Tamm skrev 2014-11-11 00:50:00 följande:
Lärare har ledigt på loven men åker ändå på semester under terminerna när barnen inte har lov. Antagligen för att det är billigare men ser ut som en konstig ordning med alla dessa skollov, så vikarier får gå in på skoltid.
Riktiga lärare måste ta tjänstledigt och de andra som undervisar får ta semester när de vill hörde jag, så en förskolelärare i 6-års kan ta semester under skoltid.
Trevligt för dom men barnen får vara borta högst en vecka på skoltid. Under loven kan det kosta 10 ggr mer att resa så det kanske är optimalt om lärare har dåligt betalt.
Det är billigare att resa utanför loven
Lärare får mycket sällan betald ledighet utanför lov. Tar man ledigt utanför loven är det obetald ledighet, vilket innebär att 1,4 eller 1,5 dagar dras av. Att missa 7-10 dagars lön för en semestervecka gör den INTE billigare, var så säker.
Lärare är inte isolerade öar 1
Även lärare är människor med en omgivning och denna omgivning kan ha svårt att få ledigt under lov. Om hela släkten är vårdpersonal och jobbar jul och påsk kanske ett par höstdagar är enda möjligheten att komma iväg om någon fyllt jämt. Absolut inte varje år, men någon enstaka gång. Oftast får lärarens familj anpassa sig efter läraren, eller så får läraren stanna hemma när familj eller vänner reser.
Lärare är inte isolerade öar 2
Nöjesresor vart och vartannat år är kanske inte så bra på skoltid. Men även lärare har ett liv utanför, med sommarstuga på Öland som akut måste renoveras, med släktingar som blir sjuka och kanske dör, någon tävlar i SM och hur SM ligger i kalendern kan man inte påverka. Allt berättar man inte för sina elever. "Jag ska reda bort en vecka" kan absolut vara lättare att säga än "min mamma håller på att dö".
En förskollärare kan ta semester under skoltid
Ja, om man har vanlig semestertjänst och verksamheten tillåter det. De flesta med vanlig 40-timmarsvecka och 5-6 veckors semester kan styra den lite grann. Eller menar du att förskollärare är livegna och ska tvingas ta ut all sin semester just på sommaren, alltid? Det är väl det som är fördelen med "vanlig" semester, att man kan ta ut den lite olika tider?
Dessutom finns det barn på förskolorna på sommaren och på skolloven också och har man semester i oktober får man kanske vackert jobba påsken och i juli.