• Anonym (TS)

Vad kan jag ställa för krav? Han lämnar mig med vår dotter och bebisen i magen..

Hej! Jag behöver lite hjälp av någon som kanske gått igenom samma sak. Det är så att man man lämnat mig med vår dotter på 2 1/5 år och jag väntar även vårt andra barn i början av februari. Vi är gifta och bor i hus. Det jag undrar utöver hur man ens klara att överleva en sån här situation är hur vida han har rätt till tex de 10 första pappadagarna, och de andra resterande dagarna som tillfaller honom? Han har ju inte planerat att vara en del av bebisens liv ändå ? Han vill ha kontakt med vår dotter, men hur han ska lyckas ha en kontakt med bebisen förstår jag inte. Vi är ju fortfarande på papper gifta så dagar och vårdnad tillfaller ju honom automatiskt. Och ja tro mig jag har försökt med alla förslag på alla sätt att få honom att ge vår familj en chans, men han vill inte säger han, vägrar ett ens gå och prata med någon om detta och kämpa för vår familj, han agerar bara känslokallt och erbjuder sig att söka lägenhet åt mig och barnen, så jag måste ställa mig in på ett liv utan honom.. vilket såklart förutom alla problem jag redan har under denna graviditet gör mig helt förkrossad, jag trodde han var någon han plötsligt visade sig att inte vara,och hur mycket jag än hatar honom för vad han utsätter mig och barnen för så älskar jag ju honom någonstans..

• Svar på tråden Vad kan jag ställa för krav? Han lämnar mig med vår dotter och bebisen i magen..
  • Anonym (L)

Varför skulle han inte få ta ut sina dagar, menar du? Han lämnar ju dig, inte era barn. Du vill väl att barnen ska få en närvarande pappa?

• Anonym (Lev gott)

Ja uppenbarligen vill han ju inte vara med er tyvärr, varför förstår jag inte dock.
    Ni kanske glidit ifrån varan? han tröttnat? ny kärlek? i dont know men i vilket fall så tycker jag du bör säga ja till han letar åt er och sen börja om livet på nytt som ensamstående (jag lider med dig, be stong), Rynkar på näsan
    Tyvärr har jag inte vart med om liknande som kan hjälpa dig ang föräldrapenning/pappadagar osv men tycker du kan ringa försäkringskassan och kolla med dom, bästa sättet egentligen väl?

Styrkekramar, och försök stressa ner, måste tänka på 2 st nu {#emotions_dlg.flower} Mår mamma bra mår bebis bra

• Anonym (Nappa)

Han verkar ha bestämt sig, ta emot den hjälpen att han erbjuder sig att fixa ett boende.

Att du har en fast punkt när bebisen kommer.

Fruktansvärt jobbig situation, stor kram till dig!

• yodi

hur är det bestämt gällande huset?
    varför ska du och barnen flytta och inte han? är det köpt gemensamt så har jag för mig att han måste "köpa ut" dig, kan vara bra att kolla med en jurist.

sen om ni är gifta så tillfaller dagarna honom automatiskt men om han inte är intresserad av att vara pappa ledig så kan han skriva över dagarna till dig.

• Anonym (L)
    yodi skrev 2014-11-15 10:50:04 följande:

hur är det bestämt gällande huset?
    varför ska du och barnen flytta och inte han? är det köpt gemensamt så har jag för mig att han måste "köpa ut" dig, kan vara bra att kolla med en jurist.

sen om ni är gifta så tillfaller dagarna honom automatiskt men om han inte är intresserad av att vara pappa ledig så kan han skriva över dagarna till dig.

Kan ju vara att TS inte har råd att bo kvar.
  • Anonym (TS)

Fast han vill inte vara en del av mitt och bebisens liv? Så varför skulle han ta ut de 10 första dagarna? Han planerar inte att vara med på förlossning eller hemma med oss de 10 första dagarna så varför ska han då ha de dagarna? Han vill att vi säljer huset, och jag har inte råd att bo kvar själv och han vill inte bo där. Jag vet inte varför han gör såhär,han säger bara att han inte vill lägre, och de ända han gjort sen han stack är att bry sig om sig själv och köpa saker till sig själv och är inte intresserad av att ta sin del av ansvaret. Så jo han har lämnat oss , även om han säger att han vill träffa dottan ibland, när han känner för att leka pappa. Tack för ert stöd!

• Anonym (L)
    Anonym (TS) skrev 2014-11-15 10:56:51 följande:

Fast han vill inte vara en del av mitt och bebisens liv? Så varför skulle han ta ut de 10 första dagarna? Han planerar inte att vara med på förlossning eller hemma med oss de 10 första dagarna så varför ska han då ha de dagarna? Han vill att vi säljer huset, och jag har inte råd att bo kvar själv och han vill inte bo där. Jag vet inte varför han gör såhär,han säger bara att han inte vill lägre, och de ända han gjort sen han stack är att bry sig om sig själv och köpa saker till sig själv och är inte intresserad av att ta sin del av ansvaret. Så jo han har lämnat oss , även om han säger att han vill träffa dottan ibland, när han känner för att leka pappa. Tack för ert stöd!

Det är ju vad han säger nu, han kanske ändrar sig när det är dags.

Sedan har jag svårt att tro att en ansvarsfull man helt plötsligt skulle bara ändra sig, och inte vilja vara med sina barn. Jag är ganska säker på att han inte varit så intresserad innan heller, och då är frågan varför man ändå skaffar fler barn med en sådan man?

De 10 dagarna i samband med födseln, varför hänger du upp dig på dom? Ska någon annan utnyttja dom istället, är det tänkt?
  • Anonym (Lev gott)
    Anonym (TS) skrev 2014-11-15 10:56:51 följande:

Ja tyvärr kan man ju inte tvinga någon att agera pappa Rynkar på näsan
    Han kanske känner sig fri och tar igen de han känner han missat ....kanske? Obestämd
    Men hans pappa dagar är ju hans så, spelar ju ingen direkt roll om vad du eller andra tycker om de tyvärr.
  • mamaleona

*kramar* till er o främst dig. Hur det än blir (allt kan svängas rejält ännu för med ett sådant där agerande tänker man inte realistiskt) vill jag du ska veta att du kommer att klara det här. Du kommer att gå ut starkare o med mer självförtroende, efter 3-4 år när du tittar tillbaka kan du vara jä.la stolt att du gjorde det. En sådan där sk.tstövel behöver du inte, och den dagen han ev står o knackar på dörren hoppas jag du hittat orken o självrespekten o ber att han vänder o går tillbaks därifrån han kom. Lämnade även jag ensam med 3 småbarn på 1,2 och 4 år och jag klarade det och väldigt bra dessutom. Var beredd på lite kaos, tillåt dig vara arg o lessen o ta emot hjälp vb. Lycka till.

• Anonym (TS)

Vet du, du har ingen aning om något i mitt liv,så snälla sluta framstå som dömande mot mig, den mannen jag gifte mig med för 6 (!) Månader sedan trodde jag var en ansvarsfull man som älskade oss mer än livet, och den enda anledningen han har gett mig är att han inte längre vill. Så hade jag haft ett mer logiskt svar än vad jag redan skrivit så hade du fått det men jag har inget bättre svar, för det är det svaret han gett mig. [quote=74343357][quote-nick]Anonym (L) skrev 2014-11-15 11:05:50 följande:[/quote-nick]

Det är ju vad han säger nu, han kanske ändrar sig när det är dags.

Sedan har jag svårt att tro att en ansvarsfull man helt plötsligt skulle bara ändra sig, och inte vilja vara med sina barn. Jag är ganska säker på att han inte varit så intresserad innan heller, och då är frågan varför man ändå skaffar fler barn med en sådan man?

De 10 dagarna i samband med födseln, varför hänger du upp dig på dom? Ska någon annan utnyttja dom istället, är det tänkt?

Svar på tråden Vad kan jag ställa för krav? Han lämnar mig med vår dotter och bebisen i magen..