Inlägg från: Anonym (Dr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dr)

Min son vill inte kallas "hen"..

leonie skrev 2014-11-11 19:03:43 följande:

Jag använder inte heller ordet hen, tycker det låter så fult/nedvärderande/krystat/fel.... Ja, så skjut mig då ni henanhängare, för jag är inte PK.

Vet inte jag vad det är för kön på personen som ska få skåpet enligt ovanstående övning så säger jag, hör och häpna, DEN.

Tidigare, innan ordet hen/hönan var uppfunnet (ja, jag hatar det fula ordet) användes det ordet alldeles utmärkt.

DEN nominerade är......

DEN som kommer först får

DEN som körde på mig....

Funkar sååå bra, har gjort i alla tider innan hen, och låter, i mina öron, så mycket bättre.

Håller fullständigt med dig!

Hen används inte i tal, tror detta enbart är ett internet fenomen, främst här på fl.

Aldrig hört ordet i tal, tack och lov!
  • Anonym (Dr)
    Rocket Mania skrev 2014-11-11 21:07:28 följande:

Här i Stockholm används ordet hen just nu på SL:s reklamaffischer

Och reklamaffischerna talar menar du?

Hade någon börjat tala med mig och använt detta ord hade jag garvat ihjäl mig, tänkt vilken löjlig person. Men tack och lov används ordet inte i tal. Enbart ett internetfenomen och skrivfenomen.
  • Anonym (Dr)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-11 20:51:45 följande:

Nej, "den" har inte alls alltid fungerat. Det finns personer som inte vill bli kallade "den". Men frågan var om du kan förstå detta och i förlängningen om du skulle respektera det.

Den används flitigt av dem flesta!

Fler vill nog inte bli kallade hen. Kan du förstå detta och i förlängningen respektera det.
  • Anonym (Dr)
    Rocket Mania skrev 2014-11-12 09:34:42 följande:

Eh va? Nej jag skrev att det används på SL:s reklamaffischer. Det var ett svar på ditt inlägg där du bla skrev: "Hen används inte i tal, tror detta enbart är ett internet fenomen, främst här på fl."

Så nej, det är inte bara ett "internetfenomen".

Men sedan kan jag tillägga att det faktiskt används i tal. Senast förra veckan använde ett av mina barn ordet hen när han pratade om någon han inte visste könet på. Sonen är 9 år och måste snappat upp det någon annanstans för även om jag tycker det är ett bra och praktiskt ord är det ännu för nytt för att jag ska använda det "automatiskt" i just tal.

Det är väl kanske olika var man bor, här i storstan är det väl kanske mer utbrett, det brukar vara så att storstadsbor är mer öppna för nyheter och förändringar eftersom allt går snabbare här.

Skrivfenomen skrev jag också!

Tur att ingen använder det där ordet i min omgivning.

Tror ändå att hen inte används av knappt någon i tal.
  • Anonym (Dr)
    Pentagram skrev 2014-11-12 11:49:55 följande:

JAG använder "hen" i dagligt tal. Visst, reflexen är fortfarande att säga "han eller hon" så det är lite blandat ännu...

Wow och hur lyckas du få in det ordet dagligen i tal? Känns helt fel att använda det ordet. Låter fel rent grammatiskt dessutom.
  • Anonym (Dr)
    Anonym (mor) skrev 2014-11-12 14:12:52 följande:

Ja men visst. Folk tror att man kallar folk för hen. Så dumt så man storknar.  Hen används inte i direkt tilltal (självklart) utan när man talar eller skriver om personer som man inte vet könet på. Man säger inte "Hörrö hen kan du stänga dörren". Orka

Nu vet vi när du inte använder hen. Så nu till det väsentliga, när gör du?
  • Anonym (Dr)
    Anonym (Dr) skrev 2014-11-12 15:21:14 följande:

Nu vet vi när du inte använder hen. Så nu till det väsentliga, när gör du?

Råkade posta för tidigt, ge exempel ska det stå sist i meningen!
  • Anonym (Dr)
    Anonym (mor) skrev 2014-11-12 15:30:45 följande:

Det skrev jag ju. När man talar eller skriver om personer man inte vet könet på. De personerna är alltid ICKE närvarande. Personligen använder jag sällan hen i dagligt tal utan för min del blir det i skrift för det mesta. Det är inget ställningstagande utan det har hampat sig så.

Nu menar jag i tal. Jag kan inte se när detta ord skulle ens användas i tal. Så ge gärna exempel på när du använt ordet i tal till en ickevetande!
  • Anonym (Dr)
    Anonym (mor) skrev 2014-11-12 15:45:20 följande:

"I tal till en ickevetande"? Vad betyder det? Talar jag med en person som jag kan tänka absolut INTE kan begripa innebörden av ordet "hen" så säger jag "han eller hon" om jag så måste upprepa det 14 ggr. När jag talar med en person som är normalbegåvad så kan jag säga t ex "nästa vecka ska vi börja söka en ny medarbetare och hen kommer i huvudsak att arbeta med försäljning"! Fattar du?

Förstår du inte frågan alls? Hur använder du ordet hen i tal? Vad sa du sist till någon med ordet hen i.

Förstår du nu?

Det är en väldigt enkel fråga!
Svar på tråden Min son vill inte kallas "hen"..