• Anonym (äl-test)

PCO- hur kommer det att påverka oss?

Jag har pco-äggstockar, lång och oregelbunden menscykel. 

Blev oplanerat gravid för några år sedan, gjorde en medicinsk abort. 

Är gravid nu, blev gravid nästan direkt. 

I mitt fall har det alltså inte varit svårt att bli gravid, däremot har min ägglossning varit någon helt annanstans än jag först trodde att den var. Första gången hade jag oskyddat sex då jag var 99,9% säker på att ägglossningen var förbi sedan flera dagar tillbaka. Jag hade fel.  Den andra gången jag blev gravid använde jag ägglossningsstickor just för att min tidigare erfarenhet var att "kalendermetoden" inte fungerar för mig. Ägglossningen var extremt sent i min menscykel. 

Så jag tycker att ni ska göra helhjärtade försök (kartlägga ägglossningen) innan du börjar fundera över eventuella mediciner. De kanske inte behövs.

Lycka till!

• Anonym (äl-test)
    LolaS skrev 2014-11-16 18:31:55 följande:

När börjar du med ägglossningsstickor? Kör du hela perioden för stt kartlägga när, lite dyrt i längden men det får de ju vara värt! Jag känner knappt när jag har ägglossning, då jag då och då känner molande värk i äggstockarna och livmodern...

När jag börjar gå känningar testar jag, men dock utan lycka...

Skönt att det har gått bra för dig iallafall!

Jag köpte storpack av billiga test från internet (bäst på test använde jag), och sedan började jag testa 8 eller 9 dagar efter sista mensens första dag. Testade varje dag tills jag fick fullt utslag. Nu blev jag ju gravid på en gång så jag behövde aldrig ta ställning till om hur jag skulle göra vid "nästa" försök. Men jag antar att jag hade kört med stickor ytterligare en menscykel för att se om jag kunde se att ägglossningen alltid dök upp kring t.ex. dag 22. Den viktiga insikten för mig var att ägglossningen var så mycket senare än jag hade trott innan. 

Jag har inte heller några jättetydliga symptom vid ägglossning. Molande värk i magen har jag lite när som helst, och aldrig särskilt kraftigt. Det s.k. ägglossningssekretet hade jag innan ägglossningen (var helt "torr" ett par dagar innan själva ägglossningen). 
Svar på tråden PCO- hur kommer det att påverka oss?