ja det för jag säkert, vi brukar turas om att läsa högt för varandra, riktigt mysigt du skulle testa nångång tycker jag.
  • vampyria2
    Anonym (Ellie) skrev 2014-11-19 16:22:57 följande:
    Visst är det mysigt att känna trygghet tillsammans, men att sova med sin mamma hela livet fungerar inte. Man måste ju också kunna känna sig trygg själv, speciellt i sin egen säng i sitt hem. Folk jag känner som samsov med sina föräldrar länge vågar knappt sova över hos kompisar idag, det är bara sorgligt.
    Mina ungar sover själva hos sina pappor men hos mig så finns det ingen anledning till att de ska behöva göra det än, vi har inte ens pratat om det för jag  har en jätte stor säng och det är en mysig ritual att sluta dagen med att prata om saker som har hänt och jag är övertygad om att jag får  reda på en hel del saker då som barnen funderar på som de annars inte skulle ta upp.
    Jag har fyra barn som alla har sovit länge med mig och alla är grymt trygga med sig själva och har aldrig haft problem med att sova borta eller så, de sover inte hos mig för att de är otrygga eller inte vågar sova själva, vi tcker bara att det är mysigt att sova tillsammans.
  • vampyria2
    Anonym (dsf) skrev 2014-11-19 22:20:11 följande:

Jag undrar hur många föräldrar här som sover med sitt barn för att tillfredsställa sina egna behov. I slutändan gör ni ungarna en björntjänst enligt mig.
    "Det som inte dödar härdar" växte jag upp med, vilket jag är jävligt tacksam för idag.

"We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone."
    - Orson Welles
    Jag tycker att det låter fruktansvärt att behöva växa upp så, hur kan du tycka att det är nått att sträva efter?

jag lär mina barn att tunga saker händer men att de aldrig behöver vara ensamma i det jobbiga, de har alltid nån som finns där för dem och stöttar dem i det jobbiga, ingen ska behöva härda ut tunga saker för att bli starkare, väldigt många går åt andra hållet istället.

Jag tillfredsställer varken mina eller barnens behov när det gäller samsovning, vi har bara inte kommit oss för att ändra på ett upplägg som funkar bra för oss, varför skulle vi?
    Om vi alla tycker att det är skönt att ha nån att somna bredvid varför ska vi sluta med det då bara för att nån annan tror att det är skadligt eller så?
  • vampyria2
    Anonym (sussar gott..) skrev 2014-11-19 22:55:35 följande:

Ni som är förespråkare för samsovning, som tycker det är mysigt och viktigt att barnen får känna kroppskontakt och närhet nattetid, har ni samma åsikt när det gäller bonusbarn?

Anledningen till att jag frågar är för att jag läst trådar där bonusföräldern inte är intresserad av det, utan tycker att bioföräldern ska lära barnet sova i egen säng. Men det måste väl vara lika viktigt att bonusbarnet som kanske bara träffar sin mamma eller pappa vh eller vv också ska få känna den tryggheten?

Nu är det över 20 år sedan jg var bonusmamma åt en liten kille, han var 10 månader när jag träffade hanns pappa och naturligtvis så sov han hos oss när han var hos oss, nu skilde hans pappa och jag oss när han var fem men han sov hos oss fortfarande då....så för mig spelar det ingen roll faktiskt, men så ser jag inte heller nån skillnad på mina barn och mina bonusar, han är fortfarande som en son för mig.
    Anonym (dsf) skrev 2014-11-19 22:50:12 följande:
    Det handlar inte om att "behöva" vara ensam i det jobbiga. Jag har också folk som skulle ställa upp för mig om jag hade bett dem. 

Men om man har någon som ständigt håller en i handen så kommer man ju aldrig kunna stå på egna ben och ta tag i det jobbiga själv. Har man ett ständigt behov av andra blir man istället svagare när man väl är ensam.
    Men små barn ska inte behöva stå på egna ben, det hinner de tids nog ändå.
    Mina äldsta ungar är 22 och 20 år och mer självständiga ungar får du leta efter, men även de sov länge hos mig.

Jag förespråkar faktiskt inte ens samsovning utan tycker att alla får göra som passar dem bäst men jag har väldigt svårt att se att just samsovning skulle vara skadligt på något sätt.
    Jag kan kanske tänka mig att det är så att en del som samsover är lite hönsiga överlag med sina ungar, det är faktiskt inte jag utan jag tror på att tanka närhet på nätterna är bra för ungarna för då behöver de inte tanka lika mycket på dagen och på så sätt blir självständiga, men som sagt det här är inget som jag tror påverkar barnen i det stora hela utan det är flera olika saker som samspelar och beroende på dem så blir barnen själv gående eller inte.
  • vampyria2
    Anonym (Sluta tramsa) skrev 2014-11-21 08:55:42 följande:

Precis vad jag menar, ni daltar med era barn och låter inte någon sova ordentligt. Smarta drag att ha barn i 7 ,8, 9 års åldern komma springandes på nätterna bara för att ni är så slö och inte orkar att gå tillbaka med dom och skapar trygghet i deras säng. Egoister och slappa människor .

Mina ungar sover hos mig redan när de går och lägger sig så här vaknar ingen för det och vi sover alla väldigt bra och tryggt, varför tror du att alla som sasmsover med sina barn sover dåligt eller att deras barn gör det?
Svar på tråden Samsover du med ditt barn?