Inlägg från: En struts |Visa alla inlägg
  • En struts

Samsover du med ditt barn?

Tyvärr har vi inte gjort det så mycket. Av den enkla anledningen att vi har för små rum i det här huset, så vi har inte plats med så breda sängar.
    Jag tycker det har varit underbart mysigt att sova med lillan (stora tjejen nu) när vi varit på hotell eller dylikt. Jag behöver minst en 1.40 säng för att klara av att samsova. Synd att man inte är den där sorten som klarar av att klämma ihop sig på liten yta i säng.

Lord Hans skrev 2014-11-18 14:35:18 följande:

Nej, Det är ensak med bebisar men studier visar att äldre barn som sover med sina föräldrar har sämre självförtroende och svårare att agera självständigt. Jag sov själv med mina föräldrar tills jag var fem, och fick som tack kämpa med ett dåligt självförtroende i 20 år. Skulle aldrig falla mig in att utsätta mitt eget barn för samma tortyr.

www.psychologytoday.com/blog/savvy-parenting/201403/the-impact-chronic-co-sleeping-older-child

Det där med dåligt självförtroende tror jag inte på, även om så forskningsrapporter. Det är antagligen andra faktorer som tillkommit för dig?
  • En struts
    Anonym (Ellie) skrev 2014-11-19 16:22:57 följande:
    Visst är det mysigt att känna trygghet tillsammans, men att sova med sin mamma hela livet fungerar inte. Man måste ju också kunna känna sig trygg själv, speciellt i sin egen säng i sitt hem. Folk jag känner som samsov med sina föräldrar länge vågar knappt sova över hos kompisar idag, det är bara sorgligt.
    Nu har vi ju inte samsovit, förutom när lillan var liten (pytte) och sen sporadiskt då och då men jag är övertygad om att det inte finns något samband (alltså även för de som samsover mycket). Det är annan trygghet som spelar in. Min dotter kan sova precis varsomhelst,
    och jag känner att det beror på att jag var mån om hennes och vår integritet då hon var liten. Jag var vaksam med att lämna runt henne till folk. Inte barnvakter hit och dit. När hon var pytte så fick inte folk bära henne hit och dit. Såna faktorer känns det som att hon har blivit så himla trygg med främlingar för. Tycker jag. Jag tycker att folk ska samsova på. Det är ju urmysigt. Jag är avundsjuk. Jag vill också kunna ligga och trängas med folk i sängen men jag tycker det är så jobbigt.
  • En struts

Jag tycker förresten det känns oroväckande för barns utveckling, med den uteblivna närhet de får med de här nya PSD-råden Jag tror att den konsekvensen som blir av det, är värre än en miniminimal risk för PSD, vid samsovning. Jag förstår de föräldrar som oroligt följer rekommendationerna,
    men jösses vad rekommendationerna växlar.
    När min tjej var pytte, och jag inte kunde ha henne i sängen, så föreslog BB att hon ju kunde ligga hos pappa. Den lilla parveln låg i faderns lilla slaf (vi var på special-BB) och även sen. 
    Jösses. Det skulle man aldrig föreslå nu. För det finns ju vissa som säger att om det finns en risk med samsovning så är den större hos fäderna.

• En struts
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-11-22 10:30:38 följande:
    Låter som en väldigt temporär lösning. Bara för bebisens skull.
    Med småbebisar får man ha många temporära lösningar, du kommer bara att få se...

Vad säger näraföräldrarna om de här nya samsovningsreglerna och rekommendationerna från socialstyrelsen på grund av PSD?
    Jag är ingen extrem näraföräldrar som bar omkring mitt barn jämt i sjal och vägrat använda vagn, samt vägrat använda spjälsäng,
    men jag är faktiskt orolig för de här nya uppmaningarna från socialstyrelsen
    om det kan leda till att spädisarna får avkall på närhet.

PSD är en stor skada, men utebliven närhet för de små är en stor skada också. Att få den närhet de behöver är till och med viktigt för hjärnans utveckling, sa de på Rapport igår. Och att få den närhet de behöver gör att de blir mindre smärtkänsliga.

Jag är ingen extrem näraförälder-ivrare, men ändå är jag orolig för de här nya råden.
Svar på tråden Samsover du med ditt barn?